• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63229
+
-

باج‌گیری طالبان از مذاکرات صلح

حمله‌های تروریستی طالبان در کابل همزمان با مذاکرات این گروه با آمریکا در دوحه قطر ادامه دارد

گزارش
باج‌گیری طالبان از مذاکرات صلح


محمدامین خرمی ـ خبرنگار

صبح آرام کابل دیروز با انفجار قدرتمند یک کامیون بمب‌گذاری شده در یکی از خیابان‌های نزدیک مرکز شهر، بار دیگر بوی خون و باروت گرفت.این درحالیست‌که همزمان مذاکرات طالبان با آمریکا در دوحه قطر در جریان است؛ به این ترتیب طالبان احتمالا برای امتیاز گیری در میز مذاکره دست به حمله می‌زند.
نیروهای طالبان حوالی ساعت 9،یک کامیون بمب‌گذاری شده را در مقابل ساختمان مرکز لجستیک وزارت دفاع افغانستان در منطقه پل محمودخان منفجر کردند و سپس به داخل ساختمان یورش بردند. طبق اعلام وزارت کشور افغانستان، تعداد این نیروها 5نفر بوده که در پی درگیری 8ساعته با نیروهای امنیتی و نیروهای ویژه پلیس کابل، از پا در آمدند. تلویزیون طلوع افغانستان دیروز در گزارشی خبر داد که صدای انفجار چنان مهیب بوده که در سراسر پایتخت افغانستان شنیده شده است. منطقه پل محمودخان فاصله چندانی تا مرکز شهر و محل قرار گرفتن سفارتخانه‌های کشورهای خارجی و همچنین ساختمان‌های مهم دولتی ندارد.
وزارت بهداشت افغانستان شمار تلفات حمله دیروز را یک کشته و حدود 100زخمی اعلام کرده است. طبق اعلام وزارت آموزش افغانستان، دست‌کم 50نفر از زخمی‌ها دانش‌آموزانی بوده‌اند که در مدارس نزدیک مرکز لجستیک وزارت دفاع تحصیل می‌کنند. 5مدرسه در نزدیکی این ساختمان وجود دارد.
طبق اعلام مسئولان وزارت کشور افغانستان، به‌دلیل آنکه تعدادی از نیروهای طالبان در ساختمان‌های اطراف مرکز لجستیک موضع گرفته بودند، نیروهای امنیتی بیش از 200نفر از ساکنان شهرک مسکونی مجاور مرکز را تخلیه کردند. خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شیشه تمامی ساختمان‌ها و مغازه‌های نزدیک محل انفجار شکسته شده و این باعث زخمی شدن شمار زیادی از مردم شده است. دفتر فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک افغانستان نیز که روبه‌روی مرکز لجستیک قرار دارد به‌شدت تخریب شده و کارمندان و نیروهای امنیتی مستقر در مقابل ورودی این ساختمان‌ها نیز زخمی شده‌اند.

طالبان، عامل حمله
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، ساعاتی پس از انجام حمله دیروز، مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت. مجاهد در بیانیه‌ای که روی وب منتشر شده برای نخستین بار اعتراف کرد که در حمله نیروهای طالبان «تعدادی از غیرنظامیان» نیز زخمی شده‌اند. او در عین حال تأکید کرد که هدف این حمله مردم نبوده‌اند و طالبان در پی هدف قرار دادن نظامیان و ساختمان وزارت دفاع بوده است.
ذبیح‌الله مجاهد حدود 2‌ماه پیش در گفت‌وگو با روزنامه همشهری، مسئولیت کشته و زخمی شدن مردم افغانستان در درگیری‌ها را متوجه دولت اشرف غنی و همچنین نیروهای آمریکایی دانست. او در این گفت‌وگو مدعی شد که طالبان حملات خود در شهرها را متوقف کرده و تلفات مردمی نیز در این حملات به صفر نزدیک شده است. مجاهد در پاسخ به این سؤال که واقعیت‌های موجود در افغانستان خلاف ادعای اوست، گفت: «ملت ما باید قربانی بدهد؛ به‌خاطر آزادی خود. طبیعی است که در مسیر جهاد با چنین مشکلاتی دچار هستیم.»
طبق آمار سازمان ملل، طی سال گذشته میلادی 3هزار و 800نفر از مردم افغانستان در درگیری‌ها و حملات تروریستی کشته و بیش از 7هزار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. براساس گزارش سازمان ملل، سال 2018مرگبار‌ترین سال برای مردم افغانستان در جنگ 18ساله این کشور بوده است. آمارها نشان می‌دهد، طی 10سال گذشته که تلفات جنگ افغانستان از سوی سازمان ملل ثبت شده، 32هزار نفر از مردم این کشور کشته و 60هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.

مذاکره همزمان با ادامه حملات
حملات طالبان در کابل و دیگر نقاط افغانستان علیه نظامیان و غیرنظامیان در حالی ادامه دارد که نمایندگان این گروه در دوحه قطر سومین روز از هفتمین دور مذاکرات خود با هیأت مذاکره‌کننده آمریکایی را پشت سر می‌گذارند. دورهای قبلی مذاکرات نیز با ادامه حملات طالبان همراه بوده‌است.
با این حال، وزارت خارجه قطر ظهر دیروز در بیانیه‌ای از پیشرفت مذاکرات خبر داد و گفت که 2طرف توافق کرده‌اند به تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ و رسیدن به یک توافق صلح بیفزایند. طبق این بیانیه، گفت‌وگوهای طالبان و آمریکا همچنان بر 4محوری که از قبل تعریف شده ادامه دارد. موضوع تعیین جدول زمانبندی برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تضمین طالبان برای جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان برای عملیات علیه آمریکا و دیگر کشورها، آغاز گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی و آتش‌بس دائمی، 4محوری است که پیش از این از سوی زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور افغانستان و سرپرست هیأت مذاکره‌کننده آمریکایی اعلام شده بود. دور قبلی مذاکرات بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید و اکنون بار دیگر چشم همه به دوحه است تا شاید از نشست‌های طالبان و آمریکا پشت درهای بسته نتیجه‌ای برای رسیدن به صلح حاصل شود. تحلیلگران معتقدند طالبان برای آنکه در مذاکرات دست بالا را داشته‌باشد ‌به این حملات دست‌می‌زند.
طالبان تاکنون از پذیرش نمایندگان دولت مرکزی افغانستان در مذاکرات خود با آمریکا خودداری کرده اما به‌نظر می‌رسد مسیر برای پیوستن دولت به مذاکرات در حال هموار شدن است. سخنگوی وزارت خارجه افغانستان دیروز اعلام کرد، دولت آلمان تلاش دارد امکان مذاکرات رو در روی دولت اشرف غنی و نمایندگان طالبان را فراهم کند. صبغت‌الله احمدی گفت که ممکن است طی 2هفته آینده این مذاکرات با میانجیگری آلمان انجام شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید