• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 6 تیر 1398
کد مطلب : 62350
+
-

انتخاب یاران شهر از مدار الکترونیکی

نخستین گردهمایی اعضای هیأت اجرایی انتخابات شورایاران در مناطق 22گانه تهران با حضور مسئولان برگزار شد

گزارش
انتخاب یاران شهر از مدار الکترونیکی

محمود مولایی/خبر‌نگار

با شروع ثبت‌نام نامزدهای انتخابات شورایاری‌های محله‌های پایتخت، کم‌کم این رقابت گرم‌تر می‌شود. صبح دیروز در سالن همایش‌ تالار ایوان شمس نخستین گردهمایی اعضای هیأت‌های اجرایی مناطق 22گانه پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها برگزار شد. در دوره قبلی تنها ثبت‌نام نامزدها به‌صورت اینترنتی انجام شد، اما در این دوره قرار است برای نخستین‌بار رأی‌گیری الکترونیکی شود؛ اتفاقی تازه برای انتخابات شورایاری‌ها که امیر شجاعان، مشاور وزیر کشور گفت: «اگر بخواهیم تمام فرایند انتخابات الکترونیکی انجام شود، 3 فرایند کلی داریم. 14فرایند قبل از انتخابات مانند ثبت‌نام، مشخص‌شدن شعبه‌های انتخابی و... داریم. 14فرایند در روز انتخابات اتفاق می‌افتد، مانند کنترل رأی تکراری به‌صورت برخط. فرایند سوم نیز بعد از انتخابات رخ می‌دهد، مانند چگونگی شمارش آرا‌.» 
به گفته مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران، تجهیزات الکترونیکی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ محله به شهرداری محول می‌شود. چنان‌که محمد فرجود گفت: «این تجهیزات به‌عنوان امانت در اختیار ما قرار دارد. ۴۰۰ نفر پشتیبان فنی برای این انتخابات نیاز داریم و برای هر 5 شعبه، یک پشتیبان درنظر گرفته شده تا در روز انتخابات مشکلی نداشته باشیم.» همچنین قرار است یک مانور در حوزه الکترونیک با حضور نمایندگان هیأت اجرایی و نظارت انجام شود.

ظرفیت بالای شورایاری‌ها در مدیریت شهری
  عیسی فرهادی، فرماندار تهران


این انتخابات که بالای ۳۵۰۰ نفر در تهران به انتخاب مردم به کمک شورا و شهرداری تهران خواهند آمد، قطعا می‌تواند در مدیریت شهری نقش بسزایی داشته باشد. شورای محله در قانون اساسی پیش‌بینی شده ولی برخی از مراحل آن باقی مانده است. در یک سال گذشته اقداماتی را با اعضای شورای شهر آغاز کردیم و در پی این اقدامات مشاهده کردیم که ظرفیت بالایی در شورایاری‌ها وجود دارد که می‌تواند در مدیریت شهر تهران مؤثر باشد.
قطعا شورایاری‌ها می‌توانند رابط مناسبی میان شهرداری و شهروندان باشد و در حوزه‌های اجتماعی همانند مقابله با آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد همچنین زنان بی‌سرپرست این ظرفیت مورد بهره‌برداری قرار گیرد. در دوره‌های گذشته این انتخابات ۳۰ جلسه در ۲۰ منطقه تهران با شورایاری‌ها برگزار شده است. نتیجه برگزاری این جلسات ۲۵۴ مصوبه بوده که تاکنون ۱۵۰ مصوبه با کمک شورایاری‌ها در برخی مناطق اجرایی شده است. قطعا تلاش ما این بوده که برگزاری این انتخابات به پایان سال برخورد نکند. از این جهت این انتخابات را در مردادماه برگزار خواهیم کرد و این کار یک مشارکت مقدماتی در انتخابات دیگر خواهد بود.


نباید فضای دو‌قطبی و چند‌قطبی ایجاد شود
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران



دانشجویان، نخبگان، زنان و همه افراد از صنوف مختلف می‌توانند در انتخابات شورایاری‌ها کاندیدا شوند و شورای شهر تهران را در بهتر‌شدن محلات یاری کنند. بی‌تردید نقش شورایاری‌ها در مدیریت شهری مفید و مؤثر خواهد بود. در این دوره از برگزاری انتخابات داوطلبان می‌توانند حداقل ‌۲۲ سال داشته باشند و این زمینه را فراهم خواهد کرد که حتی دانشجویان با معافیت تحصیلی بتوانند شورایار محلات شوند. در دوره قبلی انتخابات شورایاری‌های محلات حدود ۵۴۰ هزار نفر مشارکت داشتند که امیدواریم در این دوره با انجام تبلیغات در فضای مجازی، این آمار افزایش پیدا کند و همچنین شاهد افزایش 3برابری شرکت در انتخابات شورایاری‌ها همچون شورای شهر باشیم. تبلیغات نسبت به 4سال قبل به سمتی پیش رفته که می‌توان از فضای مجازی بیشتر استفاده کرد و این فضا نیز برای چنین تبلیغاتی آماده‌تر است. ضمن آنکه هزینه کمتری در‌بر‌دارد و می‌تواند در پررونق‌شدن فضای انتخابات مؤثر باشد.
تقاضا داریم احزاب سیاسی به این انتخابات نگاه سیاسی نداشته باشند و نگاه صنفی مورد توجه قرار گیرد تا فضای دو‌قطبی و چند‌قطبی ایجاد نشود. در حقیقت متخصصان فارغ از حزب و نگاه حزبی خودشان را به‌عنوان داوطلب اعلام کنند و لیستی به‌معنای لیست انتخابات شورایاری‌ها ندهند که به این ترتیب این انتخابات سیاسی نشود.
فرمانداری و وزارت کشور کمک می‌کنند که با روش الکترونیکی‌شدن شمارش آرای این انتخابات، روند کار تسهیل شود. صندوق‌ها و تجهیزات لازم در این زمینه تأمین خواهد شد و نخستین‌بار است که در تهران به این روش انتخابات برگزار می‌شود. نباید شکی در صیانت آرا وجود داشته باشد؛ چراکه الکترونیکی‌شدن انتخابات روشی علمی و بدون احتمال تقلب است. از طرفی سرعت عمل نیز در شمارش این آرا‌ افزایش می‌یابد.

مسیر همواری برای انتخابات به‌صورت صددرصد الکترونیک
محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری



این انتخابات کاملا به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و این اقدام سبب ایجاد صحت و دقت بیشتر و عملکرد بهتر خواهد شد. آمادگی مردم برای الکترونیکی‌کردن انتخابات اهمیت دارد. همچنین قرار‌گرفتن در چارچوب شهر هوشمند، هدف نهایی ما‌ست و به همین سمت و سو پیش می‌رویم. تلاش می‌کنیم همه فرایند کاغذی در انتخابات را حذف کنیم و این مسئله با نظر مساعد اعضای شورای شهر و شهرداری تهران حاصل شده است. این انتخابات الگوی مهم و جدی‌ برای کل کشور است که نتایج مؤثری را به همراه خواهد داشت.
در فرایند رأی‌گیری انتخابات شورایاری‌ها، همه محورها الکترونیکی درنظر گرفته شده، بنابراین سامانه‌ای داریم که اعضای اصلی ستاد اجرایی، حساب کاربری داشته باشند. همچنین ثبت‌نام در سامانه الکترونیک انجام گرفته که تاکنون مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم. ثبت‌نام، احراز هویت و ارائه مدارک، همه به‌صورت غیرحضوری انجام می‌گیرد و درخواست داریم که همه اعضای ستاد اجرایی و نظارت، آموزش‌های جزء به جزء را فراگیرند. به‌طور کلی صندوق‌ها در 4منطقه از تهران در شمال، جنوب، غرب و شرق دپو خواهد شد که شهرداران مناطق، این محله‌ها را به ما اعلام می‌کنند. همچنین به‌روزرسانی صندوق‌ها در دستورکار قراردارد. این انتخابات مسیر همواری برای سایر انتخابات به‌صورت صددرصد الکترونیک خواهد بود و تهران نخستین کلانشهری است که در این حوزه با موفقیت همراه خواهد شد.

انتخابات سالم و پرشور 
احمد مسجدجامعی، رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های تهران 



برای داشتن شهری مهربان باید برنامه‌ریزی کنیم و برای تحقق این مهم باید همه در شهر احساس کنند سهم و نقشی دارند تا به این ترتیب مهربانی در شهر محقق شود. شورایاری‌ها به‌عنوان نهادی فراگیر و مدنی زمینه تحقق خلاقیت و همیاری در شهر را فراهم می‌کنند و برای تبین وظایف آنها لازم است اقدامات و حمایت‌های لازم را انجام دهیم. این مسئله می‌تواند به اداره بهتر امور مختلف شهر بینجامد.
شورایاری‌ها وظیفه مشاوره، برنامه‌ریزی و تلاش برای حل مشکلات محلات را بر عهده دارند. برای مثال، اگر در محله مشکل کمبود روشنایی، مدرسه، امنیت و نظایر آن وجود داشته باشد، این مشکل با کمک آنها شناسایی و برنامه‌ریزی و پیگیری خواهد شد. به واقع، تحقق مدیریت یکپارچه محله‌ای زمینه‌ساز مدیریت یکپارچه شهری است. در دوره سوم شورایاری‌ها سندی تهیه شد که شورایاری‌ها در اعتبار و بودجه محلی تصمیم‌گیر باشند و آموزش بودجه‌نویسی محلی را به شورایاران ارائه دادیم. انتخابات شورایاری‌ها نوعی تمرین دمکراسی، مردم‌سالاری و مدیریت شهری است ولی باید توجه داشته باشیم که شورایاری‌ها، فعالیت سیاسی نمی‌کنند و ما نیز این موضوع را به‌طور ویژه مورد توجه قرار می‌دهیم. محور قرار‌دادن سیاست سم مهلکی ‌برای فعالیت‌های شورایاری‌‌ها‌ست و آن را از اهداف اصلی خود دور می‌سازد. برای هرچه پرشور برگزار‌شدن این انتخابات برنامه‌هایی لازم و جلساتی با نهادهای دینی، سازمان‌های مردم‌نهاد و طبقات مختلف پیشه‌وران، اصناف، پزشکان، مهندسان، فرهنگیان و... در سطح مناطق و محلات لازم است. فضا را باید برای مشارکت در انتخابات برای همه اقشار از انتخاب‌شونده و انتخاب‌کننده فراهم کنیم تا شهروندان جایگاه رأی خود را احساس کنند. بخشی از این تبلیغات سراسری خواهد بود و بخش مهم دیگر آن تبلیغات محلی است که ستادهای اجرایی در بسترسازی آن نقشی مؤثر دارند. این عضو شورای شهر تهران به ضرورت مشارکت زنان در حوزه شورایاری‌ها اشاره و اظهار کرد: حضور زنان در دوره سوم بیشتر از دوره چهارم شورایاری‌ها بود. قطعا این روند قابل‌قبول نیست و می‌توان انتظار داشت شاهد حضور هر‌چه بیشتر آنها در شورایاری‌های محلات تهران باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید