• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 17 بهمن 1396
کد مطلب : 6291
+
-

نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل شهری و جاده‌ای

در طرح کلید به کلید نصف قیمت خودرو را وزارت نفت می‌پردازد، 20 درصد را مالک و 30 درصد تسهیلات ارائه می‌شود

دولت
نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل شهری و جاده‌ای

حسن روحانی، رئیس‌جمهور از طرح دولت برای نوسازی ناوگان فرسوده خودرو خبر داد و گفت که در اجرای این طرح افرادی که خودروی فرسوده خود را برای نوسازی می‌دهند، حدودا 50درصد قیمت خودرو را پرداخت می‌کنند که از این میزان حدود 20درصد توسط مالک خودرو و مابقی نیز از طریق تسهیلات با بازپرداخت 60ماهه انجام می‌شود. به گفته رئیس‌جمهور در این طرح تقریبا نصف پول خودرو را وزارت نفت از محل صرفه‌جویی در هزینه سوخت تقبل می‌کند. اجرای این طرح، 3ساله خواهد بود و در این طرح به 3وزارتخانه نفت، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت مأموریت داده شده است در اجرای نوسازی ناوگان فرسوده تلاش کنند. روحانی پیش‌تر در گفت‌وگوی ویژه خبری خود از این طرح به‌عنوان طرح کلید به کلید یاد کرده و گفته بود: اجرای طرح به شکل کلید به کلید هم است؛ یعنی وقتی مالک کامیونش را تحویل می‌دهد، کامیون نو را تحویل خواهد گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی دیروز از نمایشگاهی که با حضور شرکت‌های بزرگ سازنده خودروهای حمل‌ونقل تجاری در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شده بود، بازدید کرد و در جریان این بازدید در مصاحبه‌ای اجرای طرح نوسازی خودروهای فرسوده را برای مردم، محیط‌زیست، صنعت حمل‌ونقل کشور و ایجاد اشتغال بسیار مبارک توصیف کرد و گفت: این طرح هدیه کوچکی در ایام دهه فجر به مردم است.

 

طرح چگونه می‌شود؟

به‌واسطه طرح جدید دولت، امکانی فراهم می‌شود تا افرادی که توانایی ندارند در راستای نوسازی خودروی خود اقدام کنند، دولت خودرویی را به آنها تحویل می‌دهد که حدود نصف قیمت آن را وزارت نفت بر مبنای صرفه‌جویی انرژی و درآمدی که از آن حاصل می‌شود، تقبل می‌کند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیش‌تر هم گفته بود:  وزارت نفت متعهد خواهد بود به‌خاطر پولی که در سایه صرفه‌جویی ایجاد می‌شود بخش ارزی این طرح را به‌عهده بگیرد. او درباره نحوه این صرفه‌جویی مثالی زده و گفته بود: یک کامیون فرسوده الان ممکن است در 100کیلومتر چیزی حدود 50 تا 60 لیتر گازوئیل مصرف کند. اگر این به کامیون نو با استاندارد امروز جهانی تبدیل شود، مصرفش نصف می‌شود؛ یعنی 30 لیتر در 100کیلومتر. بنابراین 30 لیتر را ما می‌توانیم صادر کنیم. پس وزارت نفت ما از محل صرفه‌جویی با قانونی که در اختیار دارد، بخش ارزی آن را تأمین می‌کند. روحانی گفته: با اجرای این طرح براساس پیش‌بینی‌ها، می‌توان در مدت 3 تا 4سال ناوگان حمل‌ونقل کشور را نوسازی کرد و خودروهای سنگینی که بعضا بالای 50سال عمر دارند را از ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای خارج کرد؛ در نتیجه، صرفه‌جویی خوبی در مصرف سوخت، انجام خواهد شد اساسا منابعی که برای اجرای این طرح درنظر گرفته شده است، از همین محل تأمین خواهد شد.

 

چرا باید این طرح اجرا شود؟

کاهش آلودگی هوا نخستین هدف از اجرای طرح نوسازی خودروهای فرسوده است.براساس گزارش‌ها خودروهایی حتی با عمر 70سال در کشور وجود دارند و در خیابان‌ها و جاده‌ها تردد می‌کنند. تقریبا چیزی حدود 230 تا 240هزار کامیون فرسوده در کشور وجود دارند و دولت در نظر دارد طی 3سال آینده هر سال 70هزار کامیون فرسوده را جایگزین کند. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت دوازدهم موضوع اصلاح ناوگان حمل‌ونقل عمومی و خودروهای فرسوده را تا پایان فعالیتش ادامه می‌دهد، گفت: امروز در کلانشهرها بخش اعظمی از آلودگی هوا به‌خاطر سوختی است که مصرف می‌شود و دولت با تلاش مردم در حال انجام اقداماتی است تا بتواند قدم به قدم آلودگی‌ها را به‌طور سالانه کاهش دهد. اما برای این طرح اهداف دیگری نیز درنظر گرفته شده است. به‌گفته حسن روحانی به واسطه این طرح آلودگی‌ها از بین رفته و سرعت حمل‌ونقل افزایش یافته و ترافیک جاده‌ای کشور که گاهی به‌خاطر حضور خودروهای سنگین ایجاد می‌شود، روان خواهد شد و این به مردم در انجام کارهای خود و تسهیل شرایط زندگی کمک خواهد کرد. اشتغال‌زایی هدف دیگری است که از اجرای این طرح دنبال می‌شود. رئیس‌جمهور گفت: اشتغال یکی از اساسی‌ترین اهداف دولت است و با اجرای این طرح، اشتغال افزایش یافته و صنعت خودروسازی با تحرک خوبی مواجه خواهد بود. حسن روحانی با بیان اینکه با ایجاد تحول در صنعت خودروسازی به‌ویژه تولید کامیون‌های مدرن، اشتغال نیز افزایش پیدا می‌کند، اظهار داشت: ما باید خود را برای صادرات کامیون به کشورهای منطقه آماده کنیم و این در حالی است که امروز در زمینه تولید و صادرات اتوبوس به کشورهای همسایه قدم‌های خوبی برداشته‌ایم.

 

مأموریت وزارتخانه در اجرای طرح چیست

در طرح نوسازی خودروهای فرسوده یکی از نقش‌های اصلی را وزارت نفت بازی می‌کند که از محل صرفه‌جویی سوخت تقریبا 50درصد هزینه خودرو ی نو را می‌دهد. روحانی دیروز درباره مأموریت 3وزارتخانه در چارچوب نوسازی خودروهای فرسوده گفت: در این راستا وزیر نفت باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که نتیجه آن کاهش مصرف باشد، وزیر صنعت، معدن و تجارت باید در راستای تولید خودروهای کم‌مصرف، تلاش کند، وزیر راه و شهرسازی باید در زمینه اصلاح جاده‌ها تلاش کرده و بانک مرکزی نیز کمک‌های لازم را ارائه کند؛ چرا که تلفیق این اقدامات باعث کاهش آلودگی‌ها، افزایش درآمدها و ایجاد تحول بزرگ در صنعت خواهد شد. در راستای اجرای این طرح نخستین گام را وزارت صنعت، معدن و تجارت در ورود قطعات و لوازم مورد نیاز باید بردارد. ضمن اینکه اولویت باید نوسازی خودروهای درون‌شهری باشد. دولت به عاملیت بانک مرکزی، بخش خرید خارجی قطعات و ارائه تسهیلات به خریداران خودروهای جایگزین را ضمانت می‌کند. رئیس‌جمهور دیروز به مردم قول داد دولت دوازدهم مصمم‌تر از دولت یازدهم اهتمام به خرج داده و خودروهای فرسوده را در اسرع وقت از ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای برون‌شهری و درون‌شهری خارج کند.

 

 نحوه تأمین مالی طرح کلید به کلید

 

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص مدل تأمین مالی به‌کار رفته در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عنوان کرد: مدل تأمین مالی درنظر گرفته شده برای این طرح، نیمی به واسطه منابع ریالی و نیمی از محل منابع ارزی است. در بخش ریالی خریدار کامیون با دریافت تسهیلات از شبکه بانکی، اقساط مرتبط با قیمت تمام‌شده را پرداخت می‌کند. همچنین در بخش ارزی، پرداخت‌ها مستقیما از سوی وزارت نفت و از محل صرفه‌جویی‌ها انجام می‌شود. وی درخصوص میزان نیاز ارزی برای هر دستگاه اتوبوس درون‌شهری با هدف نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل کشور اظهار کرد: برای هر دستگاه اتوبوس درون‌شهری حدود ٩٥هزاریورو نیاز ارزی وجود دارد؛ بر این اساس ٥٠درصد از قیمت تمام‌شده و پس از کسر مالیات بر ارزش افزوده، در قالب اقساط ارزی توسط وزارت نفت در وجه شرکت فروشنده پرداخت می‌شود.

 

  صرفه‌جویی 13میلیون لیتر سوخت با نوسازی ناوگان حمل‌ونقل

 

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت: کاهش آلودگی هوا و ترافیک، توسعه حمل‌ونقل عمومی و صرفه‌جویی روزانه 13میلیون لیتر سوخت از مهم‌ترین شاخص‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای است. به گزارش ایرنا، آخوندی افزود: براساس پیمایشی که در شهر تهران انجام شده از 77درصد منابع آلوده‌کننده هوای تهران 25درصد به کامیون‌های درون‌شهری و 30درصد به اتوبوس‌های شرکت واحد اختصاص دارد؛ بنابراین ورود به این موضوع، نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در ارتباط با کاهش آلودگی هوا خواهد داشت. آخوندی گفت: سهم حمل‌ونقل عمومی در مسافرت‌های درون‌شهری براساس اعلام شهرداری تهران 45درصد است. این نسبت برای حمل‌ونقل حومه‌ای کمتر از 5درصد است. وی بیان کرد: فقط در پایتخت شاهد تردد روزانه بیش از 550هزار خودروی شخصی از حومه به تهران و بالعکس هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید