• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 16 بهمن 1396
کد مطلب : 6249
+
-

حذف امتیاز ویژه نهادها در طرح جدید ترافیک

معاون حمل‌ونقل و ترافیک از پایان رانت و توجه بیشتر به حق برابر شهروندان برای دسترسی به طرح سخن گفت

شهر
حذف امتیاز ویژه نهادها در طرح جدید ترافیک

 

 معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران طرحی را آغاز کرده ‌است که نخستین دستاورد آن، مبارزه با رانت و ایجاد فضایی عادلانه برای همه شهروندان برای دسترسی به محدوده طرح ترافیک است. حالا این شهروندان هستند که می‌توانند انتخاب کنند که آیا با هزینه بیشتری وارد طرح ترافیک شوند یا با هزینه اندک. محسن پورسید‌آقایی در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح جزئیات طرح جدید ترافیک پرداخت که مهم‌ترین بخش‌های آن در پی می‌آیند:

 

 

شهرداری با ابزار مجوز سالانه طرح، معامله و بیزینس می‌کرد

شهردار و تیم جدید شهرداری پذیرفت که ابزار قدرت خود یعنی «آرم طرح ترافیک» را رها کند؛ چراکه سال‌های زیادی شهرداری با این ابزار شروع به معامله و بیزینس با همه کرده بود و باید اعلام کنم که 441نهاد، وزارتخانه و... از شهرداری وقت، سهمیه خاص می‌گرفتند! و این در حالی است که اگر این نهادها را بشمارید هم نمی‌توان تصور کرد که شهرداری با این نهادها، وزارتخانه‌ها و.. سر و کار داشته است. شهرداری با طرح جدید ترافیک، ابزار لابی و قدرت خود را رها کرد.

 

 

امتیاز جداگانه‌ ممنوع

سابقه ندارد که همه دستگاه‌ها و مقامات کشوری و... قبول کنند که امتیاز جداگانه‌ای دریافت نکنند، بنابراین با پذیرش همه برای حذف سهمیه‌های خاص طرح ترافیک، نباید قبول می‌کردیم که به گروهی امتیاز ویژه داده شود و حذف خبرنگارها را هم اینگونه توجیه کردیم. البته شورای شهر عوارض خبرنگاران را نیم‌بها درنظر گرفت اما رایگان‌شدن طرح به اصل آن لطمه می‌زند و دستگاه‌های دیگر را تهییج و تحریک می‌کند مبنی بر اینکه اگر استثنایی وجود دارد ما هم باید شامل آن باشیم.

 

 

حساب شهروندی و سامانه ثبت اطلاعات خودرو

در طرح ترافیک جدید هرکسی که بخواهد با خودروی خود تردد کند باید مقدماتی را انجام دهد. به‌زودی یک سامانه معرفی می‌کنیم تا افراد نسبت به ثبت اطلاعات خودروی خود قبل از نخستین ورود اقدام کنند و به ازای هر کسی که می‌خواهد وارد طرح ترافیک شود، باید یک حساب شهروندی ایجاد شود که افراد در آن حساب علاوه بر ثبت اطلاعات خود، مبلغی را به دلخواه خود شارژ می‌کنند و جزئیات اینکه کدام بانک معرفی می‌شود، معلوم نیست.

 

 

نحوه ثبت و محاسبه تردد خودروها در طرح ترافیک جدید

افراد صبح روزی که می‌خواهند وارد محدوده طرح ترافیک شوند، شماره خودروی خود را وارد اپلیکیشنی که به‌زودی معرفی خواهیم کرد، می‌کنند و بعد از آن افراد اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند. وقتی خودرو وارد محدوده شد، دوربین‌ها، ساعت ورود خودروی مذکور را ثبت می‌کنند و احتیاجی نیست که مالک «خود‌اظهاری» داشته باشد.

 

 

سقف ورود به محدود طرح ترافیک 103هزار خودرو است

براساس طرح ترافیک جدید، 103هزار خودرو روزانه می‌توانند وارد محدوده شوند که از این میان 63هزار سهمیه، متعلق به افرادی است که به‌دلیل ماهیت شغلی باید وارد محدوده شوند و مابقی مجوزها یعنی 40هزار سهمیه ورود نیز در اختیار مردم قرار خواهند گرفت. روزهایی در سال وجود دارد که کمیته اضطرار به‌دلیل افزایش آلایندگی، فروش روزانه طرح را ممنوع می‌کند که در این روزها کلا فروش روزانه در طرح جدید نخواهیم داشت؛ اما افرادی هستند که حتی در روزهای آلاینده نیز ترددشان در محدوده لازم است. پس ما برای اینکه این افراد احساس نکنند که با ممنوع‌شدن مابقی خودروها برای ورود به محدوده، فضا برای ترددشان باز شده، بنا بر مصوبه شورای شهر، 50درصد عوارض این خودروها در روزهای ممنوع افزایش خواهد یافت؛ یعنی در روزهایی که شاخص آلودگی هوا بالاست، شهرداری می‌تواند به تناسب عوارض را تا سقف 50درصد افزایش دهد.

 

 

اعلام نرخ‌های جدید عوارض ورود به محدود طرح ترافیک

اگر مالک خودرو معاینه فنی برتر اخذ کند، بسته به زمان ورود و خروجش از 13هزار و 400تومان شروع می‌شود و تا 28هزار و 800تومان خواهد بود؛ ولی اگر خودرویی معاینه فنی معمولی داشته باشد، کف عوارض 16هزار و 800 و سقف آن 36هزار تومان خواهد بود و می‌بینید که در همه حالت‌ها، نسبت به وضع موجود که نرخ طرح روزانه از 19هزار تومان تا 41هزار تومان است، وضعیت بهتر است.

 

 

تکلیف خودروهای پلاک شهرستان برای ورود به طرح جدید

اجرای طرح ترافیک جدید فقط برای خودروهای پلاک تهران نیست و خودروهای پلاک شهرستان نیز می‌توانند با داشتن معاینه فنی با پرداخت عوارض در محدوده طرح تردد کنند و نرخ عوارض تردد هم برای آنان براساس معاینه فنی معمولی محاسبه می‌شود. البته معاینه فنی برتر را همه خودروها ازجمله خودروهای پلاک شهرستان می‌‌توانند بگیرند ولی فعلا فقط در مراکز معاینه فنی تهران این نوع معاینه صادر می‌شود.

 

 

چه خودروهایی از پرداخت عوارض معاف هستند؟

فقط برای پلاک ویلچر «ژ» عوارض رایگان درنظر گرفته شده‌است. در مصوبه شورای ترافیک تهران مشخصا ذکر شده است که تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها، خودروهای امدادی اعم از اورژانس، آتش‌نشانی و خودروهایی که اجازه نصب چراغ‌گردان سقفی دارند، معاف از عوارض هستند و خودروهای پلاک انتظامی نیز مجاز به ورود به طرح ترافیک هستند اما دقت کنید که پلاک نظامی شامل این مسئله نمی‌شود و معاف نیست!

 

 

وضعیت تاکسی‌ها در طرح جدید ترافیک

در طرح جدید ترافیک براساس آنچه مصوب شده، تاکسی‌ها در مسیری که تاکسیرانی به آنها اجازه داده می‌شود، مجاز به تردد بوده و از پرداخت عوارض معاف هستند. تاکسیرانی مسیرهایی را برای تاکسی مورد نظر اعلام می‌کند و اگر تاکسی حق ورود به محدوده طرح ترافیک را در مسیر ترددش نداشته باشد، معاف از پرداخت عوارض نیست و چنانچه وارد محدوده طرح شود باید جریمه شود مگر اینکه از تاکسیرانی اجازه گرفته باشد.

 

 

پیش‌بینی تدابیر و تسهیلاتی برای ساکنان طرح ترافیک

به‌زودی فراخوانی انجام خواهد شد تا ساکنان محدوده طرح ترافیک، نسبت به ثبت اطلاعات ملکی خود در سامانه اقدام کنند. این افراد مدارک سکونت، کدپستی و... را وارد سامانه کرده و در ادامه خواهیم خواست که اصل مدارک سکونتی را به دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه دهند؛ چراکه قرار است مکانیسمی برای شناسایی این افراد درنظر گرفته شود. برای ساکنان محدوده طرح ترافیک تصمیمات متفاوتی اتخاذ شده به گونه‌ای که این افراد تا قبل از ساعت 8:30می‌توانند از محدوده خارج و بعد از ساعت 17  وارد محدوده شوند و از پرداخت عوارض هم در این ساعات معاف هستند. مشخصات خودروی ساکنان در محدوده طرح ترافیک در سرور ثبت می‌شود و خروج این خودروها را از ساعت 6:30 تا ساعت 8:30 و ورود آن را بعد از ساعت 17مجاز می‌داند.

این خبر را به اشتراک بگذارید