• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62492
+
-

1700 پروژه نیمه‌تمام در یزد

عمران
1700 پروژه نیمه‌تمام در یزد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به وجود هزار و ۷۰۰ طرح فعال نیمه‌تمام در استان یزد گفت: پروژه‌های شاخص نظیر کتابخانه مرکزی یزد در سال جاری تعیین تکلیف خواهد شد.
به گزارش مهر، «سیدمجتبی حسینی‌پور» در نشستی خبری با اشاره به این‌که گام‌های جدی در مسیر توسعه استان برداشته شده است، اظهار کرد: اگر بخواهیم افتخار کنیم نیاز به همکاری و مشارکت همه اقشار مردم، مسئولان، دستگاه‌ها، نخبگان و به‌ویژه اصحاب رسانه داریم.

وی با بیان این‌که اصلاح ساختار بودجه با رویکرد قطع وابستگی به بودجه نفت، رویکرد بسیار مهمی است که در حوزه اقتصادی دنبال می‌شود، افزود: استراتژی‌هایی در این اصلاح ساختار بودجه وجود دارد که باید با جدیت دنبال شود.
حسینی‌پور عنوان کرد: طراحی منابع درآمدی به جز نفت از جمله این استراتژی‌ها است البته این طراحی باید به شکلی باشد که اقشار مختلف مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد و ضعیف تحت فشار قرار نگیرند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، داشتن روحیه بازتوزیع یا توزیع مجدد درآمدها، کوچک‌سازی دولت، اصلاح فرآیندهای بودجه‌ریزی دولتی و استقلال بودجه جاری از درآمدهای نفتی و اختصاص درآمدهای نفتی به توسعه کشور از دیگر استراتژی‌های مهم است که ما نیز در این مسیر گام برداشته‌ایم.


اقتصاد مقاومتی همچنان در اولویت برنامه‌ها 

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در کنار دستگاه‌های دیگر اقداماتی انجام داده که از همه مهم‌تر، بحث تحقق اقتصاد مقاومتی است که در بیانیه گام دوم نیز به آن توصیه شده است.
وی تاکید کرد: در طول یک سال گذشته تلاش شد تمام نشست‌های اقتصاد مقاومتی هدفمند باشد و در کنار آن نشست‌های تخصصی صنعتی برگزار شد و انجمن‌های صنعتی شکل گرفت.

حسینی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در یزد به عنوان یک استان پیشرو در حال پیگیری است، گفت: سند آمایش استان یزد در حال تدوین است، تمام نقدها را در این زمینه شنیده‌ایم و در نهایت تلاش ما این است که به اجماعی برسیم که اجرای سند در استان تسهیل شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به این‌که دو نگرش پدیدار‌شناسی و هستی‌بخشی در این سند به طور جدی مورد توجه است، اظهار کرد: در مسیر تدوین سند آمایش استان، شناسایی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان، آموزش به‌ویژه آموزش دولتی، تقویت مدارس دولتی به لحاظ زیرساختی، توجه ویژه به مهارت‌های فنی و حرفه ای، توجه به مسائل ‌زیست‌محیطی، حفاظت از برنامه‌های زیست‌محیطی و … مورد توجه جدی قرار گرفته است.


نقدها درباره سند آمایش

وی در پاسخ به سئوالی در مورد نارضایتی فرمانداران استان یزد در زمینه مشاورمحور بودن تدوین سند آمایش و بی‌توجهی به نظر فرمانداران در مسیر تدوین این سند، اظهار کرد: این سند قرار است نقشه راه استان باشد، بنابراین اجازه بدهید هر نقدی که لازم است انجام شود، اعم از منصفانه یا غیرمنصفانه تا بتوانیم از کنار آن به بهترین جمع‌بندی‌ها برسیم. واقعیت این است که با تک‌تک فرمانداران و نخبگان شهرستان‌ها نشست‌هایی برگزار کرده‌ایم و نظرات آنها را جویا شده‌ایم اما با این وجود باز هم اگر نگاهی یا نگرانی در این زمینه وجود دارد، از شنیدن آن استقبال می‌کنیم.

حسینی‌پور تاکید کرد: سند آمایش استان یزد شامل سه سطح استانی، منطقه‌ای و ملی است و این سه سطح باید در کنار هم رشد کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ساماندهی پروژه‌های نیمه‌تمام استان و اهتمام برای تکمیل پروژه‌های بلاتکلیف را از برنامه‌های این سازمان در سال جاری برشمرد و افزود: شاخص‌ترین این پروژه‌ها کتابخانه مرکزی یزد بود و ما در این زمینه به تعهدات خود در زمینه تامین منابع عمل کردیم و قرار بود در خردادماه به بهره‌برداری برسد اما این اتفاق نیفتاد و انتظار داریم دستگاه متولی این وقفه را جبران کند.
حسینی‌پور، مجتمع امام علی(ع)، بیمارستان شهید رهنمون و بیمارستان سوانح سوختگی را نیز از دیگر پروژه‌های شاخص نیمه‌تمام و بلاتکلیف برشمرد که آنها نیز در سال جاری تعیین تکلیف خواهند شد.


تعیین تکلیف طرح‌های راه‌آهن استان یزد

وی خاطرنشان کرد: راه‌آهن نیز در دستور کار جدی است و امسال در تلاشیم پروژه‌هایی نظیر راه‌آهن یزد اقلید، دو بانده شدن محور یزد - بادرود، اتمام دو خطه راه‌آهن بافق تا خروجی استان و … را نیز اجرا کنیم و در کنار آن از مباحث آب، میراث فرهنگی و گردشگری و راه، حمایت جدی خواهیم کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با تاکید بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی در اجرای این طرح‌ها عنوان کرد: در حال حاضر هزار و ۷۰۰ پروژه فعال در استان یزد داریم که ۱۳۰ پروژه قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارد اما نکته‌ای که در این زمینه حائز اهمیت است، حفظ کاربری پروژه است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: یکی از مسائل دیگری که در استان مطرح است، حرکت به سمت مدل‌های جدید کسب و کار است و معتقدم در این مسیر باید از شرکت‌های دانش بنیان حمایت شود.
حسینی‌پور با تاکید بر این‌که همه این اقدامات در مسیر توسعه استان انجام خواهد شد، افزود: باید توجه داشته باشیم که توسعه باید انسان‌محور باشد.
وی در مورد اصلاح ساختار اداری نیز بیان کرد: در این مسیر مهم‌ترین اتفاق، ارتقاء بهره‌وری و توجه به دولت الکترونیک است.

این خبر را به اشتراک بگذارید