• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63098
+
-

به قیمت طلا

‌معاون سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری: بادام یکی از محصولات و مزیت‌های مهم صادراتی این استان به شمار می‌رود

کشاورزی
به قیمت طلا

   واحد اندازه‌گیری طلا «اونس» است. به طور معمول از واحد اونس برای اشیای بسیار گران‌بها مانند طلا و سنگ‌های قیمتی استفاده می‌کنند.
 از قضا همین واحد شمارش را برای «روغن بادام» نیز استفاده می‌کنند تا نشان دهند این روغن در حکم طلا ارزش دارد و در بازارها و بورس‌های مواد غذایی جهان روغن بادام در حد طلا برای خریداران و فروشندگان ارزشمند است.
به گزارش ایرنا، این محصول را بیشتر در مواد آرایشی و بهداشتی و درمانی مصرف می‌کنند و بیشترین مصرف‌کنندگان روغن بادام در جهان نیز تولیدکنندگان بزرگ مواد آرایشی و بهداشتی هستند.
اکنون محصولات آرایشی و بهداشتی در جهان یکی از پر درآمدترین کالاهای صنعتی هستند که ماده اولیه بسیاری از این محصولات، «بادام» است.

گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد، در حال حاضر شرکت‌های آرایشی و آرایشی نزدیک به ۳۰۰ محصول آرایشی و بهداشتی در سطح جهان را از فراوری بادام تهیه و روانه بازار می‌کنند.
ایران اکنون پس از آمریکا و اسپانیا به عنوان یکی از تولیدکنندگان مهم بادام در جهان مطرح است و توسعه صنایع تبدیلی بادام می‌تواند بادامستان‌های ایران را به معدن طلا برای کشاورزان مبدل کند.

در حال حاضر، صادرات هر کیلوگرم بادام حدود صدها دلار ارزآوری دارد که این میزان پس از فراوری و تبدیل به صنایع بهداشتی و آرایشی به هزاران دلار در هر کیلوگرم افزایش می‌یابد.
اکنون 2 میلیون هکتار از اراضی کشورهای پنج قاره دنیا به کشت بادام اختصاص دارد و سالانه 5/2 میلیون تن محصول در این باغ‌ها تولید و روانه بازار مصرف می‌شود. در ایران ۱۵۰ هزار هکتار باغ بادام آبی و ۷۶ هزار هکتار باغ بادام دیم وجود دارد و سالانه مجموعا ۲۰۰ هزار تن بادام در کشور تولید می‌شود. این میزان تولید، ایران را پس از امریکا و اسپانیا در رتبه سوم تولید بادام دنیا قرار داده است.

گسترش صنایع تبدیلی در استان‌های تولید‌کننده این محصول، می‌تواند نقش مهمی در فراوری این محصول داشته باشد. در بین استان‌های کشور نیز هم‌اکنون چهارمحال و بختیاری بیشترین میزان تولید بادام را در اختیار دارد و بادامستان‌های این استان می‌تواند به عنوان گنجینیه‌ای بزرگ برای استان باشد.


بادام تلخ چهارمحال و بختیاری   کام هندی‌ها را شیرین می‌کند

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تاجران کشور هندوستان مشتری ۹۰ درصد از محصول بادام «مامایی» تولید استان هستند. «ابراهیم شیرانی» افزود: ۶۵ درصد از محصول بادام تولیدی استان را رقم مامایی صادراتی تشکیل می‌دهد.

وی سطح زیرکشت باغ‌های بادام استان را ۱۴ هزار هکتار اعلام کرد و اضافه کرد: ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از این باغ‌ها به صورت نهال و نابارور است.
شیبانی تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری رتبه نخست تولید بادام کشور را دارد و امسال به طور میانگین ۲ تن در هکتار تولید داشته است.


مزیت بادام برای چهارمحال و بختیاری

‌معاون برنامه‌‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بادام یکی از محصولات و مزیت‌های مهم صادراتی این استان به شمار می‌رود.
«حسین برزگر» افزود: سطح زیر کشت باغ‌های استان ۴۲ هزار هکتار است که ۱۶ هزار هکتار آن معادل ۳۷ درصد باغ‌ها به کشت بادام اختصاص دارد. وی ادامه داد: سالانه ۱۹۰ هزار تن محصولات باغی در این استان تولید می‌شود که بادام با تولید ۲۴ هزار تن، 5/12درصد این تولیدات را شامل می‌شود.

برزگر متوسط عملکرد بادام در هر هکتار از باغ‌های استان را 5/1 تن اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با میانگین عملکرد بادام در باغ‌های کشور که 8/0 درصد است، عملکرد ۲ برابری را نشان می‌دهد.
معاون برنامه‌‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، ارزش تولیدات کشاورزی استان را ۳۴ هزار میلیارد ریال در سال اعلام کرد و گفت: بیش از ۷ هزار میلیارد ریال از این میزان اختصاص به بادام دارد که ۲۲ درصد ارزش تولیدات کشاورزی استان را شامل می‌شود.

برزگر بازار هدف صادرات بادام استان را کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند، روسیه و پاکستان عنوان کرد و افزود: برای رقابت در عرصه تجارت خارجی، علاوه بر تقویت مراکز بسته‌بندی و تقویت برند بادام استان، باید موفق به کسب استانداردهای تشویقی این عرصه شویم.
وی خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم در عرصه تولید و عرضه بادام در استان فعالیت دارند که ۵ درصد کل اشتغال استان را شامل می‌شود.


  ایجاد واحدهای دانش‌بنیان فراوری

یک پژوهشگر صنایع غذایی و بهداشتی و آرایشی می‌گوید: چهارمحال و بختیاری با توجه به ظرفیت تولید بادام خود نیازمند ایجاد واحدهای کوچک فراوری روغن بادام به صورت دانش‌بنیان است.
«مهدیه محمدزاده» افزود: برخی از عطاری‌ها و روغن‌کشی‌ها در سال‌های دور در این استان به صورت محدود روغن‌کشی بادام را انجام می‌دادند و این سنت می‌تواند با تلفیق دانش و فکر جوانان شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید روغن با کیفیت جهانی در این استان تبدیل شود.
به گفته وی، روغن بادام در همه جهان مشتری خود را دارد و در صورت تولید داخلی علاوه بر ارزآوری می‌توان بخشی از بازارهای جهانی این صنعت پردرآمد را نیز از آن خود کرد.

   
رتبه نخست تولید بادام آبی کشور برای چهارمحال و بختیاری


چهارمحال و بختیاری با تولید ۲۴ هزار تن بادام در سال رتبه نخست تولید بادام آبی کشور را دارد.
بادام مامایی، شاهرودی ۱۲، ربیعی، بادام سفید و سایر ارقام شاهرودی از ارقام اصلی بادام این استان به شمار می‌رود.

درخت بادام نسبت به سایر گونه‌های درختی، مقاوم‌تر و نسبت به آبیاری کم‌توقع‌تر است و در شرایط خشکسالی بهترین گزینه برای توسعه باغ‌ها محسوب می‌شود.
چهارمحال و بختیاری با ۱۶۴۱ هزار هکتار مساحت که معادل یک درصد مساحت کشور است دارای ۲۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۳۴۱ هزار هکتار جنگل و بیش از یک میلیون هکتار مرتع است.

از ۲۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان که ۱۵ درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده، حدود ۱۴۵ هزار هکتار (۵۹ درصد) به کشت محصولات زراعی و حدود ۳۸ هزار هکتار (۱۵درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص یافته است و حدود ۶۵ هزار هکتار (۲۶ درصد) آن به‌صورت آیش است.
در این استان سالانه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول کشاورزی تولید می‌شود که از این مقدار، حدود ۸۲۰ هزار تن (۶۵ درصد) مربوط به محصولات زراعی، حدود ۲۰۰ هزار تن (۱۶ درصد) به محصولات باغی و مابقی به محصولات دام و طیور و کشت گلخانه‌ای اختصاص دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید