• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63328
+
-

برنامه‌‌ جامع برای «آناهیتا»

سرپرست پایگاه ملی معبد آناهیتا: برنامه جامع «معبد آناهیتا تا ۱۴۰۰» در حال اجراست

سرپرست پایگاه ملی معبد آناهیتا گفت: تدوین برنامه جامع «معبد آناهیتا تا ۱۴۰۰» شهرستان کنگاور در حال اجراست. به گزارش ایرنا «مرتضی گراوند» اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای حفاظت و ساماندهی بنای معبد آناهیتا اقدام به راه‌اندازی مجدد و تجهیز پایگاه ملی و تشکیل هیات راهبردی در سال ۱۳۹۵ کرد که پس از برنامه‌‌ریزی و تعیین خط‌ مشی‌ها توسط این هیات راهبردی، فعالیت‌ها بر اساس مبانی علمی مرمت و ساماندهی محوطه‌های تاریخی آغاز شد. 

وی اظهار کرد: پاک‌سازی محوطه از علف‌های هرز، پاک‌سازی نوشته‌ها از روی سنگ‌های معبد با عمر بیش از 3 دهه، احداث ساختمان معرفی، ساخت سرویس‌های بهداشتی، راه‌اندازی شبکه‌های وای‌فای و نصب دوربین‌های حفاظتی، ایجاد اتاق مانیتورینگ، نورپردازی، روشنایی محوطه، احداث مسیر بازدید، جانمایی نیمکت و سطل‌های زباله در محوطه و... از جمله اقدام‌های ساماندهی در محوطه معبد آناهیتا بوده است. 

او در پاسخ به این‌که چرا تاکنون معبد آناهیتا بازسازی نشده است، اظهار کرد: حفظ اصالت بنا و نگهداری از آنچه به عنوان بخشی از هویت تاریخی ملت ایران و میراث بشری محسوب می‌شود، در اولویت اصلی برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی قرار دارد. گراوند تصریح کرد: پایگاه ملی معبد آناهیتا نیز در راستای صیانت از این بنای کهن اقدام به پاک‌سازی خط‌نوشته از روی سنگ‌های معبد کرده و برای انجام مطالعات باستان‌شناسی و واکاوی تاریخ و قدمت این بنا با پژوهشگاه باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی برای اخذ مجوز کاوش و حفاری رایزنی‌ شده که به‌زودی به اطلاع مردم خواهد رسید. 

سرپرست پایگاه ملی معبد آناهیتا در ادامه اظهار کرد: بازسازی و مرمت بنای معبد آناهیتا مشروط بر تعیین دقیق تاریخ ساخت این اثر گرانبها دارد، بنابراین تا اتمام مطالعات میدانی و باستان‌شناسان معبد و تامین اعتبار لازم تخصیص داده نشود، نمی‌توان مرمت و بازسازی در این بنا انجام داد. برخی قدمت معبد آناهیتا  را که دومین بنای سنگی بزرگ ایران قبل از اسلام است، به دوران اشکانی و عده‌ای نیز دوران ساسانی می‌دانند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید