• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62590
+
-

شورای پشتیبان و پرسشگر

5دلیل برای همدلی شورا و شهرداری

گزارش
شورای پشتیبان و پرسشگر


حامد فوقانی/ خبر‌نگار
چرا این روزها شاهد طرح پاره‌ای انتقادات به مدیریت شهری تهران هستیم؟ پاسخ روشن است؛ مدیریت شهری روی ریل کاری قرار گرفته؛ آن هم پس از گذشت 2سال از عمر مدیریت شهری جدید و درست زمانی که نوبت برآورده ساختن انتظارات شهروندی فرا رسیده است.

حتی اگر در بدترین حالت، فرض بگیریم شورای پنجم شهر تهران و شهرداری پایتخت طی 2سال اخیر نتوانسته باشند آنچه را که مردم متصور بودند، اجرایی کنند، اما حالا به مرور اقداماتی صورت می‌گیرد که نشان از سرعت‌گرفتن حرکت قطار مدیریت شهری در تحقق برنامه‌ها و شعارهای‌شان دارد؛ از تکمیل چند پروژه نیمه‌تمام گرفته تا افتتاح عرصه‌های همگانی (پلازاها) مثل میدان هفت‌تیر، از گشایش راه‌هایی در کسب درآمد گرفته تا گام برداشتن در برقراری عدالت اجتماعی در سطح شهر و تعریف پروژه‌های جدید. پس بهترین موقعیت برای برخی فراهم است تا با زدن عینک بدبینی، از یک‌سو عملکرد مدیریت شهری را زیر سؤال ببرند و از سوی دیگر ارتباط بین شهرداری و شورای شهر را پرتنش جلوه دهند. اما آنهایی که در چنین جبهه‌ای با چنین رویکردی مشغول فعالیت هستند، شهروندان و حقوق شهروندی را به‌طور کامل نادیده گرفته‌اند. این در حالی است که اکنون مردم تهران، منتظر بهبود وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، افزایش کیفیت هوا، کاهش ترافیک، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و کاهش فساد نهادینه‌شده در شهرداری هستند. درصورتی که نگاه سیاسی به امور شهری، مانعی بزرگ در این مسائل به‌حساب می‌آید. به همین‌خاطر است که از ابتدای سال جدید، مدیران عالی شهری تهران بارها تأکید کرده‌اند که شورا و شهرداری در تعامل با یکدیگر هستند و از سیاسی‌کاری پرهیز می‌کنند.
این رویکرد تعاملی را در اظهارات اخیر محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران می‌توان یافت که گفته است: «‌اگر شورای شهر سیاسی شود، از کارایی افتاده و مردم ناراضی می‌شوند.» با این حال طی مدت اخیر برخی از رسانه‌ها سعی کرده‌اند شورا را سیاسی نشان دهند.

شورا حق نظارتی دارد
هفته گذشته یکی، دو روزنامه و خبرگزاری در مطالبی سعی کرده‌اند که از وجود اختلاف بین شورای شهر و شهرداری تهران صحبت به میان آورند. این درصورتی است که ارائه تذکر از سوی اعضای شورای شهر به شهردار در رابطه با عملکردها و خواسته‌ها یک اقدام مرسوم به شمار می‌رود.

در واقع اساسا نباید هر تذکر و اظهارنظری از اعضای شورا را به‌عنوان اختلاف تلقی کرد؛ چراکه اگر اعضای شورا به غیر از مصوبات، نسبت به مشکلات موجود و ارائه درخواست‌های شهروندان بی‌تفاوت باشند، یعنی وظیفه خود از بُعد نظارتی و دیده‌بانی را نادیده گرفته‌اند.

 در ادامه چندین دلیل برای رد‌کردن ادعای اختلاف بین شورا و شهرداری آورده شده است.

هفت‌تیر، گیشا و بقیه ماجرا
حدود 6ماهی می‌شود که پیروز حناچی، سکاندار شهرداری تهران شده است. طی این مدت، کارها بر مدار برنامه‌های ارائه‌شده و بودجه مصوب پیش رفته؛ تا جایی که طبق آنچه حناچی به شورا هنگام انتخابش گفت، بهسازی و بازآفرینی شهری در دستور کار بوده. نمونه‌اش تلاش برای تبدیل کارخانه سیمان ری به موزه صنعت، افتتاح چند پاتوق محلی و فضای گردشگری مثل بوتیک هتل، موزه پمپ بنزین، خانه شعر و ادبیات و... افتتاح 3ایستگاه خط7 مترو بوده است. هفته گذشته هم که طبق موعد یکی از مهم‌ترین میدانگاه‌های شهری پایتخت یعنی میدانگاه‌ میدان هفت‌تیر پس از جمع‌آوری کارگاه عمرانی که سال‌ها بلا استفاده بود، به بهره‌برداری رسید. آغاز جمع‌آوری پل‌گیشا و تبدیل آن به پل‌سبز زندگی و اجرای طرح ترافیک جدید نیز از دیگر موضوعاتی است که نشان می‌دهد ارتباط شورا و شهرداری بر مدار تعامل پیش می‌رود.

مدیران از تعامل می‌گویند

در حالی عنوان می‌شود که اختلافات بین شورا و شهرداری بالا گرفته که هر دو جناح تاکنون چنین مسئله‌ای را بیان نکرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که پیروز حناچی، شهردار تهران در واکنش به تیتر یک و گزارش یک روزنامه مبنی بر اینکه شورای شهر، حناچی را تهدید به برکناری کرده، توییت زد: «بنده یقینا آبادانی شهر را به هرگونه رانت ترجیح می‌دهم. رابطه شورا و شهرداری مبتنی بر همدلی، همکاری و پاسخگویی کارشناسی به پرسش‌هاست. چینش غیرحرفه‌ای تیترها از آرمان رسانه‌ای به دور است و تحلیل‌های هیجانی ژورنالیستی بیانگر واقعیت روابط شورا و شهردار نیست.» از طرف دیگر هم علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در توییتر خود نوشت: «کدام تهدید به برکناری؟! سیاست شورا، پشتیبانی پرسشگرانه از شهردار است‌ و نشانه روشن پشتیبانی و پرسشگری: سخنرانی اخیر مهندس هاشمی، ریاست شورا، در همایش فصلی مدیران، خیر و صلاح عمومی شهر و شهروندان، در پراکندن بذر بی‌حاصل تفرقه نیست.»

تعامل برای برگزاری شورایاران
این روزها شهر تهران برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها آماده می‌شود. شورای شهر در اردیبهشت و خردادماه آیین‌نامه اجرایی این انتخابات و اصلاح اساسنامه وظایف شورایاری‌ها را تنظیم و تصویب کرد و پس از‌ همکاری میان شهرداری، شورا، وزارت کشور و فرمانداری، مقدمات کار برای این منظور فراهم شد.

شورای چهارم پرتذکر
اگر قرار باشد که به واسطه تذکرات و مصاحبه‌ها به اختلاف بین اعضای شورا با شهردار رسید که باید گفت شورای چهارم شهر تهران (شورای پیشین) از این نظر رکورد بیشتری داشته است. در شورای چهارم 371مورد تذکر از سوی اعضا ارائه شد که یک‌رکورد محسوب می‌شد و اتفاقا بسیاری از آنها بدون پاسخ ماند.

تعامل برای اصلاح ساختار
یکی از موضوعاتی که طی ماه‌های اخیر بر سر آن تعامل جدی شکل گرفته، به لایحه اصلاح ساختار شهرداری برمی‌گردد. شورا و شهرداری به‌دنبال یافتن بهترین مکانیسم ممکن در اجرای این موضوع و تدوین طرحی مناسب برای آن هستند. تاکنون جلسات مشترک‌ بسیاری بین کمیسیون برنامه و بودجه و کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورا و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران تشکیل شده است. از طرفی معاون شهردار در خیلی از جلسات دیگر کمیسیون‌های تخصصی شورا شرکت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید