• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 16 بهمن 1396
کد مطلب : 6226
+
-

روایت آمارهای متناقض از بازداشت‌شدگان ناآرامی‌ها

علیرضا رحیمی: فیلمی از لحظه خودکشی سینا قنبری در زندان وجود ندارد

قضایی
روایت آمارهای متناقض از بازداشت‌شدگان ناآرامی‌ها

 

فرزانه آیینی/ خبرنگار

 

«در اعتراضات اخیر چند نفر بازداشت شدند؟» این سؤالی است که به‌رغم گذشت بیش از یک‌ماه از فروکش کردن موج اعتراضات اخیر هنوز جواب روشنی برای آن ارائه نشده است. از نخستین تجمعات اعتراضی تا همین امروز قوه قضاییه، وزارت کشور و کمیته بازرسی مجلس از زندان اوین ارقام متفاوتی ر ا برای شمار بازداشت‌شدگان ارائه کرده‌اند. (اعتراضات نه به گرانی هفتم دی از مشهد شروع شد و قریب به 10روز در شهرهای مختلف کشور ادامه یافت) چنان که پس از کنترل نا آرامی‌ها وزارت کشور بازداشتی‌ها را هزار نفر، سخنگوی قوه قضاییه 622نفر و برخی نمایندگان به نقل از منابع انتظامی و امنیتی هم ارقام مختلفی را خبر ساز کردند؛ از جمله این نمایندگان محمود صادقی، نماینده تهران است که تعداد کل بازداشت‌شدگان را 3هزار و 700نفر اعلام کرد. به‌دنبال این تناقضات و انتشار اخبارو ابهاماتی درباره مرگ برخی از بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه‌ها مجلس کمیته ویژه‌ای را برای پیگیری این ابهامات تشکیل داد و در پی آن بود که 11 نفر از نمایندگان در نخستین گامشان راهی زندان اوین شدند. بعد از این بازدید اما رقم جدیدی به آمارهای ارائه شده درباره تعداد بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر اضافه شد که خود، مجددا خبرساز شد. علیرضا رحیمی و کریم حسین‌زاده، 2عضو این کمیته به نقل از رئیس سازمان زندان‌ها خبر دادند که 4هزار و 972 نفر در اعتراضات قریب به 10روزه دی‌ماه گذشته بازداشت شده بودند که 4هزار و 534 نفر آنها آزاد شده‌اند و 438نفر در زندان‌ها هستند. این آمار منهای 55نفر بازداشتی است که در اختیار وزارت اطلاعات هستند.

 

 

چرا آمار بازداشتی‌ها متناقض است؟

علیرضا رحیمی، عضو کمیته ویژه بازدید‌کننده مجلس از زندان اوین درباره آماری که اخیرا ارائه‌ شده و در تناقض با آمار ارائه‌شده از سوی وزیر کشور است، به همشهری گفت: آمار نمایندگان مجلس در مورد تعداد بازداشتی‌ها آماری است که از سوی رئیس سازمان زندان‌ها در جریان بازدید از بازداشت‌شدگان این اعتراضات در زندان اوین اعلام شده است. او یادآور شد که از کل بازداشت‌شدگان ۴۵۳۴ نفر آزاد شده و ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت هستند. باقی‌ماندگان در بازداشت مربوط به استان‌های همدان، خوزستان، فارس، اصفهان و تهران هستند. رحیمی در پاسخ به اینکه علت این تفاوت آماری چیست، گفت: این موضوع مهمی است که ابتدا باید در کمیته به شور بگذاریم و پس از جمع‌بندی نظرات گروه درباره آن اطلاع‌رسانی کنیم. پیش‌تر غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران درباره علت تناقض‌های آماری درباره تعداد بازداشت شدگان به مهر گفته بود که شاید علت این است که از نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، دادستانی و سپاه آمار جمعی گرفته نشده است.

 

 

 اظهارنظر‌ها براساس زعم فکری و سیاسی مسئولان است

یحیی کمالی‌پور، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اما نگاه متفاوتی به ماجرای تناقض آماری در اعلام تعداد بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر دارد. او با اعتقاد به اینکه ارائه آمار و ارقام درباره موضوعاتی که از حساسیت خبری برخوردار می‌شوند، داستان قدیمی و تلخی است که به‌صورت جدی برای درمان آن باید اقدامی صورت بگیرد، گفت: در مورد شمار بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر که پیگیری آن به کمیته ویژه کمیسیون قضایی سپرده شده است موضوع به ورود فردی افراد مسئول یا نهادهای مرتبط برمی‌گردد. متأسفانه از خروجی ماجرا برایند این است که هنوز گروهی به‌صورت ویژه برای تعیین‌تکلیف و بررسی ماجرا برآیند میدان نشده‌اند و هرچه منتشر می‌شود برداشت‌های شخصی افراد و مسئولان است که براساس زعم فکری و سیاسی آنها بیان می‌شود. او خبرداد: متأسفانه در بحث کمیته ویژه کمیسیون قضایی برای بازدید از زندان اوین هنوز هم نشست جمعی در کمیسیون برگزار نشده است تا گزارش‌های  افراد بر سر یک میز مطرح شده و خروجی‌اش در قالب گزارشی منسجم و مدون جمع‌بندی شود. کمالی‌پور افزود: فصل بودجه‌نویسی در بهارستان سبب شده است تشکیل جلسات کمیسیون به تعویق بیفتد و به همین دلیل ما هنوز نتوانسته‌ایم در جریان مشاهدات کمیته ویژه بازدید زندان اوین قرار بگیریم و نتیجه هم می‌شود همین گزارش‌های متفاوتی که در رسانه‌ها منعکس شده است. این عضو کمیسیون قضایی تأکید کرد: بنای کمیسیون از ورود به بحث اعتراضات اخیر تهیه گزارش‌های مستند و عینی بوده است که شایعات و شائبه‌های موجود در جامعه و حتی در بین نمایندگان را رفع کند به همین دلیل من شخصا از رئیس کمیسیون قضایی ماجرا را پیگیری خواهم کرد تا هرچه زودتر ماحصل این بازدید در قالب گزارشی گردآوری و به مردم و نمایندگان ارائه شود.

 

 

 

   روایت رحیمی از فیلم خودکشی قنبری

 

علیرضا رحیمی، نماینده تهران در گزارشی در کانال تلگرامی خود روایت خودکشی سینا قنبری را شرح داد و نوشت که فیلمی از لحظه خودکشی قنبری وجود ندارد. این نماینده تهران  با اشاره به اینکه سینا قنبری در غروب یازدهم دی‌ماه ۹۶ همراه با ۲۱ نفر دیگر، دستگیر شده است، می‌نویسد: برابر گزارش رئیس سازمان زندان‌ها بازپرس شعبه 6قرار وثیقه صد میلیون تومانی برای سینا قنبری صادر می‌کند و در بدو ورود برابر فرمی که سینا پرکرده است، اظهار داشته اعتیاد ندارد. رحیمی با بیان اینکه در زندان فیلمی را به کمیته 11نفره مجلس نشان داده‌اند، نوشت:  در این فیلم محوطه سرویس‌های بهداشتی نشان داده می‌شود و یکی از زندانیان (با هویت سینا قنبری)  درحالی‌که کیسه پلاستیک مشکی بلند و پیچیده شده‌ای در دست راست دارد وارد می‌شود و مستقیما سمت یکی از سرویس‌ها رفته و وارد آن می‌شود و در را بسته و دیگر هیچ‌چیز نمایش داده نمی‌شود. در فیلم ماجرایی که منجر به مرگ شده باشد وجود ندارد و اساسا فیلمی از خودکشی وجود ندارد.

 

 

 

  اژه‌ای: فقط 4نفر آزاد نشده‌اند

 

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه افرادی دستگیر شدند که عمدتا با قرار آزاد شده‌اند، گفت: هم‌اکنون 245یا 246نفر در بازداشت هستند و در تهران برای 120نفر کیفرخواست صادر شده و اکنون 3 یا 4نفر آزاد نشده‌اند. به گزارش ایسنا، خبرنگاری از سخنگوی دستگاه قضا پرسید که در ناآرامی‌های اخیر آیا گروهی به‌عنوان عامل این اتفاقات شناسایی شده‌اند و آیا در این اتفاقات جریانات سیاسی مطرح مداخله داشته‌اند یا خیر که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: عاملی که بگوییم رأس امور بوده یا یک نفر که در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها در رأس موارد بوده، چنین چیزی سراغ ندارم و نشنیده‌ام. اینکه برخی جریانات سیاسی ممکن است بستری ساخته‌ و حرف‌هایی‌زده‌ باشند که غیرمستقیم کمک‌کننده به این موضوع باشد، چنین چیزی مطرح است، اما فردی را به‌صورت عامل این موضوع سراغ ندارم و چنین چیزی نشنیده‌ام.

این خبر را به اشتراک بگذارید