• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62447
+
-

ملخ ها فارس را رها می‌کنند

تراکم ملخ‌های صحرایی در این استان کاهش یافته و اگر دسته جدیدی وارد نشوند، تا ۱۰ تیرماه وضعیت عادی می‌شود

این سو و آن سوی استان
ملخ ها فارس را رها می‌کنند

در حالی که تا هفته گذشته وضعیت آماده‌باش در استان فارس به واسطه حضور ملخ‌های صحرایی اعلام شده بود اما این روزها خبرها از کم شدن تراکم ملخ‌ها دارد. 

به گزارش ایرنا،«حمید دبیری» مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس از کاهش میزان تراکم ملخ‌ها در استان خبر می‌دهد و امیدوار است که اگر ریزش دیگری به فارس وارد نشود، تا 10 تیرماه وضعیت عادی شود. به گفته وی در مجموع از ابتدا تاکنون در 43 هزار و 500 هکتار از اراضی فارس سمپاشی زمینی و هوایی انجام شده و در حال حاضر از 14 شهرستان درگیر این آفت تنها در 3 شهرستان مبارزه ادامه دارد. 
براساس صحبت‌های مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس در 11 شهرستان دیگر به صورت کانون کوبی و لکه گیری مبارزه با ملخ‌ها ادامه دارد و اگر دسته جدیدی وارد استان نشود می‌توان امیدوار بود که در چند روز آینده وضعیت عادی شود. 

دبیری البته از هشدارهای فائو و امکان ورود دسته جدید از استان خوزستان نیز سخن می‌گوید چراکه در حال حاضر استان ایلام و خوزستان از سمت عراق درگیر آفت ملخ‌های صحرایی شدند. به گفته وی با وجود اینکه این موضوع در حد احتمال است اما استان همچنان آماده مقابله است. 


مصرف 25 تن سم برای مقابله با ملخ 

به گفته «محمد مهدی قاسمی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ملخ‌های صحرایی در بیش از 800 هزار هکتار از اراضی زراعی، باغی و عرصه‌های طبیعی استان فارس ردیابی شدند و از بیش از 43 هزار هکتار سم‌پاشی حدود 3 هزار هکتار سم‌پاشی هوایی بوده است. 

براساس اظهارات وی تاکنون بالغ بر 25 تن سم دلتامترین، مالاتیون و فنیتروتیون در سم‌پاشی علیه ملخ صحرایی در فارس مصرف شده است و به منظور جلوگیری از ورود ملخ به مزارع و باغ‌ها، بیش از90 درصد مبارزه در عرصه‌های منابع طبیعی بوده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همچنین از عدم خسارت جدی به باغات و مزارع استان سخن گفته و این امر را ناشی از تلاش جدی، مستمر و شبانه‌روزی در امر مقابله با این آفت دانسته است. 


هجوم ملخ‌ها به ایران از بهمن 97 

ورود این آفت که بخش زیادی از توان و نیروی جهاد کشاورزی را گرفته است از بهمن ماه 97 وارد کشور شده است. 
محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در جلسه شورای کشاورزی استان فارس گزارشی از وضعیت این آفت در کشور ارائه کرد و به گفته وی از 7 بهمن ماه 97 ورود ملخ‌های صحرایی به ایران آغاز شده است.

 براساس صحبت‌های درگاهی پیش بینی این است تا سقف 800 هزار هکتار باید مبارزه با ملخ در ایران صورت بگیرد تا امنیت غذایی ما آسیب نخورد. سابقه حضور این ملخ‌ها در استان‌های جنوبی به ویژه فارس نیز به همان بهمن ماه 97 باز می‌گردد. به گفته محمد مهدی قاسمی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان فارس در تاریخ 13 بهمن ماه 97 این آفت تنها در شهرستان مُهر در سطحی نزدیک به 2 هکتار مشاهده شده است.  وی از آمادگی جهاد کشاورزی فارس برای مقابله با این آفت و استقرار 2 هواپیمای سمپاش سخن گفته بود.

 براساس اظهارات قاسمی گروه‌های رصد در مزارع و اراضی زیرکشت شهرستان‌های جنوبی فارس قرار گرفتند و پایش این شهرستان‌ها انجام می‌شود. 
هجوم ملخ‌های صحرایی بار دیگر در فروردین ماه امسال رخ داد که حجم وسیعی از مبارزه علیه این آفت به ویژه در شهرهای لارستان، داراب و گراش صورت گرفت.

 پس از آن به نظر می‌رسید که این آفت در فارس کنترل شده اما بار دیگر در تاریخ 16 اردیبهشت ماه امسال خبری درباره هجوم دوباره ملخ‌ها به این استان منتشر شد که مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس هجوم دوباره را رد کرد و آنها را پوره‌های ملخ (ملخ‌های تازه متولد شده) دانست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید