• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63224
+
-

تقابل تولید و سیاستگذاری‌های ناکارآمد

مراسم روز ملی صنعت، به تریبونی برای طرح انتقادات تولیدکنندگان ‌از سیاستگذاری‌های نادرست دولت و مجلس تبدیل شد

صنعت
تقابل تولید و سیاستگذاری‌های ناکارآمد


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
مراسم دیروز روز ملی صنعت و معدن به محلی برای طرح چندباره انتقادهای صریح و شفاف صنعتگران و متولیان بخش خصوصی از سیاستگذاری‌های نادرست و کندی اجرای برخی مصوبات دولت و مجلس تبدیل شد.
به گزارش همشهری، مطابق روال هر‌ساله دیروز (10تیرماه) مراسم نمادین روز ملی صنعت و معدن با حضور مسئولان دولتی و قانونگذاری، تولیدکنندگان، فعالان بخش خصوصی و... برپا شد اما مراسم امسال تحت‌تأثیر فشار ناشی از تحریم‌های اقتصادی و خودتحریمی و سنگ‌اندازی برخی دستگاه‌های اجرایی در مسیر تولید رنگ و بوی دیگری داشت؛ مراسمی که در آن علاوه بر صنعتگران و فعالان بخش خصوصی، رئیس و برخی نمایندگان مجلس نیز به صف منتقدان خود‌تحریمی پیوسته و خواستار اتخاذ تدابیری برای میانبر‌زدن مشکلات مبتلابه بخش تولید در شرایط کنونی شدند.

زدوبندهای هرروزه پیش پای تولید
در این مراسم غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، گفت: متأسفانه بی‌ثباتی و غیرقابل پیش‌بینی‌بودن قیمت مواداولیه موجب شده تا تولیدکنندگان و صنعتگران خواب راحت نداشته باشند. شافعی از افزایش قوانین مزاحم کسب‌وکار خبرداد و افزود: وزارت اقتصاد به‌دنبال حذف قوانین مزاحم است، اما ۱۰برابر آن قوانین مزاحم جدید پیش روی ما ایجاد می‌شود. صنعتگران می‌گویند پول نمی‌خواهند و خواستار آن هستند که زد‌و‌بندها و سورپرایزهای هر‌روزه از جلوی پای آنها برداشته شود. او افزود: سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال97 از 14.4درصد در سال93 به 12.1درصد رسیده که کاهش معناداری است. همچنین نرخ رشد تشکیل سرمایه ناخالص در ماشین‌آلات در سال97 منفی 6.9درصد بوده که نشان می‌دهد تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت بسیار کم شده است. شافعی با انتقاد از تعامل نظام بانکی با بخش خصوصی، گفت: مطابق آمارهای رسمی، سهم صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی از ۳۱.۶درصد در سال۹۰، اکنون به ۲۷درصد رسیده است.

قوانین متناسب با شرایط روز تولید
رئیس مجلس هم با بیان اینکه واحدهای تولیدی باید به اندازه توانشان در این شرایط خاص مالیات دهند، گفت: نباید پرونده‌های بدهی مالیاتی و تامین اجتماعی 10سال قبل واحدهای تولیدی را الان و در این شرایط سخت کنونی مطالبه کرد. علی لاریجانی افزود: مخالف تدوین استراتژی صنعتی نیستم اما توصیه من به وزیر صنعت آن است که در این دوره خاص، شرایط و مقررات خاصی برای تولید درنظر گیرند. او افزود: قانون تسهیل فضای کسب‌وکار، ظرفیت‌های زیادی دارد که هنوز 35حکم آن اصلا اجرا نشده و 12حکم ناقص اجرا شده است. لاریجانی ادامه داد: در این شرایط خاص باید به واحدهای تولیدی تنفس داد تا به اندازه توانشان مالیات دهند. نباید پرونده‌های بدهی مالیاتی و تامین اجتماعی 10سال قبل این واحدها را الان مطالبه کرد. باید بانک مرکزی نیز‌ برای زنجیره تولید، تسهیلات درنظر گیرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت: سال گذشته تامین مواد اولیه 23درصد کاهش یافت و اگر این روند ادامه یابد، بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل خواهند شد. عزیز اکبریان از افزایش 65درصدی هزینه‌های تولید خبر داد و افزود: بی‌ثباتی نرخ ارز، ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش داده، بسیاری از سرمایه‌گذاران به سمت کشورهای ترکیه، عمان و عراق رفته‌اند. او افزود: اغلب فعالان حوزه صادرات از بخشنامه‌های صادراتی مختلف بانک مرکزی سردرنمی‌آورند.

باید معیشت مردم تأمین شود
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم با بیان اینکه امروز از حوزه اقتصاد به‌عنوان حربه‌ای برای فشار به ملت ایران استفاده می‌شود، گفت: در بخش بازار می‌خواستند‌ فشارهای زیادی را با نابسامانی بازار به اقتصاد ایران وارد کنند که در همین زمینه ایران و سایر کشورها درصددند وابستگی خود را به دلار کاهش دهند، به‌نحوی که 35درصد از معاملات ترکیه با ایران با ارز ملی انجام شده است. ظریف‌ افزود: در امارات و هند به‌عنوان متحدان اصلی نیز از دلار در بخشی از معاملات استفاده نمی‌شود که این موضوع نشان می‌دهد آنها می‌خواهند سطح وابستگی خود را به دلار کاهش دهند.

تولید پابرجاست
وزیر صنعت با بیان اینکه تولید پابرجاست و به همین دلیل بانک جهانی پیش‌بینی قبلی خود از رشد منفی 6درصد اقتصاد ایران را به منفی 2درصد تعدیل کرده است، گفت: با توجه به مشکلات مربوط به نقل‌و‌انتقالات مالی و اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها در بخش‌های مختلف، تحلیل‌هایی مبنی بر توقف (بخش) تولید ما تا پایان سال گذشته وجود داشت اما به همت صنعتگران، تولید پابرجا‌ست. رضا رحمانی در پاسخ به درخواست رئیس اتاق بازرگانی ایران مبنی بر اینکه دولت و مجلس به بخش خصوصی مأموریت دهد که راهبرد توسعه صنعتی را تدوین کند، گفت: وزارت صنعت برای تکمیل راهبرد توسعه صنعتی کشور آمادگی دارد و این مهم را به بخش خصوصی به‌عنوان رزمندگان جنگ اقتصادی می‌سپارد. رحمانی گفت: امروز تأمین مواداولیه پتروشیمی‌ها بهتر شده، سامانه جامع انبارها راه‌اندازی و ۵۰۰هزار انبار در آن ثبت شده و سامانه افق ایجاد شده که تا مرحله صدور فاکتور کالاها را به‌صورت الکترونیک انجام می‌دهد. همچنین ۱۰۰هزار میلیارد تومان پروژه معدنی آماده افتتاح داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید