• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63215
+
-

ساخت میدانگاه دوم درقلب‌شهر

میدان امام خمینی دومین عرصه‌‌ عمومی‌باز تهران پلازا می‌شود

گزارش
ساخت میدانگاه دوم درقلب‌شهر


محمود مولایی/ خبر‌نگار
بعد از افتتاح فضای عمومی میدان هفت‌تیر، حالا نوبت اجرای پروژه پلازای امام خمینی است؛ میدانی در قلب منطقه12 که به‌لحاظ تاریخی جزو قدیمی‌ترین میدان‌های شهر تهران محسوب می‌شود. این میدان از گذشته محل حمل‌ونقل و ترافیک بود، اما اکنون با دستور شهردار تهران بخش عظیمی از آن به پیاده‌راه تبدیل خواهد شد. پیروز حناچی در بدو ورود به راس شهرداری تهران از جمع‌آوری کارگاه‌های عمرانی غیرضروری در سطح شهر تهران گفت و اینکه با جمع‌آوری این کارگاه‌ها، فضای شهری برای شهروندان باز شود.

هفته گذشته پلازای هفت‌‌تیر مورد بهره‌برداری قرار گرفت و شهردار تهران همان موقع اعلام کرد که «با توجه به طرح تفصیلی شهر تهران، به‌زودی تغییرات و بهسازی در میدان امام خمینی آغاز می‌شود. این میدان 3دوره تاریخی را پشت‌سر گذاشته‌ و از مکان‌های قدیمی تهران است.»

طرح اولیه پروژه پلازای امام خمینی با احداث ساختمان بلدیه به‌نام «خانه شهر» شروع شد. به این ترتیب که 2طبقه زیرزمین ساخته شود و 2طبقه روی زمین. با این تفاوت که به گفته صفا صبوری‌دیلمی، معاون شهردار اصالت خود را از دست ندهد و با همان شکل و شمایل قبلی به بهره‌برداری برسد. البته طرح اولیه به‌نظر می‌رسد با تغییراتی روبه‌رو شده است. یک عضو سازمان عمرانی مناطق به همشهری می‌گوید: «طرح میدان امام خمینی تغییر کرده است. قرار بود ساختمان بلدیه 2طبقه روی زمین ساخته شود، اما آقای حناچی تأکید کردند که میدان امام خمینی پیاده‌راه شود، برای همین از ساخت 2طبقه روی زمین صرف‌نظر کردیم. بنابراین، 2طبقه زیرزمین احداث می‌شود.»

با این حساب، احتمال دارد مسیرهای خودرو محور میدان امام خمینی حذف شده و این میدانگاه به‌طور کامل به پیاده‌راه تبدیل شود. صبوری‌دیلمی در این رابطه گفته بود: «برنامه بعدی ما میدان امام خمینی است. همانطور که آقای حناچی قول آن را دادند. حتی یک تصمیم جسورانه گرفته شد و احتمال دارد این میدان را روی تردد خودروها ببندیم و خودروها از جای دیگری تردد کنند. اگر بتوانیم چنین کاری کنیم، مسلما یک کار کم‌نظیر در تهران محسوب می‌شود.»

وجه تمایز با پلازای هفت‌‌تیر
پلازای امام خمینی برخلاف پلازای هفت‌‌تیر مساحت کمتری دارد و مساحت زمین آن به 4925مترمربع می‌رسد. اما ساختمان بلدیه با نمای قبلی خود به‌عنوان یک وجه تاریخی این میدانگاه را از پلازای هفت‌‌تیر متمایز می‌کند. بام سبز و ایجاد فضایی تنها برای تردد عابران پیاده از ویژگی‌های پلازای امام خمینی خواهد شد. صبوری‌دیلمی معتقد است: «بیشتر از 4هکتار میدانگاه شهری ایجاد می‌شود و میدان امام خمینی دوباره به آن شخصیت و اصالت خود برمی‌گردد. این یک حرکت اجتماعی و فرهنگی است که ما شروع کردیم و فکر می‌کنم شهروندان خیلی از آن استقبال کنند. ما در خیابان 30تیر و میدان امام خمینی این استقبال را دیدیم و مردم دوست دارند که این حرکت‌ها ادامه داشته باشد.» معاون شهردار درباره ساختمان بلدیه(شهرداری سابق) ادامه می‌دهد: «ساختمان بلدیه نیز قرار است با همان شکل و شمایل قدیمی اما به‌عنوان یک مجموعه فرهنگی در کنار میدانگاه باشد.» به‌گفته صبوری‌دیلمی، با ایجاد میدانگاه امام خمینی این حرکت ادامه خواهد داشت؛ حرکتی که با سیاست شهرداری تهران با کاهش مسیرهای خودرو محور در سطح شهر مسیرهای پیاده‌راه گسترش پیدا می‌کند.


پلازای امام خمینی برخلاف پلازای هفت‌‌تیر مساحت کمتری دارد و مساحت زمین آن به 4925مترمربع می‌رسد. اما ساختمان بلدیه با نمای قبلی خود به‌عنوان یک وجه تاریخی این میدانگاه را از پلازای هفت‌‌تیر متمایز می‌کند

این خبر را به اشتراک بگذارید