• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62574
+
-

ایران بر مدارگرما

تبدیل باغ‌های اطراف تهران به ویلا، این روزها فشار بر شبکه برق را افزایش داده است

نیرو
ایران بر مدارگرما


موج گرما علاوه بر شهرهای گرم جنوب و مرکز ایران، مصرف برق را در استان‌های به نسبت خنک‌تر غرب کشور هم افزایش داده، در تهران و اطراف آن هم گزارش‌هایی از قطعی پراکنده برق گزارش شده است. گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد در مناطق اطراف تهران یعنی در ییلاقات شرقی و غربی این کلانشهر که در سال‌های اخیر سیل ویلاسازی در باغ‌ها سرعت گرفته تامین برق به‌ویژه در روزهای پایانی هفته و تعطیلات به معضلی برای مدیران صنعت برق ایران تبدیل شده است.

برخی شهروندان استان‌های تهران و البرز در تماس با همشهری از قطع یک تا 2ساعته برق در روز، ظرف روزهای اخیر خبر می‌دهند. به گفته آنها، برق در مناطقی ازجمله جنت‌آباد و شهران و همچنین در اطراف تهران نظیر نقاطی از منطقه کردان در استان البرز یا روستاهای واقع در جاده هراز و بومهن و رودهن به‌صورت مقطعی قطع شده است.

گفته می‌شود ساخت ویلا در برخی اراضی کشاورزی ازجمله در مناطق ییلاقی در غرب و شرق تهران باعث وارد شدن فشار مصرف شده است. در سال‌های اخیر هجوم برخی شهروندان برای ساخت خانه‌های ویلایی در لواسانات، فشم در شرق و کردان و شهریار در غرب استان تهران شدت یافته و مشخص نیست که تامین برق آنها از چه طریقی صورت می‌گیرد.

خانمی ساکن در غرب تهران می‌گوید: در 2روز اخیر برق روزی بین یک تا 2ساعت قطع می‌شود و گرمای هوا زندگی را سخت‌تر کرده است. برخی شهروندان اظهار می‌دارند، قطع مکرر برق و البته آب در تعدادی از شهرستان‌های جنوبی ایران باعث گرمازدگی بچه‌ها و تشدید بیماری بیماران ازجمله افراد پابه‌سن‌گذاشته شده است.

تأیید کمبود برق تولیدی
حال در شرایطی که شرکت توانیر پیش‌تر اعلام کرده بود مصرف روزانه برق در هفته گذشته از مرز 56هزار مگاوات در اوج بار مصرفی گذشته وزیر نیرو کمبود 4هزار مگاواتی برق را تأیید کرده و این موضوع باعث شده گمانه زنی‌ها درباره خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در تابستان امسال افزایش یابد.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در حاشیه نخستین همایش سازگاری با کم آبی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا امسال هم مانند تابستان سال گذشته با خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده مواجه خواهیم شد؟ گفت: از مردادماه سال گذشته برای تابستان سال ۱۳۹۸ برنامه‌ریزی کردیم و اساس را بر این گذاشتیم که شرایط آبی سال ۱۳۹8-۱۳۹7 مانند سال ۱۳۹7-۱۳۹6 باشد؛ یعنی ۴۰۰۰ مگاوات کمبود تولید نیروگاه‌های برقابی در تابستان ۱۳۹۸ داشته باشیم. به گفته او، به‌دلیل کمبود بارش‌ها برای تابستان ۱۳۹۸ حدود ۸۰۰۰‌مگاوات کمبود تولید پیش‌بینی کردیم که بارش‌های اخیر موجب شد حدود ۴۰۰۰‌مگاوات کمبود ناشی از کم‌بارشی و در نتیجه کمبود تولید برق در سدهای مخزنی که عمدتا در خوزستان قرار دارند، برطرف شوند؛ اما حدود ۴۰۰۰‌مگاوات دیگر کمبود وجود دارد.

 اردکانیان با اشاره به میزان مصرف برق در ایران اعلام کرد: علاوه بر ۴۰۰۰‌مگاوات مذکور افزایش مصرف غیرمتعارفی که ممکن است امسال به‌دلیل نوعی خاطرجمعی از اینکه مشکلی نداریم، به‌وجود بیاید؛ بازگشت به عادت قبلی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. البته سعی کرده‌ایم تعدادی از واحدها را زودتر به مدار بیاوریم. اگر مصرف را به همان عادات پرمصرف قبلی بازنگردانیم؛ یعنی اگر رشد مصرف‌مان نسبت به تابستان سال گذشته ۲.۵ درصد بیشتر نباشد، امیدواری زیادی داریم که تابستان با آسایش سپری شود.

وضعیت قرمز در مرکز ایران
گزارش‌های دریافتی از شهرستان‌ها نشان می‌دهد اوضاع در برخی مناطق گرمسیر بغرنج شده است. چنان که در روزهای اخیر شماری از شهروندان اصفهان، در مرکز ایران، با اشاره به قطعی برق و آب در برخی ساعات شبانه روز خواستار اتخاذ تدابیر ویژه برای تامین این نیاز اساسی شده‌اند. دمای هوا در کلانشهر اصفهان و بسیاری از نقاط استان در چند روز اخیر در تیر‌ماه امسال به نزدیک ۴۰‌درجه سانتی‌گراد رسیده و این پدیده باعث افزایش کم سابقه مصرف آب و برق به‌دلیل روشن شدن کولرهای آبی و سیستم‌های سرمایشی در خانه‌ها و اداره‌ها شده؛ به‌طوری که به گفته مسئولان شرکت توزیع برق، اصفهانی‌ها در پنجمین روز تابستان، رکورد مصرف برق را شکستند. رضا صمدی مقدم، یکی از شهروندان اصفهانی می‌گوید: قطعی برق و آب در فصل تابستان که درجه هوای این منطقه کویری به بالای ۴۰ درجه می‌رسد طاقت فرساست.

وضعیت قرمز در جنوب
در جنوب ایران هم اوضاع به همین منوال گزارش می‌شود، در این بین مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر با هشدار ورود به محدوده قرمز مصرف برق گفته است: مصرف برق ۷ شهرستان این استان در وضعیت قرمز قرار گرفت. اردشیر مذکوری یادآور شده است: شهرستان‌های دشتی، دشتستان، کنگان، دیر، جم، تنگستان و گناوه که در آن مصرف برق افزایش یافته است در وضعیت قرمز قرار دارد. وی، از اعمال خاموشی‌‌ها با افزایش بیش از میزان مصرف برق تعیین شده خبرداد و از مشترکان برق استان بوشهر خواست مدیریت مصرف را در دستورکار خود قرار دهند.

  رشد مصرف در غرب کشور
پدیده افزایش مصرف برق در مناطق به نسبت خنک‌تر و عمدتا ییلاقی غرب کشور هم مسئله‌ساز شده؛ به‌طوری که هادی شیرخانی، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ایلام می‌گوید: پیک بار مصرفی برق استان ایلام نسبت به‌مدت مشابه ۴۰ درصد افزایش یافته است. قائم‌مقام شرکت توزیع نیروی برق استان عمدتا کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد هم از افزایش 2درصدی برق در این استان نسبت به‌مدت مشابه سال قبل خبر داده و گفته است: با این شرایط احتمال خاموشی با برنامه وجود دارد. نادر جانی‌پور تأکید می‌کند: انتظار می‌رود مشترکان برق نسبت به مدیریت مصرف حساسیت داشته باشند؛ زیرا در غیراین صورت باید منتظر خاموشی‌های با برنامه باشند. رئیس شرکت توزیع نیروی برق شهرستان کهگیلویه هم به تازگی اعلام کرده است: به‌دلیل افت ولتاژ برخی ادارات این شهرستان تعطیل شد. مهرداد تابش‌نژاد تأکیدکرده است: پارسال 70عدد ترانس برق را در اکثر نقاط شهر دهدشت وارد مدار کردیم تا بتوانیم کاهش ولتاژ را جبران کنیم و همین عامل باعث شد امسال تاکنون کمترین میزان خاموشی را داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :