• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 63028
+
-

گلایه‌های مرغداران کرمانشاهی

یک مرغدار: قیمت‌گذاری دستوری برای مرغ به ضرر مرغداران است و باعث تعطیلی مرغداری‌ها می‌شود

تولید
گلایه‌های مرغداران کرمانشاهی

فاطمه کمانی|  کرمانشاه- خبرنگار :


چند وقت اخیر قیمت گوشت سفید و خصوصا مرغ نیز مانند سایر کالاها در کشور بسیار بالا رفت و حتی به کیلویی ۱۳، ۱۴ هزار تومان هم رسید، اما با سیاست‌های مختلف از جمله عرضه مرغ منجمد، افزایش تولید و... دوباره قیمت‌ها مقداری متعادل شد و اکنون کیلویی حدود11 هزار تومان است.

 این قیمت شاید برای مردم زیاد به نظر برسد اما مرغداران هنوز با مشکلات زیادی مواجهند و تولید برای آنها زیان‌ده است.  انواع نهاده‌ طیور از جمله دانه، دارو، مکمل‌ها و... افزایش قیمت زیادی داشته‌اند و برخی اقلام وارداتی نیازمند تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات هستند تا تولید برای مرغدار صرفه اقتصادی داشته باشد که این مهم گاهی محقق نمی‌شود.  مجموعه این عوامل مرغداران را با مشکلات متعددی مواجه کرده و بسیاری از آنها در آستانه تعطیلی هستند. 

مرغداران کرمانشاه نیز شرایط مشابهی دارند. حمایت نشدن مرغداران و رسیدگی به مشکلات آنها باعث می‌شود بسیاری از فعالان این عرصه کار خود را تعطیل کنند و با کاهش قابل توجه تولید مرغ مواجه شویم که این امر دوباره به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند و در نهایت به ضرر مردم است. 


افزایش قیمت نهاده‌ها 

«شیرزاد توحیدی» یکی از فعالان عرصه مرغ کرمانشاه است و با اشاره به مشکلاتی که مرغداران در بخش‌های مختلف با آن مواجهند، می‌گوید: بیشترین فشار و مشکل متوجه مرغداری‌های کوچک و با ظرفیت کم است که هزینه‌های تولید برای آنها بسیار بالا رفته و دیگر نمی‌توانند روی پای خود بایستند. وی از افزایش قیمت انواع نهاده‌های مورد نیاز مرغداران یاد می‌کند که فقط بخش کمی از آن از طریق ارز 4200 تومانی تامین می‌شود و آنها مجبورند بخش دیگر را آزاد تهیه کنند.

توحیدی با بیان این‌که اکنون مرغداران با ضرر تولید مرغ را انجام می‌دهند و این امر باعث شده بسیاری از واحدها جوجه‌‌ریزی را متوقف کنند، ادامه می‌دهد: قیمت‌گذاری دستوری برای مرغ هم به ضرر مرغداران است و باعث تعطیلی مرغداری‌ها می‌شود و هم در نهایت با کاهش جوجه‌‌ریزی در کشور قیمت‌ها دوباره بالا می‌رود و مردم هم ضرر می‌کند.  این مرغدار تنها راه حمایت از مرغداری‌ها را تامین نهاده‌های مورد نیاز با قیمت مناسب می‌داند و می‌افزاید: قیمت مرغ نیز باید به نرخ منطقی و واقعی خود نزدیک شود تا مرغداری‌ها دچار آسیب نشوند.

وی معتقد است فراهم شدن امکان صادرات مرغ نیز می‌تواند به بهبود وضعیت این صنعت و ایجاد ارزش افزوده در آن کمک کند.   «شهاب مارآبی» نیز از دیگر فعالان صنعت مرغ است و می‌گوید: در کرمانشاه حدود۹۰۰ واحد مرغداری فعال وجود دارد که ظرفیت جوجه‌‌ریزی این واحدها به 11میلیون قطعه در سال می‌رسد. 

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی شهرستان روانسر با بیان این‌که بین 9 تا 10 درصد تولید مرغ کشور در استان کرمانشاه انجام می‌شود، می‌افزاید: اگر زیرساخت‌ها فراهم شود می‌توان این سهم را به میزان قابل توجهی افزایش داد. 
وی ادامه می‌دهد: مرغداران اکنون با مشکلات متعددی مواجهند و نوساناتی که در بازار مرغ داریم هر روز مرغداران را دچار بحران می‌کند. 


 زیان مرغداران برای تولید 

«برومند چهارآیین» از دیگر فعالان صنعت مرغ کرمانشاه است و می‌گوید: اکنون مرغداران برای تولید هر کیلو مرغ حدود 2 هزار تومان ضرر می‌دهند. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور معتقد است این امر باعث ضرر میلیاردی مرغداران کشور شده و کرمانشاه نیز از این قاعده مستثنا نیست. وی از وجود حدود 20 هزار و 500 واحد مرغداری در کشور خبر می‌دهد و می‌افزاید: این مرغداری‌ها وضعیت مناسبی ندارند و اکنون 5هزار و 200 مورد از  آنها تعطیل شده و تعدادی هم زیر ظرفیت کار می‌کنند و تعداد واحدهای فعال اکنون به 10 تا 12 هزار مورد در کل کشور رسیده است. 


لزوم پرداخت تسهیلات ارزان ‌ 

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور از سهم 40 درصدی مرغ در تامین پروتئین کشور هم یاد می‌کند که هیچ جایگزینی ندارد و می‌افزاید: اگر از صنعت مرغ حمایت نشود، واحدهای مرغداری فعالی که داریم تعطیل می‌شوند و باید به سمت واردات مرغ برویم. وی مهم‌ترین راهکار حمایت از مرغداری‌ها را پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به آنها اعلام کرد تا صنعت مرغداری کشور تداوم تولید داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید