• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 17 بهمن 1396
کد مطلب : 6303
+
-

شهر در رسانه‌ها

تضعیف مأموریت فرهنگی شهر در بودجه 97

روزنامه «شهروند» یادداشتی را به قلم محمدجواد حق‌شناس منتشر کرده که در آن کاهش بودجه فرهنگی شهر تهران را غیرقابل‌قبول دانسته است. عضو شورای شهر تهران با اشاره به کمرنگ شدن هویت شهر تهران طی سال‌های گذشته، نوشته: « سال‌های گذشته توسعه کالبدی، شهر طهران را به شهری سرد، خشن و دارای بار ترافیکی سرسام‌آور و انباشتگی آلودگی‌های محیطی تبدیل کرد.» حق شناس با تأکید بر رویکرد انسان محوری در مدیریت شهری جدید، به دفاع از بودجه فرهنگی و اجتماعی شهر پرداخته و نوشته: «در بررسی لایحه پیشنهادی ‌سال ٩٧ و مقایسه آن با بودجه مصوب ‌سال ٩٦ مشاهده می‌شود، حاکی از تضعیف حوزه مأموریتی فرهنگی و اجتماعی است که این برخلاف رویکردی است که مدیریت شهری در دوره کنونی آن را دنبال می‌کند.» 

 

مردم از دولت طلبکار باشند

روزنامه «جام جم» با معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور درباره آلودگی هوا گفت‌وگو کرده است؛ مسعود تجریشی این حق را برای مردم قائل است که به‌دلیل آلودگی هوا یقه مسئولان را بگیرند و از آنها طلبکار باشند. بنابه گفته وی، رسانه‌ها باید مردم را هوشیار کنند که آلودگی هوا چه عواقبی دارد، بعد اعلام کنند که چه عواملی باعث آلودگی هوا شده و مشخص کنند دولت‌ها چه وظایفی دارند و آیا به وظایف خود عمل می‌کنند؟ درکنار اینها وظایف مردم را به آنها یادآوری کنند. تجریشی با تأکید بر وظیفه مجلس و دولت برای تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌گوید: «قوای مجریه و مقننه باید دوشادوش هم نیازها را بررسی کنند و مردم نیز باید مطمئن باشند که این دو نهاد آیا به موضوع آلودگی هوا فکر می‌کنند یا اینکه بحث آلودگی هوا زمستان به زمستان مطرح می‌شود و بعد همه‌‌چیز به امان خودش رها می‌شود؟»

 

عوامل صنعتی و زیست‌محیطی آلودگی هوا

روزنامه «آرمان» با یک کارشناس محیط‌زیست درباره چگونگی مهار آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور گفت‌وگو کرده است؛ هومن خاکپور می‌گوید: «آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور به‌دلیل سوخت‌های خودرو و مسائل تالاب‌ها بروز کرده است.» او می‌افزاید: «تاکنون در حوزه تخریب و فرسایش خاک هیچ‌اقدام مناسبی انجام نشده است، چون براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست 60درصد تالاب‌ها خشک شده و اغلب به کانون بروز گردوغبار تبدیل شده‌اند.» به‌گفته وی، اکثر این تالاب‌ها در حاشیه سکونتگاه‌های شهری قرار داشته و هوای شهرهای اطراف تحت‌تأثیر این آلودگی قرار دارد و به‌شدت هوای کلانشهرها را تحت‌تأثیر قرار داده است. این کارشناس محیط‌زیست می‌گوید: «برای احیای محیط‌زیست کشور باید بتوان آب را دوباره به تالاب‌ها برگرداند تا حقابه تالاب‌ها تأمین شود. تاکنون به‌رغم تمام شعارهای مسئولان هیچ‌اقدام مناسبی در این‌باره انجام نشده است.»

 

معابر شهری؛ چالش آینده کلانشهرها

روزنامه «وقایع اتفاقیه» در یادداشتی با عنوان «جایی برای پیرمردها نیست» نوشته که تهران و سایر کلانشهرهای کشور، نه‌تنها برای سالمندان بلکه برای هیچ عابری طراحی نشده است. سعید سادات نیا در این‌باره می‌نویسد: «گروه‌های ویژه‌ای همچون معلولان، سالمندان، کودکان و بیماران بیشتر از حق تردد در شهر محروم می‌شوند. درحالی‌که نگاهی به آمارها نشان می‌دهد در دهه‌های آینده جمعیت سالمندان کشور به‌صورت چشمگیری رشد می‌کند و معابر شهری به یکی از چالش‌های عمده شهر بدل خواهد شد.» این کارشناس شهرسازی با اشاره به شکل توسعه خودرومحور شهرها و غفلت از حمل‌و‌نقل عمومی، نوشته: «این وضعیت مردم را هر چه بیشتر به استفاده از خودروهای شخصی ترغیب کرد به‌طوری‌که اکنون شاهدیم خودروها به اندک معابر عابران در شهرها تجاوز می‌کنند. دراین‌میان فضاهای عمومی که می‌توانند برای سالمندان از جذابیت بیشتری برخوردار باشند خالی است.»

 

متروی تهران توان رقابت با خودروی شخصی را ندارد

روزنامه «دنیای اقتصاد» در مطلبی، تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) درباره نحوه تردد شهروندان تهرانی را برجسته کرده است؛ بر مبنای نتایج این نظرسنجی، تهران تحت‌تأثیر پایین بودن هزینه‌های استفاده از خودروی شخصی و کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی، خودرومحورتر شده است. در بخشی از تفسیر این روزنامه از نظرسنجی مورد اشاره آمده است: «اگرچه مناطق بسیاری از تهران به مترو به‌عنوان پاک‌ترین، سریع‌ترین و پرتقاضاترین مد حمل‌ونقلی مجهز است، اما به‌دلیل کمبود واگن، سرعت رشد استفاده از این مد حمل‌ونقلی کمتر از خودروی شخصی است. به این ترتیب هزینه نازل استفاده از خودروی شخصی در کنار کمبود ناوگان سبب شده مترو با وجود بهای ارزان و ویژگی‌های ممتازی همچون سرعت بالای جابه‌جایی، هنوز توان رقابت با خودروی شخصی را نداشته باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید