• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 6 تیر 1398
کد مطلب : 62345
+
-

تأیید ایران، هشدار به آمریکا

نشست بررسی اجرای قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل به جلسه دفاع از حق ایران در برجام و نقد عملکرد آمریکا تبدیل شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد دیروز ساعات متفاوتی را تجربه کرد. شورایی که در همه سال‌های اخیر معمولا نشست‌هایش با سخنرانی مقامات غربی علیه ایران به بهانه‌های مختلف از جمله حقوق بشر یا توانایی موشکی همراه بوده، دیروز صحنه دفاع از حق ایران در برجام بود. 

نشست دوره‌ای شورای امنیت که هر 6 ماه برای بررسی روند اجرای قطعنامه 2231 برگزار می‌شود، عصر دیروز با حضور نماینده دبیرکل سازمان ملل و نمایندگان کشورهای عضو برجام برگزار شد. در این نشست متفاوت، نماینده دبیرکل سازمان ملل با قرائت گزارش او ضمن تاکید بر اینکه لغو تحریم‌ها و عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران بخش مهمی از برجام است، از خروج آمریکا از این توافق ابراز تاسف کرد. در گزارش آنتونیو گوترش به 15 بار تایید اجرای تعهدات برجامی ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره شده و آمده‌است: شرایط لازم برای فعالان اقتصادی به منظور تجارت با ایران مطابق قطعنامه 2231 شورای امنیت باید فراهم شود. 
قطعنامه 2231 شورای امنیت در تاریخ 29 تیر 94 تصویب شد تا تعهدات طرفین برجام در چارچوب آن رسمیت یابد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از دیگر سخنرانان جلسه دیروز شورای امنیت بود. یوکیا آمانو به بازرسی‌ها و گزارش‌های آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دوره‌های مختلف و همکاری ایران در تسهیل این بازرسی‌ها اشاره کرد.   

نماینده فرانسه دیگر سخنران این نشست گفت:خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، روال نگران‌کننده‌ای ایجاد کرده و ایران باید از اقداماتی که این کشور را ناقض برجام قرار می‌دهد، خودداری کند. 
نماینده روسیه نیز در این نشست گفت: آمریکا با خروج یکجانبه از برجام و تضعیف این توافق مهم برای صلح و امنیت منطقه‌ای، اکنون در تلاش است تا تقصیر را  به گردن دیگران بیندازد. آنها نه تنها از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ که خود آن را تایید کرده‌اند، خودداری می‌کنند، بلکه دیگر کشورها را نیز به دلیل اجرای تصمیمات شورای امنیت به تنبیه دردآور تهدید می‌کنند. 

ایران به تنهایی بار اجرای برجام را به دوش نمی کشد
مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در سخنانی در نشست دیروز شورای امنیت ضمن انتقاد از اروپا به خاطر وعده‌های تکراری‌اش در ماه‌های اخیر اعلام کرد: ایران به تنهایی نمی‌تواند بار اجرای برجام را به دوش بکشد و این کار را نخواهد کرد. 
نماینده فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست گفت: عادی‌سازی روابط اقتصادی و تسهیل تجارت با ایران یکی از بخش‌های محوری توافق هسته‌ای بوده است. از این منظر، اتحادیه اروپا عمیقا از خروج آمریکا از این توافق متأسف است. اعمال تحریم‌های یکجانبه توسط آمریکا، تصمیم این کشور به عدم تمدید معافیت‌های تجارت نفتی و عدم تمدید کامل همکاری‌های پروژه‌های عدم اشاعه، اثری چشمگیر بر اقتصاد ایران داشته است. اتحادیه اروپا قاطعانه از این توافق پشتیبانی می‌کند و به تلاش برای حفظ این توافق متعهد است. اتحادیه اروپا همچنان به اجرای کامل و مؤثر این توافق متعهد است، مشروط بر اینکه ایران به اجرای تعهدات خود ادامه دهد.

ایران امروز گام نخست را برمی‌دارد
 مهلت 10روزه سازمان انرژی اتمی برای عبور تولید اورانیوم غنی شده از مرز ۳۰۰کیلوگرم امروز (ششم تیر۱۳۹۸) به پایان می‌رسد. ایران در یک سال گذشته با اتخاذ سیاست صبر استراتژیک به اروپایی‌ها زمان داد برای بهره‌مندی ایران از برجام که از روز 18اردیبهشت97 و خروج آمریکا از برجام با خلل مواجه شده بود، سازوکار عملیاتی بیابند، اما اروپایی‌ها در عمل قدمی بر نداشتند؛ هرچند با زبان بارها خروج آمریکا را محکوم و بر تعهد خود نسبت به برجام تأکید کردند اما این بیانیه‌ها برای ایران بی‌خاصیت بود.  شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان یک‌سال بعد از خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای که خطاب آن کشورهای اروپایی عضو برجام بود اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی خود را متعهد به  رعایت «محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده» و «ذخایر آب سنگین» نمی‌داند. در این بیانیه به کشورهای باقیمانده در برجام 60 روز فرصت داده شده بود تا تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند. گام دوم که ایران درصورت اجرا نشدن تعهدات اروپا برخواهد داشت مربوط به محدودیت غنی‌سازی‌ و مدرن‌سازی‌ رآکتور اراک است. در بیانیه شورای‌عالی امنیت ملی آمده بود:   چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی‌ اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی‌ رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. دیروز اصغر زارعان، دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی به ایرنا گفت: ما تأمین مواد و اقدامات لازم را برای برگشت‌پذیری در ابعاد مختلف با درنظر گرفتن کلیه جوانب پیش‌بینی کرده‌ایم.

خواسته‌های ایران 
جمهوری اسلامی ایران 2 خواسته عمده از اروپایی‌ها داشته؛ یکی فروش نفت و دیگری بازگشت پول آن. درحالی‌که اروپا سازوکاری را تحت عنوان اینستکس راه‌اندازی کرد اما مهم‌ترین خواسته‌های ایران در این سازوکار جایی نداشته؛ ضمن اینکه حتی اینستکس بدون نفت نیز هنوز راه‌اندازی نشده است!
یک‌ماه قبل بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در جریان بازدید خبرنگاران از مجتمع غنی‌سازی‌ نطنز اعلام کرد که ایران ظرفیت تولید اورانیوم را 4برابر کرده و 10روز قبل هم در مرکز هسته‌ای اراک خبر داد که 6تیر، ایران از مرز نگهداری 300کیلو اورانیوم عبور می‌کند و حالا این اتفاق افتاده است.سخنگوی سازمان انرژی اتمی وعده داده اگر اروپا باز هم اقدام عملیاتی نکند ایران تا 60روز، درصد غنی‌سازی‌ای‌ را که طبق برجام در 3.67محدود شده به سقف نامحدود تا مرز دلخواه افزایش خواهد داد.

نشست کمیسیون برجام در وین
فردا سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه در وین اتریش با اعضای برجام دور یک میز خواهد نشست تا جدی بودن ایران در عمل به هشدارهایش را به آنان گوشزد کند؛ البته اقدامات ایران در افزایش اورانیوم و نیز آب سنگین قابلیت برگشت‌پذیری سریع دارند و اگر اروپا تامین خواسته‌های ایران را محقق کند ایران به سرعت به مرزهای برجام بازمی‌گردد.
این یک نشست عادی است که هر فصل در سطح معاونان سیاسی وزیران خارجه عضو برجام برگزار می‌شود.  هفته قبل 3کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان بیانیه‌ای دیپلماتیک با محتوای هشدار و ارعاب به ایران نوشتند که علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی آن را وقیحانه خواند.


مذاکره مجدد؛ هرگز!
رئیس‌جمهور  در گفت‌و‌گو با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با تأکید بر اینکه تحت هیچ شرایطی برای توافقی که در نتیجه 2سال مذاکره به‌دست آمده، مذاکره مجدد نخواهیم کرد، ادامه داد: آمریکایی‌ها برخلاف موازین بین‌المللی با اعمال و تشدید تحریم‌ها علیه ملت ایران ثابت کردند به هیچ‌وجه خواهان حل‌وفصل مسائل نیستند.حسن روحانی با بیان اینکه اگر برجام از سوی همه طرف‌های مذاکره به‌طور کامل و صحیح اجرا می‌شد، امروز شاهد تحولات مثبت و خوبی در منطقه و جهان بودیم، گفت: بی‌تردید اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای به ضرر مردم آمریکا، اروپا، ایران و مخالفت با مصالح منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است. رئیس‌جمهور با اشاره به تحریم‌های اخیر آمریکا، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هرگز اقدامی غیرقابل بازگشت انجام نخواهد داد و هر زمان اجرای برجام از سوی ۱+۴ به‌ویژه در زمینه حل و فصل روابط بانکی و فروش نفت انجام شود، شرایط به گذشته بازخواهد گشت و تا زمانی که آمریکا همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو نکند، شرایط تغییری نخواهد کرد.امانوئل مکرون نیز در این گفت‌وگوی تلفنی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، اعمال تحریم علیه ایران و تشدید این تحریم‌ها را مایه تأسف دانست و گفت: فرانسه همواره برای پایداری برجام و قانع کردن طرف‌های مذاکره به‌ویژه آمریکا تلاش کرده و آن را دنبال می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید