• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62461
+
-

سیبل مشکلات مالی در مقابل تیر‌اندازان البرزی

پساویده، قهرمان تیراندازی با تپانچه:  وسایل مورد نیاز ورزشکاران تیرانداز به شدت گران شده است

ورزش
سیبل مشکلات مالی در مقابل تیر‌اندازان البرزی

راضیه شعبانی | البرز- خبرنگار


تیر‌اندازی یکی از ورزش‌خایی است که در چند سال اخیر بیشتر مورد توجه و استقبال قرار گرفته است در این ورزش آمادگی جسمانی و تمرکز حواس حرف اول را می‌زند. 
«محمدعلی پساویده» قهرمان و پیشکسوت 44 ساله البرزی از چهره‌های شاخص در رشته تیراندازی با تپانچه استان است. گفت‌وگوی همشهری با این ورزشکار را می‌خوانید.


چگونه با رشته تیراندازی با تپانچه آشنا شدید؟

به خاطر سنگینی شغلم و فشارهای عصبی که داشتم وارد رشته تیراندازی شدم. دنبال یک رشته ورزشی بودم که آرامش‌بخش باشد و بتوانم در آن تمرکز ذهنی داشته باشم تا مشکلات کاری را فراموش کنم و این ورزش را انتخاب کردم. با گذشت زمان کم‌کم علاقه‌ام به رشته تیراندازی بیشتر و بیشتر شد. درنهایت در تیر سال 88 به صورت جدی وارد رشته تیراندازی شدم و رشته تپانچه بادی را به صورت تخصصی شروع کردم و توانستم به مقام‌های قهرمانی دست پیدا کنم.

تاکنون چه عناوینی در این رشته کسب کرده‌اید؟

تاکنون موفق به کسب بیش از 30 مقام قهرمانی شدم که شامل مسابقات لیگ دسته یک و برتر، همچنین مسابقات قهرمانی کشور و مسابقات آزاد کشوری می‌شود. از سال 89 تا 93 نفر اول مسابقات لیگ دسته یک کشور، در سال 93 نفر سوم لیگ برتر و در سال 94 نفر دوم لیگ برتر، در سال 95 نفر سوم در لیگ برتر، نفر اول در سال 96 دوباره در لیگ دسته یک با تیم ساچمه بیژن، و در سال 97 نیز نفر اول لیگ دسته یک از جمله عناوینی است که به آن دست پیدا کرده‌ام. البته چندین بار هم به اردوهای تیم‌ملی کشور دعوت شدم اما به علت مشغله‌های کاری که داشتم نتوانستم زیاد در اردوها بمانم.

بزرگ‌ترین دغدغه شما در این رشته چیست؟

بزرگ‌ترین دغدغه هر تیرانداز، مشکلات مالی است که به خاطر تحریم‌ها و تورم، قیمت‌ وسایل مورد نیاز با افزایش چشمگیری روبه‌رو و به‌شدت گران شده است و همین امر در تامین تجهیزات مشکلات متعددی را برای ورزشکاران به وجود آورده است. همچنین نبود حمایت مالی بیشتر قهرمان‌ها را دلسرد می‌کند زیرا وقتی تیراندازی نتواند در مسابقات سطح بالا شرکت کند، درواقع پیشرفتی هم نخواهد کرد.

آیا امکانات استان براى علاقه‌مندان این ورزش کافى است؟

سطح امکانات استان متوسط است. اگر مسئولان ورزش استان بتوانند از لحاظ مالی و درخصوص تامین تجهیزات، از هیات تیراندازی استان حمایت کنند، به صورت قطعی البرز در آینده‌ای نه چندان دور جزو قطب‌های تیراندازی کشور خواهد بود، گرچه در حال حاضر هم البرز در تپانچه در میانِ چند استان مقام‌آور در مسابقات قهرمانی کشور شناخته شده است.

چه برنامه‌اى براى آینده دارید؟

اکنون بزرگ‌ترین مشکل من برای ادامه فعالیتم در این رشته مربوط به شغلم است، زیرا از آنجایی که به صورت شیفتی و در ساعات متغیر کار می‌کنم، نمی‌توانم برنامه‌‌ریزی دقیق و مداومی برای سایر کارها داشته باشم. به همین علت اکنون تیراندازی و شرکت در مسابقات را کنار گذاشته‌ام. 

در مورد برنامه برای آینده هم هنوز به طور جدی تصمیمی نگرفتم، اما دوست دارم در آینده مربی باشم و بتوانم تجربه‌هایم را در اختیار تیراندازان قرار دهم. در همین راستا نیز چند شاگرد به صورت نیمه‌خصوصی دارم که در هفته 2 جلسه به آنها آموزش تیراندازی می‌دهم. 
حتی رئیس هیات تیراندازی استان در تلاش بود تا بتوانم ضمن اشتغال به کار در محلی مناسب، به ورزش هم ادامه دهم که با وجود تمام تلاش‌ها اقدامی در این زمینه صورت نگرفت و با شرایط حاکم بر جامعه هم امکان فعالیت ورزشی با بیکاری وجود ندارد.

چه کسانى در موفقیت شما موثر بودند؟

مشوق‌های اصلی من مادر و همسرم بودند که همواره با حمایت‌های آنها انگیزه من هر روز بیشتر می‌شد. همچنین تعدادی از هم‌تیمی‌هایی که داشتم و البته رئیس هیات هم برای من به عنوان موثرترین افراد در فعالیت ورزشی‌ام محسوب می‌شوند.

وقتی صحبت از تیراندازی می‌شود، شکار در اذهان تداعی می‌شود. نظر شما به عنوان یک تیرانداز در این باره چیست؟

همیشه از شکار حیوانات متنفر بودم و هستم. همواره معتقدم زمانی که می‌توانم انرژی خود را در باشگاه با نشانه‌گیری هدف تخلیه کنم چه نیازی به شکار حیوانات بی‌آزاری است که خداوند آنها را خلق کرده است. اتفاقا تا به حال ندیده‌ام تیراندازهایی که در باشگاه‌ها تمرین می‌کنند علاقه‌ای به شکار داشته باشند و از آنجایی که ما تیرانداز ورزشی هستیم، بنابراین شکار حیوانات با اخلاق و مرام ورزشکاری اصلا جور درنمی‌آید.

سخن آخر؟

از افرادی که کمک کردند تا بتوانم در مسابقات و حتی در اردوی تیم‌ملی حضور داشته باشم، تشکر می‌کنم. همچنین امیدوارم که در آینده مسئولان بیشتر به این رشته پرمدال بها بدهند و بیشتر حمایت کنند.
 

کمک به اشتغال تیر انداززان 


رشته ورزشى تیراندازى که همواره یکى از 3 ورزش مورد تاکید پیامبر اسلام(ص) نیز بوده است، ارتباط مستقیمی با قدرت تمرکز دارد، به طوری که افراد برای بالا بردن سطح تمرکز روی به تیراندازی می‌آورند که حتى این موضوع هم اولین دلیل ورزشکاران البرزى است.

به گزارش همشهری، رئیس هیات تیراندازى البرز با بیان این‌که همواره از تیراندازان البرزى حمایت شده است، گفت: استان البرز از ظرفیت ویژه‌اى در این رشته برخوردار است که سعى مى‌کنیم در استفاده از این ظرفیت‌ها از تیراندازان هم بهره  ببریم.
«نرگس کشاورزرشید» افزود: متاسفانه هیات تیراندازى درخصوص رفع بیکارى تیراندازان در راستاى ایجاد شغل و استخدام آنها هیچگونه اختیارى ندارد.

وى ادامه داد: درخصوص استخدام ورزشکاران، طبق مصوبات موجود باید قهرمان، مقام‌هاى آسیایى و یا جهانى کسب کرده باشد که این موضوع شامل برخى از تیراندازان استان نمى‌شود.
رئیس هیات تیراندازى همچنین با اشاره به این‌که با ظرفیت‌هاى موجود به ورزشکاران کمک مى‌کنیم، گفت: از توانایى برخى ورزشکاران ازجمله محمدعلى پساویده که توانایى مربیگرى را دارند در همین زمینه استفاده کرده‌ایم.

وى ادامه داد: این ورزشکار که سال‌هاست به دلیل مشکلات شغلى خود نمى‌تواند حتى به صورت عادى مربى باشد، این روزها با برنامه‌ریزى هیات به صورت خصوصى مربى است.
کشاورزرشید افزود: خوشبختانه با شرایطى که فراهم شده این ورزشکار از درآمد خوبى هم نسبت به سایر مربى‌ها برخوردار است.

وى همچنین با بیان این‌که به دنبال این هستیم تا محمدعلى پساویده به عنوان مربى ثابت هیات تیراندازى باشد، گفت: چنانچه بتوانیم با اداره کل ورزش و جوانان براى رد کردن بیمه این ورزشکار به تفاهم برسیم، این امر نیز تحقق مى‌یابد.
رئیس هیات تیراندازى البرز عنوان کرد: طبق اعلام رئیس هیات تیراندازى البرز، برنامه استعدادیابى تیراندازى براى علاقه‌مندان این رشته با حضور مربیان استانى برنامه‌ریزى شده که تاریخ آن به‌زودى اعلام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید