• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62292
+
-

نیمی از قیمت گوشت، سهم دلالان

گوشت از دامداری تا در مغازه ۵۵درصد گران می‌شود

کاهش نسبی تقاضا در فصل گرما و رشد تولید و عرضه گوشت، زمینه سیر نزولی قیمت‌ها را در بازار خرده‌فروشی فراهم کرده، اما مسئولان، دلالان و واسطه‌های متعدد را مانع واقعی شدن و کاهش قیمت‌ گوشت تلقی می‌کنند. به‌گزارش همشهری، وضعیت مناسب مراتع پس از بارش‌های بهاری، فرارسیدن فصل عرضه دام زنده تولید داخل و کاهش نسبی تقاضای گوشت در فصل بهار و تابستان زمینه سیر نزولی قیمت‌ها را در بازار خرده‌فروشی فراهم کرده است؛ به‌نحوی که قیمت انواع گوشت گوسفندی و گوساله در 3هفته گذشته کاهش 4 تا 8هزار تومانی را تجربه کرده و قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی به محدوده 90هزار تومان کاهش یافته است. همچنین قیمت هر کیلوگرم ران و سردست گوساله به 92، مخلوط گوساله به 74 و گوشت منجمد به 56هزار تومان رسیده است.

کاهش قیمت و رشد تولید دام زنده 
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه قیمت دام زنده کاهش زیادی داشته، از رشد 5 تا 6درصدی مصرف امسال گوشت سفید نسبت به پارسال خبر داد و در تشریح آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز گفت: براساس گزارش مرکز آمار ایران، جمعیت دام کشور کم نشده و تولید گوشت کاهش نداشته است. محمود حجتی نوسان‌های ارزی و مشکلات اقتصادی را عامل جهش قیمتی گوشت قرمز دانست و افزود: واردات گوشت مورد نیاز با ارز نیمایی انجام شده و قیمت‌ها آرام‌آرام در ۳‌ماه اخیر رو به کاهش است؛ به‌خصوص قیمت دام زنده کاهش زیادی داشته و امیدوارم متعادل شود. او با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز مقداری نامتعادل است ابراز امیدواری کرد قیمت این محصول پروتئینی به تعادل برسد.

قیمت منطقی 75هزار تومانی گوشت
معاون امور دام وزیر جهادکشاورزی گفت: با توجه به وضعیت مناسب بارندگی‌، مراتع مناسب و زایش‌های دامی، طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران امسال قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز نسبت به اواخر پارسال ۱۰هزارتومان کاهش یافته است. مرتضی رضایی، قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت گوسفندی را ۷۵هزار تومان دانست و افزود: با توجه به افزایش عرضه گوشت قرمز انتظار می‌رفت که قیمت‌ها کاهش مطلوبی پیدا کند اما واسطه‌گران اجازه کاهش قیمت را نمی‌دهند. به گفته او واسطه‌گری متعددی که در بازاررسانی گوشت قرمز اتفاق می‌افتد باعث می‌شود در زمان کاهش قیمت، واسطه‌ها نگذارند روند کاهشی طی شود اما موجب تشدید روند افزایش قیمت‌ها می‌شوند.  رضایی با تأکید بر اینکه قیمت گوشت قرمز با ادامه روند عرضه به بازار شکسته می‌شود، گفت: قیمت کارشناسی و منطقی هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی بین ۳۴‌تا‌۳۵هزارتومان و لاشه گوسفندی ۷۵هزارتومان است که باید به‌دست مصرف‌کنندگان برسد.  او با بیان اینکه در تولید گوشت مرغ شرایط ایده‌آلی داریم و بیش از نیاز کشور تولید شده است، گفت: طبق آمارها به‌نظر می‌رسد ۲۲۵هزارتن گوشت مرغ در کشور تولید شود که حداکثر ۲۰۰هزارتن آن به مصرف داخلی می‌رسد و مابقی مازاد بر نیاز است که شرکت پشتیبانی امور دام کشور موظف به خرید مازاد گوشت مرغ در سطح کشور است. 


   اختلاف قیمت گوشت از دامداری تا فروشگاه

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور با بیان اینکه با احتساب هزینه‌های کشتار، قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم گوشت برای دامدار ۷۰ تا ۷۲هزار تومان است، گفت: متأسفانه تعدد حلقه‌های واسطه موجب افزایش ۵۰ تا ۵۵درصدی قیمت خرده‌فروشی گوشت از دامداری تا خرده‌فروشی‌های سطح شهر می‌شود.  سعید سلطانی سروستانی با اشاره به اینکه ۹۰درصد گوشت مورد نیاز در داخل تولید می‌شود، افزود: با جلوگیری از خروج دام قاچاق و افزایش ۲۰درصدی بهره‌وری، علاوه بر تأمین 100درصدی نیاز کشور از منابع داخل قادر به صادرات خواهیم بود. او قیمت هر کیلو دام زنده را ۳۱ تا ۴۲هزار تومان اعلام کرد و گفت: با احتساب هزینه‌های کشتار، قیمت هر کیلو گوشت برای دامدار ۷۰ تا ۷۲هزار تومان تمام می‌شود که متأسفانه به سبب ازدیاد حلقه‌های واسطه با نرخ‌های موجود در خرده‌فروشی‌ها ۵۰ تا ۵۵درصد اختلاف دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید