• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62311
+
-

رازهای موفقیت والیبال

رازهای موفقیت والیبال

لیلی خرسند

تیم ملی والیبال عصر دیروز راهی بلغارستان شد تا هفته پایانی لیگ ملت‌های والیبال را آنجا برگزار کند. ایران با 10پیروزی از 12بازی یکی از شانس‌های اصلی صعود است و با یک برد در هفته آخر صعودش به مرحله نهایی قطعی می‌شود، هر‌چند با شکست تیم‌های دیگر هم می‌تواند به این صعود امیدوار باشد. سعید رضایی، دستیار ایگور کولاکوویچ در گفت‌وگو با همشهری به بعضی از انتقادها جواب می‌دهد: 
  جدا از نتایج خوبی که به‌دست آمده، به‌نظر می‌رسد بازی‌ تیم هم در مقایسه با دوره‌های قبل بهتر شده. دلیل این تفاوت را در چه چیزی می‌بینید؟ 
یکی از دلایل، خوب‌بودن لژیونرها هستند. ما هر سال بازی‌های تدارکاتی کمی داشتیم و امسال هم که اصلا نداشتیم. بازیکنان ما عادت دارند در بازی‌های جدی محک بخورند و بازی‌های دوستانه خیلی به آنها کمک نمی‌کند. اما امسال آمادگی بازیکنان ما کمک کرد تا از همان بازی اول، خوب بازی کنیم. یکی از نقاط قوت تیم امیر غفور است که با آمادگی کامل بازی می‌کند. ترکیب‌های متفاوت تیم‌ها هم به این خوب‌بودن ما کمک کرد. ما والیبال خوبی ارائه کرده‌ایم و می‌خواهیم به فینال برویم. آنجا شرایط کاملا متفاوت است. تیم‌ها کامل و آماده‌تر می‌آیند. باید برای آن شرایط آماده شویم.
 شما گفتید تیم‌های دیگر با ترکیب متفاوت آمده بودند. منظورتان این است که آنها از بازیکنان جوان استفاده کرده بودند؟ 
نه فقط امسال که همیشه همینطور بوده و آنها با تیم اصلی به لیگ جهانی نمی‌آیند. 2014 با ایتالیایی روبه‌رو شدیم که با ترکیب تیم دوم و سومش بازی می‌کرد. لهستان بازیکن اصلی‌اش را نیاورد. تغییرات برای همه هست. ایران هم خیلی از بازیکنان قدیمی را ندارد. ما در شرایطی بودیم که به برد نیاز داشتیم تا اعتماد‌به‌نفس را به تیم برگردانیم و در سال شلوغی که پیش رو داریم، نتیجه بگیریم به‌خاطر همین نتیجه برایمان مهم‌تر شد.
 بعد از هر بازی، گروهی از کارشناسان از کولاکوویچ انتقاد می‌کنند که چرا به جوانان خیلی میدان نمی‌دهد.
در بازی با پرتغال 2 جوان در زمین بودند. اگر تیم می‌باخت، همه انتقاد می‌کردند که چرا این کار را کردید‌. جوان‌گرایی و نتیجه‌گرفتن با هم، زمان لازم دارد. جوانان هنوز جایگاهشان را در تیم ملی باور ندارند. سعید معروف خیلی سال طول کشید تا بشود معروف. حرکت جوان همیشه رو به جلو نیست. استثنایی مثل میلاد عبادی‌پور داریم که از روز اولی که آمد، جایگاهش را پیدا کرد. پارسال کولاکوویچ خودش طرفدار شریفی و توخته بود ولی امسال خط خوردند، چون آماده نیستند. بازیکن باید از نظر ذهنی و بدنی آماده بازی باشد.
 انتخابی المپیک را در پیش داریم. بعضی‌ها نگران هستند که بازی‌کردن بیش از حد چهره‌ها به آنها آسیب بزند و به انتخابی نرسند.
بازیکن در مسابقه ساخته می‌شود. اگر غفور به‌راحتی بازی می‌کند، به‌خاطر اعتماد‌به‌نفسی است که بعد از بازی‌های متعدد به‌دست آورده. ما بازی تدارکاتی نداشتیم، خیلی از بازیکنان نتوانستند کنار هم باشند. بعضی از بازیکنان مثل محمد موسوی در لیگ ایران بودند و فشاری به آنها نیامد. آنها باید بیشتر بازی کنند و به فراخور شرایط استراحت کنند.
 می‌گویید دلیل بازی خوب تیم، لژیونرها هستند، ولی لژیونری مثل جواد معنوی‌نژاد را هم داریم که شروع خوبی نداشته. بعضی‌ها حتی می‌گویند او محتاط بازی می‌کند که مصدوم نشود.
سیستم بازی جواد با سرعت بازی تیم ایران متفاوت است. سعید پاس سرعتی می‌دهد و جواد پاس بلند می‌خواهد. در بازی‌هایی که دریافت نمی‌رسد، جواد می‌تواند یک‌تنه کار کند. در قالب کارگروهی سرعت جواد با کار تیم منافات دارد. امسال تنها تغییر فاحشی که تیم داشته، سرویس و دریافت لژیونرهاست. در ایران سرویس قوی وجود ندارد و هر چقدر هم بگویی، فایده ندارد اما وقتی خودشان می‌بینند، شرایط فرق می‌کند. به جز بازی با لهستان ما خوب سرویس زدیم.
 گفته می‌شود یکی از دلایل اصلی بازی خوب تیم، تغییرات تاکتیکی کادر فنی است.
انتقاد از کادر فنی زیاد است و من اگر تعریف کنم، علیه خودمان استفاده می‌شود. دیگران باید نظر بدهند.
 سال دیگر ترجیح می‌دهید در تهران بازی کنید یا در ارومیه و اردبیل.
شور و هیجان تماشاگران این دو شهر و به‌خصوص ارومیه خیلی خوب بود. اما هماهنگ‌نبودن فدراسیون و کادر اجرایی کمبودهایی را در پی داشت. بهتر است سال دیگر بازی‌ها در تهران باشد.
 برای مرحله نهایی برنامه خاصی دارید؟ 
فعلا برای ما قطعی‌شدن صعود است. در بلغارستان باید شرایط تیم‌های دیگر را هم درنظر بگیریم. اما برنامه این است که یک بازی تدارکاتی باشد. به یکی، دو بازیکن هم استراحت می‌دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید