• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63131
+
-

شناسایی 121 نقطه سیل خیز در یزد

از میان خبرها
شناسایی 121 نقطه سیل خیز در یزد

مدیر دفتر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: تاکنون بیش از 100 نقطه خطرآفرین در استان شناسایی شده است.
«محمدرضا عارف» در گفت‌و‌گو با ایسنا، با تاکید بر لزوم اجرای طرح جامع سیلاب‌ها در استان یزد، اظهار کرد: با توجه به این‌که ایران همواره در معرض خطرات حاصل از وقوع سیل است، جمع‌آوری صحیح و به‌موقع اطلاعات، ابزاری موثر در تجزیه و تحلیل سیل، شناسایی عوامل ایجاد‌کننده و تشدید‌کننده آن محسوب می‌شود.
وی با بیان این‌که بررسی خسارات وارده، پیشگیری و کاهش خسارت از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح است، افزود: چگونگی انجام این مراحل در قالب طرح جامع سیلاب استان، می‌تواند مسئولان و کارشناسان مرتبط با این پدیده را به طور مناسب به سوی این هدف سوق دهد.

مدیر دفتر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای یزد در ادامه با اشاره به این‌که پدیده سیل و رابطه آن با تغییر اقلیم موضوعی است که در چندسال گذشته مورد بحث قرار گرفته، تغییرات اقلیم در ایران و جهان را ملموس و خود این تغییرات را زمینه‌ساز بارش دانست و تصریح کرد: خشکسالی و تغییر اقلیم اصلی‌ترین موضوعاتی دانست که باعث جاری شدن سیل روی زمین می‌شود.

این مسئول با بیان این‌که نبود منابع آبی باعث از بین رفتن پوشش‌های گیاهی و نبود پوشش گیاهی منجر به فرسایش خاک می‌شود، خاطرنشان کرد: مجموعا در خشکسالی آب کمتری توسط خاک جذب می‌شود و با یک بارش ساده باران سیل در مناطق مختلف جاری می‌شود.
وی با اشاره به این‌که تاکنون 121 نقطه خطر‌آفرین در استان شناسایی شده، افزود: برآورد اعتبارات اولیه برای اجرای این طرح و جلوگیری از خطرات سیل در استان 10 میلیارد ریال است که از محل طرح‌های استانی تامین می‌شود و در صورت تخصیص اعتبار، نظارت بر اجرای طرح جامع سیلاب‌ها بر عهده شرکت آب منطقه‌ای یزد است.

عارف در پایان در خصوص آزادسازی رودخانه‌ها و وضعیت کنونی استان گفت: تاکنون آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها به صورت نقطه‌ای بوده، ولی با توجه به مطالعات صورت گرفته آزادسازی بستر و حریم برخی رودخانه‌ها به صورت سراسری در دستور کار دفتر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای قرار دارد که در این رابطه رودخانه ده‌بالا به منظور آزادسازی سراسری به عنوان اولویت اول این شرکت در دست اقدام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید