• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62513
+
-

رخت نو به تن روستاهای شمال‌غرب

تسهیلات نوسازی مسکن روستایی  در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل به 40 میلیون‌تومان افزایش یافت

مسکن روستایی
رخت نو به تن روستاهای شمال‌غرب

تسهیلات مسکن روستایی با هدف مقاوم‌سازی واحدهای روستایی در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل افزایش یافت. 

به گزارش همشهری، مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش تسهیلات مسکن روستایی به 600 میلیون ریال اظهار کرد: سال گذشته وامی که برای مقاوم‌سازی واحدهای روستایی در نظر گرفته شده بود 250 میلیون ریال بود که امسال این مبلغ به 400 میلیون ریال افزایش یافته است. در کنار این مبلغ 120 میلیون ریال وام قرض الحسنه خواهد شد. 

«حافظ باباپور» افزود: همچنین کسانی که به هر نحوی نتوانند مسکن خود را تکمیل و مقاوم‌سازی کنند بنیاد 80 میلیون ریال نیز وام بلاعوض خواهد داد. باباپور تاکید کرد: این تسهیلات در مجموع 600 میلیون ریال است که بهترین فرصت برای روستاییان به منظور مقاوم‌سازی مساکن روستایی است و چنین تسهیلاتی در شهرها نیست.

این مسئول با اشاره به مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها افزود: طبق آمار سال 85 تعداد خانوار ساکن در روستاها 221 هزار واحد بود که این رقم در سال 95 به 305 هزار واحد رسیده، یعنی 84 هزار واحد مسکونی در مدت 10سال اضافه شده است.

وی علت بازگشت روستاییان به روستاها را تکمیل زیر‌ساخت‌ها، مقاوم‌سازی مساکن روستایی و رونق تولید و اشتغال عنوان کرد و گفت: تاکنون 152هزار واحد مسکن روستایی استان، یعنی 52 درصد مقاوم‌سازی شده است. استان آذربایجان شرقی در زمینه مقاوم‌سازی مساکن روستایی 11درصد از میزان متوسط کشوری جلوتر است.

***

رئیس بنیاد مسکن ماکو هم با بیان این‌که تسهیلات مقاوم‌سازی هر واحد مسکونی روستایی از ۲۵۰ میلیون ریال سال گذشته به ۴۰۰ میلیون ریال در سال جاری افزایش یافته است اظهار کرد: این تسهیلات با کارمزد 5 درصد پس از تشکیل پرونده در بنیاد مسکن و معرفی به بانک‌ها قابل پرداخت خواهد بود.

«حیدر طالب‌زاده» افزود: متقاضیان برای برخورداری از تسهیلات مذکور با در دست داشتن پروانه ساختمانی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واقع در شهرک ولیعصر تقاطع خیابان امامت و استادان مراجعه فرمایند.

***

تسهیلات مقاوم‌سازی هر واحد مسکونی روستایی در استان اردبیل هم از 250 میلیون ریال به 400 میلیون ریال افزایش یافت. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل هم با بیان این‌که اردبیل جمعیت روستایی قابل توجهی دارد، عنوان کرد: با توجه به نظریه‌های زمین‌شناسی و کارشناسی مبنی بر حادثه‌خیز بودن این استان، مقاوم‌سازی مسکن روستایی بسیار ضروری است.

«فرهاد سبحانی» عنوان کرد: سقف تسهیلات مسکن روستایی استان به 400 میلیون ریال افزایش یافته و بهترین فرصت برای مقاوم‌سازی و ساخت مسکن در روستاها و قشلاق‌های عشایری استان فراهم شده است.

وی با اشاره به اهمیت مقاوم‌سازی و ساخت‌و‌ساز در روستاهای استان اظهار کرد: روستاها و قشلاق‌های عشایری از جمله مناطق آسیب‌پذیر در زمان حوادث طبیعی به‌ویژه زلزله هستند و مقاوم‌سازی مسکن در این مناطق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سبحانی با اشاره به این‌که تسهیلات ارائه شده قبل از این، 250 میلیون ریال بوده است، افزود: انتظار داریم با افزایش تسهیلات ارائه شده شاهد افزایش استقبال روستاییان از مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید