• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63056
+
-

تابستان پربار در 420 پایگاه

معاون اداره کل آموزش و پرورش : در این پایگاه ها 150 نوع فعالیت در 11 محور مهارتی در نظر گرفته شده است

اوقات فراغت
تابستان پربار در 420 پایگاه

فصل تابستان همواره یادآور حس و حال خوب دانش‌آموزان برای تجدید روحیه است تا بتوانند سال تحصیلی جدید را با آرامش بیشتری شروع کنند، در حالی که بسیاری از خانواده‌ها درگیر این موضوع مهم هستند که در این مدت وقت فرزندشان به بطالت نگذرد.
به گزارش ایرنا، یکی از دغدغه‌های والدین در تعطیلات تابستان را اغلب این موضوع تشکیل می‌دهد که فرزندانشان را در کلاس‌های آموزشی، تفریحی و ورزشی ثبت‌نام کنند، اما در سال‌های اخیر رقیبی برای اینگونه کلاس‌های آموزشی به نام فضای مجازی ایجاد شده که قشر عظیمی از آنها را به سمت خود جذب کرده و موجبات نگرانی خانواده‌ها را دوچندان کرده است.

بر اساس استانداردهای بین‌المللی تعداد روزهای فراغت در بسیاری از کشورها ۶۰ روز در سال و این رقم در کشور ما ۹۰ روز است. گسترش دامنه اوقات فراغت موجب شده که نهادهای متولی برای گذران مناسب این اوقات به فکر برنامه‌‌ریزی مناسب برای دانش‌آموزان باشند.
تعطیلی مدارس در ۳ ماهه فصل تابستان این فکر را به ذهن دانش‌آموزان و والدین آنها می‌آورد که چه باید بکنند و چه تمهیداتی بیندیشند تا این تعطیلات را با بهره‌مندی کامل به سرانجام برسانند.


سازماندهی ۴۲۰ پایگاه غنی‌سازی اوقات فراغت 

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز اعلام کرد: ۴۲۰ پایگاه تابستانی برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در استان سازماندهی شد.
«فرشته فهمیده» اظهار کرد: برای این پایگاه‌ها ۱۵۰ نوع فعالیت در ۱۱ محور مهارتی در مدارس و کانون‌های فرهنگی تربیتی درنظر گرفته شده است. وی عنوان کرد: آموزش مهارت‌های سبک زندگی ایرانی - اسلامی، قرآن، نهج‌البلاغه، مطالعه، مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، پرورش گیاهان و قارچ، صنایع دستی، خیاطی، آشپزی و ورزشی در این ۱۱ محور گنجانده شده است.

فهمیده بیان کرد: دانش‌آموزان در پایه‌های مختلف تحصیلی به مدت 8 هفته اوقات فراغت خود را با برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، ورزشی و علمی سپری خواهند کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز با اشاره به این‌که فعالیت پایگاه‌های تابستانی مدارس از هفته دوم تیرماه آغاز می‌شود، اضافه کرد: تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های امسال پایگاه‌های تابستانی بر محور مهارت‌آموزی متمرکز شده است. وی تصریح کرد: پایگاه‌های تابستانی در مدارس و کانون‌های فرهنگی تربیتی البرز ساماندهی شده و همچنین برنامه‌های اردویی درون و برون‌استانی برای دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است. فهمیده با بیان این‌که فعالیت پایگاه‌های تابستانی تا اواسط شهریور ۹۸ ادامه دارد، یادآور شد: برنامه‌های بسیار متنوع و خوبی برای برپایی پایگاه‌ها و اردوهای تابستانی مدارس و کانون‌های فرهنگی و تربیتی البرز در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در البرز تاکنون نشست‌های مختلفی با مدیران و نمایندگان ۱۸ دستگاه اجرایی فعال در استان برگزار شده است تا با هم‌افزایی دستگاه‌ها از جزیره‌ای عمل کردن در این بخش مهم تا حدودی جلوگیری شود.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: در سال گذشته ۱۲۰ هزار دانش‌آموز تحت پوشش برنامه‌های متنوع پایگاه‌های تابستانی آموزش و پرورش البرز قرار گرفتند.


اوقات فراغت دانش‌آموزان و چگونگی برنامه‌ریزی

یک روانشناس البرزی درباره اوقات فراغت دانش‌آموزان گفت: همزمان با تعطیلی مدارس و آغاز تعطیلات تابستانی، خانواده‌ها را به داشتن برنامه‌‌ریزی کامل برای اوقات فراغت فرزندانشان دعوت می‌کنم.
«معصومه قدیری» با بیان این‌که اولین محور برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت کودکان رشد استعدادهای آنهاست، عنوان کرد: با وجود این‌که امروزه در مدارس کشور بر استعداد و خلاقیت تاکید بسیاری می‌شود، ولی سیستم آموزشی امتحان‌محور در مدارس پاسخگوی آن
 نیست.

وی بیان کرد: در برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان باید به ایجاد زمینه‌هایی برای رشد استعداد آنها توجه کرد.
این روانشناس عنوان کرد: برای شکوفا‌سازی استعدادهای کودکان و نوجوانان بهتر است بر فعالیت‌های عملی خلاقانه تمرکز کرد، زیرا از این طریق کودک می‌تواند حیطه مورد علاقه خود را بشناسد. وی با اشاره به این‌که پیوند زیادی بین حیطه مورد علاقه کودک و استعدادهای نهفته در وی وجود دارد، ادامه داد: نتایج تحقیقات متعدد نشان داده است حیطه‌ای که برای افراد جلب توجه می‌کند و مورد علاقه آنهاست، همان حیطه‌ای است که افراد در آن استعداد بیشتری دارند.

قدیری از توجه به فعالیت جسمانی و سلامت کودکان به عنوان محور دوم در برنامه‌‌ریزی دانش‌آموزان نام برد و اضافه کرد: کودکان با افزایش فعالیت جسمانی، سلامتی امروز و فردای خود را تضمین می‌کنند.


کودکان و فعالیت جسمانی

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده کودکانی که فعالیت‌های جسمی از قبیل شنا، دویدن و به طور کلی ورزش‌های هوازی انجام می‌دهند سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به همسالان خود دارند و کمتر به بیماری‌های عفونی دچار می‌شوند. قدیری با بیان این‌که ورزش کردن در این سنین به معنای فرستادن اجباری کودکان به کلاس‌های ورزشی نیست، چون هر گونه فعالیت حرکتی مانند پیاده‌روی که 2 الی 3 بار در هفته انجام شود، می‌تواند سلامت کودکان را تضمین کند. این روانشناس بیان کرد: ورزش کردن و انجام فعالیت‌های جسمانی می‌تواند به عنوان کلید پیوند فرزندان و والدین شناخته شود.

وی گفت: انجام تمرینات ورزشی در کنار کودکان علاوه بر فواید جسمانی، باعث پیشگیری از افسردگی و اضطراب در آنها نیز می‌شود.
قدیری محور سوم برنامه‌‌ریزی برای اوقات فراغت فرزندان را داشتن آزادی عمل برای کودکان دانست و یادآور شد: نباید فراموش کنیم که اوقات فراغت برای کودکان است، لذا باید به آنها این امکان را داد که دست به انتخاب بزنند، چون این مساله نه‌تنها بر روی شکوفایی استعداد و خلاقیت اثر مثبت می‌گذارد، بلکه برای کودک و نوجوان یک آموزش چندجانبه برای قدرت تصمیم‌گیری و حل تعارض است.

او معتقد است که باید به برنامه‌‌ریزی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان توجه بسیاری کرد و تلاش کرد تا جایی که ممکن است برنامه‌ها سرشار از خلاقیت، آینده‌نگری، استعدادیابی و حق انتخاب باشد.


تغییر نگرش‌ها در مورد غنی‌سازی اوقات فراغت

یک کارشناس فرهنگی حوزه آموزش و پرورش البرز گفت: غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان صرفاً به منظور تفریح و یا مشغول کردن آنها نیست، بلکه باید نگرش‌ها به این موضوع تغییر کند، چون با برنامه‌‌ریزی صحیح، تقویت بعد جسمانی، روانی، عاطفی، اجتماعی و در نتیجه تکامل خود فرد با حضور در این برنامه‌ها تحقق می‌یابد.

«مهدی بشری» تصریح کرد: اجرای برنامه‌ها از سوی آموزش و پرورش طی سه ماهه فصل تابستان برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان باید با هدف سرمایه‌گذاری علمی و اندوخته تجربی برای آنها صورت گیرد.
وی اضافه کرد: اوقات فراغت دانش‌آموزان می‌تواند زمینه‌ساز کشف استعداد‌های آنها را فراهم سازد.

این کارشناس مسائل فرهنگی عنوان کرد: اولیای دانش‌آموزان نیز باید فرزندان خود را در طی تابستان که از درس‌های تئوری به دور هستند، به فراگیری رشته‌های علمی و نظری مورد علاقه‌شان تشویق کنند.
وی اجرای برنامه‌های تیمی در غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان را یک اصل مهم در نظام آموزش و پرورش عنوان کرد و یادآور شد: این کلاس‌ها در قالب تیم‌های مشارکتی، همکاری و هماهنگی را به دانش‌آموزان تفهیم می‌کند، به گونه‌ای که دانش‌آموز به سوی اجتماعی شدن قدم برمی‌دارد.

بشری یکی از راه‌های دستیابی دانش‌آموزان به زندگی سالم را فراگیری علوم اجتماعی و شیوه‌های صحیح زندگی در کلاس‌های مکمل اوقات فراغت عنوان کرد.
او همچنین نقش اولیا در هدایت فرزندان به سمت شرکت در کلاس‌های غنی‌سازی اوقات فراغت در تابستان را چشمگیر و قابل تامل دانست و گفت: تا زمانی که اولیا اهمیت این برنامه‌ها را درک نکنند و مشارکت جدی با نهادهای اجرایی را در پیش نگیرند، نمی‌توان گام‌های اساسی برای رسیدن به اهداف کلان اجرایی نظام آموزش و پرورش برداشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید