• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62882
+
-

مایه‌کوبی ۳۰۰ هزار رأس دام در استان

خبر
مایه‌کوبی ۳۰۰ هزار رأس دام در استان

مدیر کل دام‌پزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز طرح مایه‌کوبی ضربتی دام‌ها، از واکسیناسیون ۳۰۰ هزار دام سبک و سنگین استان برای مقابله‌ با بیماری‌ها با اجرای این طرح خبر داد. 

به گزارش ایسنا، «کامیار داهیم» در گفت‌وگو با فارس با اشاره به این‌که فاز اول طرح ضربتی مایه‌کوبی دام سبک و سنگین علیه تب‌برفکی در آذربایجان‌غربی از ۲۵ خردادماه آغاز شده و تا آخر تیرماه ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: با وجود آن‌که واکسینه کردن دام‌ها برای مقابله با بیماری‌ها نقش موثری دارد، از آن جایی که هزینه پیشگیری همیشه کمتر از درمان بوده، بهتر است دامداران برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها نسبت به رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه کردن، کنترل تردد دام، دفن بهداشتی تلفات و ضدعفونی کردن دامداری‌ها توجه جدی داشته باشند. 

داهیم با بیان این‌که این طرح با مشارکت ۹۲ مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی انجام می‌شود، ادامه داد: همچنین در این طرح ۲۰ گروه نظارتی بخش دولتی بر روی انجام واکسینه‌ کردن و ایمن‌سازی دام‌ها نظارت دارند. وی با بیان این‌که در طول اجرای طرح مایه‌کوبی گوسفندها و گاوها در استان همکاری دامداران با گروه‌های دام‌پزشکی ضروری است، عنوان کرد: در مدت زمان اجرای این طرح دامداران باید برای اطمینان پوشش حداکثری واکسیناسیون دام‌ها از خرید و فروش و جا‌به‌جایی دام‌ها جلوگیری کنند.

این مسئول با بیان این‌که بیماری تب‌برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی مسری در بین جمعیت دام‌های سنگین است که شیوع آن خسارات اقتصادی فراوانی را در واحدهای پرورش دام به همراه دارد، تاکید کرد: یکی دیگر از بیماری‌های شایع در بین دام‌ها بیماری تب کریمه کنگو است. برای مقابله با این بیماری نیز طرح رایگان سم‌پاشی بدن دام‌ها و دامدارای‌ها به منظور پیشگیری از این بیماری در آذربایجان‌غربی آغاز شده است و این بیماری با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌ها در بین دام‌ها به وجود می‌آید که با سم‌پاشی انگل‌های خارجی و کنه‌های دامی به عنوان ناقل بیماری از بین می‌روند.

مدیر کل دام‌پزشکی آذربایجان‌غربی با بیان این‌که همچنین در این طرح آموزش‌های عملی مبارزه با کنه‌ها به دامداران داده می‌شود، گفت: بیماری تب کریمه کنگو علائم خاصی در دام‌ها ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس فقط یک هفته در بدن دام می‌ماند و با انتقال از دام به انسان موجب خونریزی و مرگ در انسان‌ها می‌شود.  وی با بیان این‌که عامل اصلی این بیماری کنه‌ها هستند، اظهار کرد: دامداران باید برای مبارزه با کنه‌های دامی و پیشگیری از بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، دام‌های خود را به صورت ماهانه در فصل گرما از اردیبهشت تا مهرماه هر سال با استفاده از سموم مخصوص دامی سم‌پاشی کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید