• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62270
+
-

طرح نمایندگان برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

مجلس پمپئو را تحریم می‌کند

جمعی از نمایندگان مجلس در پاسخ به تهدید رئیس‌جمهوری آمریکا برای تحریم‌کردن محمد‌جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، دست به قلم شدند و طرح تحریم مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا را تدوین کردند.
احمد امیرآبادی، نماینده قم و عضو فراکسیون اقدام متقابل علیه آمریکا با اعلام این خبر و بیان اینکه عزم فراکسیون در مقابله با آمریکا جدی است و به‌زودی در این‌باره تشکیل جلسه می‌دهد، به همشهری گفت: در پاسخ به تحریم ظریف از سوی دولت آمریکا، ما نیز تحریم وزیر امور خارجه آمریکا را در قالب طرحی در این فراکسیون دنبال می‌کنیم. او افزود: تحریم مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در قالب طرحی که به‌زودی به صحن علنی ارجاع خواهیم داد، گامی عملی و متقابل در قبال زیاده‌خواهی‌های آمریکا و ترامپ خواهد بود.
تحریم احتمالی پمپئو تنها گام مجلس در قبال تحریم‌ها و تهدیدهای جدید دولت ترامپ نیست؛ مجلسی‌ها 10 طرح دیگر را در قالب اقدام متقابل علیه آمریکا تدوین کرده‌اند که تا 2هفته آینده به صحن علنی بهارستان ارجاع خواهد شد.
طرح حمایت از امنیت آب‌های سرزمینی ایران، طرح الزام دولت به اقدام مقتضی علیه کشورهای همسایه میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا، طرح الزام دولت به اقدام قانونی علیه شرکت‌هایی که به تحریم‌های ضد‌ایرانی آمریکا پیوستند، طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات ضد‌حقوق بشری آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی، طرح الزام دولت در پیگیری حقوقی اقدام جنایتکارانه آمریکا در اسقاط هواپیمای مسافربری ایران، طرح تأسیس موزه جنایات آمریکا، طرح الزام دولت در تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها، طرح الزام دولت به حمایت همه‌جانبه از افراد و مؤسسات ایرانی که از اقدامات آمریکا متضرر شده‌اند، طرح تشکیل باشگاه کشورهای تحریم‌شده توسط آمریکا و طرح مقابله با تحریم‌های آمریکا از طریق جایگزینی کالا و خدمات 10طرحی هستند که در نشست دیروز بهارستان در پاسخ به اقدام جدید دولت آمریکا در وسیع‌کردن دایره تحریم‌هایش علیه ایران به هیأت رئیسه مجلس ارائه شدند.
طرح‌هایی که قرار است فراکسیون اقدام متقابل علیه آمریکا که اواخر فروردین‌ماه بعد از تحریم سپاه پاسداران تشکیل شد، یکی بعد از دیگری به آنها ورود کند. به گفته محمد‌جواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر، فراکسیون اقدام متقابل علیه آمریکا می‌خواهد در سفری به خلیج‌فارس اقدامات مذکور را یکی بعد از دیگری رونمایی کند. او دیروز در حاشیه جلسه علنی مجلس با اعلام این خبر به همشهری گفت: قصد ما از سفر به خلیج‌فارس این است که به آمریکا بگوییم همانطور که او می‌تواند مسیر تعامل اروپا با ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد، ما هم آنقدر در میان کشور‌های منطقه و البته حوزه خلیج‌فارس تأثیر‌گذار هستیم که شرایط را برای آمریکایی‌ها و متحدانش سخت کنیم.

نگاه مجلس به تحریم‌های جدید چیست؟
در کنار فهرست بلند‌بالای جمعی از نمایندگان برای اقدام متقابل علیه آمریکا، واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا نقطه مشترک موضع‌گیری‌های نمایندگان در نشست دیروز بهارستان بود؛ چنان‌که مصطفی کواکبیان، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در صحن علنی در تذکری شفاهی گفت: وزارت خارجه به کشورهایی مانند امارات، بحرین، عربستان و انگلستان که با آمریکا همکاری می‌کنند، با اقدامات دیپلماتیک پاسخ دهند. او تأکید کرد: گویا کاخ سفید قصد ندارد از این اقدامات ابلهانه دست بکشد. با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب، فرماندهان نظامی و آقای ظریف را تحریم کردند، می‌توان متوجه شد که در دعوت به مذاکره و تنش‌زدایی دروغ می‌گویند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تأکید بر اینکه «باید جمهوری اسلامی ایران نقش و جایگاه بیشتری برای ظریف و وزارت خارجه قائل شود»، گفت: آمریکا با افزایش فشار به‌دنبال تسلیم ایران است که نه‌تنها این اتفاق رخ نمی‌دهد، که ایران با استفاده از ابزارهایش می‌تواند کاری کند که تنش بین ایران و آمریکا به ضرر کشورمان فرسایشی نشود. حمایت از ظریف و تقبیح تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران محدود به چهره‌های حامی ظریف در بهارستان نیست؛ چنان‌که حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌وگو با همشهری تهدید ترامپ برای تحریم وزیر امور خارجه را اقدامی شعارگونه و غیرعملی دانست و گفت: این دست موضع‌گیری‌ها نشان‌دهنده درماندگی آمریکا‌ست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید