• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 6 تیر 1398
کد مطلب : 62346
+
-

ایستاده در برابر امواج ضاله

یادداشت
ایستاده در برابر امواج ضاله

حجت‌الاسلام محسن آتشکار /استاد حوزه و دانشگاه

برنامه جامعه رهبران عالم بر محور انسان روحانی است، که پس از احیای فطرت، به بهره‌یابی از عقل نوری موفق گشته‌اند و ذخایر معنوی و مفاتیح حیات دنیوی را به بشریت ارائه نمودند.
در لسان قرآن از این وارستگان به «راسخون در علم» یادشده که غنای جوامع بشری در حوزه‌های مختلف، از ثروت فرهنگی آنان است. شبلی شمیل(روشنفکر ماتریالیست) در مورد پیامبر اسلام(ص) می‌گوید او بزرگ‌ترین مرد معنوی و قهرمان اخلاقی جهان بود، مهد تربیتی این شجره مطهره شکاف تاریخ را در نوردید و برای قرن‌های آینده کاشف حقایق، امام جعفر صادق(ع) را پروراند که به تعبیر مستشار عبدلحلیم جندی استاد دانشگاه اسکندریه: با استواری و سرافرازی برقُمه و قله فقه اهل‌بیت نبی ایستاده و کلید‌های علم نبوی را تسلیم امت نمود.
قافله علم و حلقه‌های علوم متعدد، در حیات ایشان، چنان شتابی گرفت که قریشی می‌نویسد: یثرب و مکه را آموزشگاه همه فنون و مسجد النبی را مدرس قرار داد. آن زمان که فرق مفرطین از جامعه منزوی گشته یا به انحرافات سیاسی و اجتماعی مبتلا شدند، رئیس مذهب تشیع با پرورش شاگردانی مبرز در برابر امواج کفرآمیز و شبهات ضاله ایستادگی نمود تا جایی که منصفانی چون احمد زکی صالح اعتراف می‌کنند که: نشاط علمی شیعه از تمام فرقه‌های اسلامی بیشتر است و شیعه یعنی امام صادق(ع).
و این میراث بزرگمردی است که می‌فرماید: «إنّا اهل‌بیت عندنا معاقل العلم، وآثار النبوه، و علم الکتاب، وفصل ما بین الناس» به این معنا که «ما خاندان پیامبریم نزد ماست علم و معرفت و نور توحید و طریق وصول الی‌الله و گنجینه‌های نبوی و میراث ظاهری و باطنی چشمه رسالت، و قوانین و... جوامع بشری و آنچه وارث انتظام امور دنیا و سعادت اخروی است، و همچنین امور اجتماعی و حقوق و قضا در امور مادی.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :