• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63272
+
-

فروش نوشیدنی و خوراکی در سینما‌‌های تک‌سالنی به رکود رسیده است

گیشه‌های خلوت بوفه‌های‌ سرد

گزارش
گیشه‌های خلوت بوفه‌های‌ سرد

فهیمه پنا‌ه‌آذر/روزنامه‌نگار

آرداشس باتماگرایان معروف به اردشیرخان ارمنی در سینمایش، بخشی را به محل عرضه نوشیدنی و خوراکی اختصاص داد و نخستین بوفه سینما در سال1291 شمسی به راه افتاد. استفاده از بوفه به‌عنوان بخش مهمی از تفریح سینما برای تماشاگران اهمیت داشته است. بوفه‌هایی که انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم و خوراکی‌های متنوع را در منوی خود جا می‌دادند؛ از چای و قهوه و لیموناد تا کافه گلاسه و گلاسه سان‌شاین.
از دهه۳۰ و ۴۰ بوفه یکی از مهم‌ترین بخش‌های سینما برای تماشاگران فیلم به‌حساب می‌آمد و دهه‌های 50 و 60 بخشی از لذت سینما رفتن و تماشای فیلم‌هایی که سروصدا به پا می‌کردند، خوراکی‌هایی بود که پدرها و مادرها می‌خریدند. تماشای فیلم‌ با خوردن ساندویچ‌ و نوشابه، چیپس‌های بسته‌بندی پلاستیکی و آدامس‌های خرسی...
اما در این دوره که پردیس‌های سینمایی به لحاظ سرویس‌دهی به تماشاگران فیلم از سینما‌های تک یا 2سالن فاصله زیادی گرفته‌اند، به‌نظر می‌رسد بوفه‌های سینماهای تک‌سالن از سوی تماشاگران مورد اقبال قرار نمی‌گیرند. سینماهای قدیمی که روزگاری بیشترین تماشاگران را داشتند امروز دیگر رونق خود را از دست داده‌اند. اکثر فعالان و واحدهای فعال در زمینه‌ بوفه‌داری سینماها به‌واسطه شرایط بد سینماها و کاهش قدرت خرید، کسب‌وکار خود را تعطیل یا بسیار محدود کرده‌اند. اما احمد رادان کوپایی، رئیس اتحادیه بوفه‌داران سینما مخالف این موضوع بوده و معتقد است وقتی فیلم خوب در همین سینماهای تک‌سالنی روی پرده برود، مشتری خود را دارد و از بوفه‌ها هم استفاده می‌شود. وی رونق بوفه‌های سینما و درآمدزایی آنها را منوط به رونق سینماها می‌داند.

صنفی به قدمت 50سال
کوپایی درباره تشکیل این صنف می‌گوید: «فعالیت این صنف از اوایل دهه50 بود و هدف از تشکیل این صنف نیاز بازار به یک نهاد نظارتی برای کنترل کیفیت محصولات ارائه‌شده از طریق صنف است. اتحادیه بوفه‌داران سینما و مجامع عمومی یک نهاد 40ساله است که نظارت و هماهنگی میان بوفه‌داران سینما و مجامع عمومی اعم از ترمینال‌ها، بیمارستان و فرودگاه‌ها را بر عهده دارد و سعی می‌کند در سایه فعالیت صنفی نظم و دقت را به تمامی بوفه‌دارانی که عضو این اتحادیه هستند القا کند.

سینماهایی که نمی‌توانند رقابت کنند
احمد رادان کوپایی که خود 45سال است بوفه سینما عصر جدید را دارد، به همشهری می‌گوید: «درآمد بوفه‌داران سینما در ارتباط مستقیم با فیلم‌هایی است که روی پرده می‌روند. با استقبال مردمی از تماشای فیلم‌ها، فروش در بوفه‌های سینما هم افزایش می‌یابد. با این حال، به‌واسطه اینکه فیلم‌های جذابی برای مردم تهیه نمی‌شود، مراجعه مردم به سینماها چشمگیر نبوده و از این‌رو، بوفه‌هایی که در سینما‌ها قرار دارند نیز دچار رکود هستند.» وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که هم‌اکنون با وجود بوفه‌های مدرن پردیس‌ها، مدیران بوفه‌های تک‌سالن مشکل پیدا کرده‌اند، یادآور می‌شود: «بوفه‌داران مشکل ندارند. حضور پردیس‌ها نیز مشکل‌ساز نیست. بوفه‌داران، مواد خوراکی و خوراکی‌های به‌روز را هم خریداری می‌کنند اما وقتی مشتری نیست؛ خوراکی‌ها هر اندازه به‌روز هم باشند فایده‌ای ندارد.»

تماشاگر نباشد، بوفه‌ها از رونق می‌افتند
به گفته کوپایی، با کاهش قدرت خرید مردم و وضعیت نامناسب سینما و فروش فیلم، میزان درآمد و کسب‌وکار واحدهای بوفه‌داری با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شده است. 
وی تنها دلیل را نبود تماشاگران عنوان می‌کند و اینکه قدیمی بودن سالن‌های سینما و کیفیت سرویس‌دهی بوفه‌داران دلیلی بر این اقبال کم نبوده و نیست.
کوپایی عنوان می‌کند که با وجود پردیس‌های سینمایی مردم ترجیح می‌دهند به سالن‌های آنها بروند و همین موضوع روی فعالیت بوفه‌داران تأثیر گذاشته است. 
در شرایط فعلی سینماهای تک‌سالن و 2سالن عموما رو به تعطیلی هستند و این موضوع تأثیر قابل توجهی بر درآمد بوفه‌داران گذاشته و بسیاری از این افراد برای گذران فعالیت واحد بوفه‌ای خود مجبور به هزینه‌کرد از جیب و درآمدهای گذشته هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید