• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 17 بهمن 1396
کد مطلب : 6326
+
-

توقف فعالیت کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های اخیر

 

فرزانه آیینی/ خبرنگار

 

به‌رغم انتشار اخباری مبنی بر بازدید اعضای کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های اخیر برای بازدید از زندان‌های سراسر کشور، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس از توقف فعالیت‌های این کمیته به‌دلیل ناهماهنگی اعضایش خبر داد. حسن نوروزی به همشهری خبر داده است که به‌خاطر ناهماهنگی برخی اعضا و بروز اختلافاتی در روند مدیریت فعالیت‌های کمیته ویژه بررسی نا‌آرامی‌های اخیر کمیسیون حقوقی متوقف شده است. پیش‌تر کریم حسین‌زاده، عضو فراکسیون امید به خبرنگاران گفته بود که قرار کمیته بر این شده است تا بازدید از زندان‌های سراسر کشور با اولویت بازدید از زندان‌های همدان، اصفهان، خوزستان و کردستان را در دستور کار داشته باشد.

6روز پیش بود که جمعی از نمایندگان مجلس برای بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات دی‌ماه از زندان اوین بازدید کردند. انتظار این بود که بعد از این بازدید گزارشی از ماحصل بازرسی‌های آنها منتشر شود اما به‌رغم این انتظار قریب به اتفاق آنها در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفتند تصمیم کمیته بر جمع‌بندی بازدید و انتشار گزارش منسجم آن تا 24ساعت آینده است. حالا 5روز از زمان تعیین شده کمیته ویژه بهارستان برای ارائه گزارش واحدشان از این بازدید می‌گذرد اما نه‌تنها خبری از گزارش کمیته نیست بلکه بروز برخی اختلاف نظرات در این کمیته دردسرساز شده است.

 

 

رئیس کمیسیون قضایی گلایه دارد

نوروزی با بیان اینکه انتشار گزارش بازدید از زندان اوین از سوی برخی نمایندگان سبب دلخوری و گلایه ‌اللهیار ملک شاهی، رئیس کمیسیون قضایی شده است و او به‌دلیل عدم هماهنگی و همراهی اعضا باهم اعلام کرده که کار کمیته متوقف است ادامه داد: بعد از بازدید ما از زندان اوین قرار شد جلسه‌ای بین اعضای کمیته در محل کمیسیون قضایی تشکیل شود و پس از جمع بندی نظرات و مشاهدات نمایندگان گزارش نهایی و ازطریق آقای ملک‌شاهی ارائه شود. به‌رغم این تصمیم اما برخی نمایندگان به‌صورت فردی شرح این بازدید را رسانه‌ای کردند که سبب دلخوری رئیس کمیسیون قضایی شده است. اشاره نوروزی به بخشی از گزارش علیرضا رحیمی، نماینده تهران از زندان اوین است که بحث خودکشی سینا قنبری در زندان را مبهم ارزیابی کرده است.

 

 

تکذیب دوباره یک خودکشی

به‌دنبال انتشار مجدد برخی اخبار، روابط عمومی سازمان زندان‌ها با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در جریان حوادث اخیر و بازداشت عده‌ای از آشوبگران و انتقال آنها به زندان‌های کشور، فقط متهمی به نام سینا قنبری که در بازداشتگاه اوین تحت بازداشت بود در سحرگاه روز شانزدهم دی‌ماه اقدام به‌خودکشی کرده است که رسیدگی قضایی در این خصوص در حال پیگیری است و در هیچ زندان دیگری اتفاق مشابهی رخ نداده است. فردی که در اراک اقدام به‌خودکشی کرده در زندان نبوده و در اختیار ضابطین قانونی قرار داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید