• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62671
+
-

ایرانیان صلح‌طلب

نقد و نظر
ایرانیان صلح‌طلب


فرامرز قراباغی/ مدرس روزنامه‌نگاری
همواره یکی از اخبار و موضوعات پرمخاطب، رویدادهای مربوط به جنگ و درگیری‌های نظامی بوده است. بیشترین حجم فعالیت‌های خبر و مخابره گزارش نیز مربوط به مناطق جنگی و اخبار مربوط به جنگ بوده است.

تحولات، تنش‌ها و اقداماتی که خطر جنگ و احتمال درگیری نظامی را تقویت یا تضعیف می‌کند چنین اهمیتی را داراست.

با این حال وقتی به تحولات منطقه خلیج‌فارس در هفته‌های اخیر نگاه می‌کنیم، اهمیت مضاعفی در آن می‌بینیم که می‌تواند دلایل و عوامل متفاوتی داشته باشد.

موقعیت تاریخی و اقلیمی کشور ما به گونه‌ای است که تحولات مربوط به آن، همواره از سوی ایرانیان و نیز علاقه‌مندان به مسائل سیاسی در سراسر جهان پیگیری می‌شود. چرایی این امر را باید در نقش کشور ما در تاریخ و تمدن جهان جست؛ جز شکوه و تمدن مربوط به دوران کهن، ایران همواره در منطقه پیشتاز تحولات سیاسی بوده؛ تحولاتی که مربوط به قرن بیستم یا منتهی به آن شده است. مشروطه‌خواهی و نهضت ملی‌شدن نفت، 2 نمونه بارز در این باره‌اند؛ تلاش‌هایی که پس از ایرانیان از سوی کشورهای دیگر منطقه نیز پی گرفته شد و به هر روی در تحلیل علل و ریشه‌های آن پیشگام‌بودن ایرانیان و نقش و تاثیر فرهنگی آن در این تحولات غیرقابل انکار است.

از سوی دیگر وقوع یک جنگ 8ساله و نابرابر که در آن کشور ما استقامتی شگفت‌آور در برابر سبوعیت خارج از تصور ارتش صدام حسین از خود نشان داد، نام و اهمیت ایران را در اخبار مربوط به منطقه پررنگ‌تر می‌کند.  در کنار همه اینها اهمیت، سابقه و صبغه خلیج‌فارس و نقش تاریخی و فعلی آن را در انتقال کالا و انرژی نباید از یاد برد و تاثیر ایران را بر این منطقه باید در نظر داشت.

اما صرف‌نظر از این همه حساسیت و توجه ایرانیان به سرزمین خودـ چه در آن و چه در خارج از آن باشندـ موضوع مهمی که موجب می‌شود اخبار مربوط به این کشور هر روزه از سوی تعداد کثیری دنبال شود، حساسیت و توجهی است که کمتر می‌توان برای آن در میان غیرایرانیان نظیری یافت.

نگاهی به بنیان‌های باوری ایرانیان نیز مؤید این خواهد بود که آنها هرگز تصور خوشایندی از جنگ و درگیری حتی اگر خارج از سرزمینشان باشد، نداشته‌اند؛ باوری که ریشه در صلح‌طلبی و مهرورزی آنان دارد. به این ترتیب می‌توان گفت ایرانیان مردمانی صلح‌‌دوستند که به دلایل تاریخی و سرزمینی و تحت تاثیر باورهایی که دارند، از دنبال‌کنندگان و مخاطبان اخبار مربوط به جنگ و تاثیرات آن بر خود و حتی
 دیگران هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید