• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62259
+
-

گلایه‌های روحانی از مخالفان داخلی برجام

رئیس جمهور:‌ نگذاشتند مردم در روز خوشحالی برجام لذت ببرند

دولت
گلایه‌های روحانی از مخالفان داخلی برجام

رئیس‌جمهور صبح سه‌شنبه از مخالفانی که در دوره برجام مردم را «اذیت» کردند گلایه کرد؛ روی دیگر صحبت‌های او درباره تحریم‌ها و فشارهای آمریکا و پاسخ ایران به این رفتارها بود. اظهارات حسن روحانی در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شد. او در این دیدار با اشاره به مسائل داخلی کشور گفت: «عده‌ای نگذاشتند مردم در روز خوشحالی برجام لذت ببرند. دیده‌اید که کسی در خانواده‌ای با یک عروسی بد است -حالا مثلا مادرشوهر با عروس بد است یا هر چه- اینقدر غر می‌زند و اذیت می‌کند که همان شب عروسی هم نمی‌گذارد لذت برده شود. بابا شب عروسی است، بگذارید اینها با هم راحت باشند، همه خانواده‌ها خوشحالند، از اول می‌گوید این نکبت بود، این بدبختی بود، بیچاره شدیم این آمد به خانه ما. نمی‌گذارند؛ واقعا برخی حالت مادرشوهری به‌خودشان گرفتند و واقعا خیلی اذیت کردند؛ مردم را اذیت کردند، حالا ما که عادت داریم به اذیت و برای‌مان مشکلی نیست.»

می‌گفتند قرارداد خیانت است
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با اشاره به اینکه در سال‌هایی که برجام به ثمر رسیده و گشایشی ایجاد شده بود، عده‌ای اجازه ندادند مردم از ثمرات آن لذت ببرند، افزود: این عده از همان ابتدا شروع به ایراد گرفتن کردند، هنگامی که شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری به کشور می‌آمدند، می‌گفتند که چرا این شرکت آمده است و وقتی می‌رفتند می‌گفتند که چرا رفته‌اند؛ قرارداد می‌بستیم، می‌گفتند خیانت به عالم بشریت شده است و اگر قراردادی برهم می‌خورد باز هم می‌گفتند خیانت کرده‌اند و در نهایت نگذاشتند که مردم این گشایش را حس کرده و از آن لذت ببرند. در دوران گشایش برجام وقتی اقدام به خرید هواپیما می‌کردیم، عده‌ای در روزنامه‌ها می‌گفتند که چرا دولت هواپیما خریده و باید به جای آن اتوبوس می‌خرید و این در حالی است که نیاز کشور به هواپیمای جدید مشخص است. روحانی همچنین درباره قراردادهای خرید هواپیما در دوره برجام توضیح داد: «برای خرید هواپیما به حدی به دولت ایراد گرفتند که ناچار شدیم به مردم بگوییم که هزینه خرید هواپیماها از خزانه پرداخت نمی‌شود و هواپیماها پولشان را خودشان در می‌آورند. شرکت ایرباس برای نخستین بار در تاریخ این شرکت خودش اعتبار گذاشت و هواپیما به ایران فروخت، اما عده‌ای نگذاشتند که مردم در روز خوشحالی لذت ببرند.»

دنبال تحقیر آمریکا نبودیم
رئیس دولت همچنین با اشاره به اقدام اخیر نیروی هوافضای سپاه در سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی، آن را اقدامی ارزشمند توصیف کرد و گفت: از لحاظ نظامی کشف پهپاد به‌دلیل شرایط ساختمان تشکیلاتی و اندازه فیزیکی آن، آسان نیست، ضمن اینکه این نوع پهپادها در ارتفاع بالای 50هزار پا پرواز می‌کنند. به گفته رئیس‌جمهور «اگر این پهپاد به وسیله سامانه‌ای مانند اس300مورد هدف قرار می‌گرفت آنقدر اقدامی حائز اهمیت به‌شمار نمی‌رفت اما این سامانه، موشک و رادار آن ساخت ایران است و من دست همه آنهایی که این صنعت داخلی را در وزارت دفاع ساختند و آنهایی که از این ابزار در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خوبی استفاده کردند، می‌بوسم.» او در عین حال تأکید کرد: ما به‌دنبال تحقیر آمریکا نیستیم، اما این اقدام، موجب ایجاد روحیه بزرگ برای ملت ایران شد و ثابت کرد که ما توانمندی لازم را در مقابله با تهدید دشمنان دارا هستیم. این اقدام نمونه بارزی از این است که «می‌گوییم از آمریکا ترسی نداریم، اما صبری راهبردی خواهیم داشت»، یعنی متجاوز در حریم هوایی کشور ما پس از چند دقیقه منهدم می‌شود و این نشان‌دهنده قدرت ماست. روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها اعم از پنتاگون، سنتکام و کاخ سفید در این مدت به‌طور کامل از این اقدام سردرگم شدند، افزود: صبر ما تا ابتدای خط قرمزهای ماست و مرزهای کشور خط قرمز ماست و وقتی هواپیمایی از مرزهای ما عبور می‌کند، از خط قرمز ما عبور کرده و اجازه دفاع از خود داریم.

دخالت، ضدبهداشت در زندگی خصوصی
رئیس‌جمهور در بخشی از صحبت‌هایش تأکید کرد: «جامعه پزشکی کشور می‌تواند در شرایط تحریم که بخش درمان را هم تحت‌تأثیر قرار داده به دنیا اعلام کند که آمریکایی‌ها با این تحریم چه فاجعه‌ای را به‌وجود آوردند.» او با اشاره به اهمیت ایجاد شادی و نشاط در جامعه و اینکه بهداشت بالاتر از درمان است، افزود: بخشی از این بهداشت مربوط به نشاط و امید مردم است و همه دستگاه‌های تبلیغاتی ازجمله روزنامه‌ها، صدا و سیما و رسانه‌ها باید به مردم امید دهند. روحانی با تأکید بر اینکه نباید در زندگی خصوصی مردم مداخله کرد و این مداخله باید در حد ضرورت قانونی باشد، افزود: این مداخلات ضد‌بهداشت است و تذکر زیاد انسان را کلافه می‌کند و تحمل هر انسانی حدی دارد. رئیس‌جمهور ضرورت وجود نشاط و سرزندگی در بین مردم و جامعه را خاطرنشان کرد و افزود: این به‌معنای آن نیست که اگر مشکلاتی در کشور وجود داشت به مردم اعلام نکنیم، بلکه نباید آنان را مأیوس کرده و در امانت خیانت کنیم.


پرونده الکترونیک سلامت رونمایی شد

پرونده الکترونیک سلامت (EHR) که از آن به‌عنوان گمشده نظام سلامت نام‌برده می‌شد و از سال 87در برنامه پنجم توسعه گنجانده شده بود ‌روز گذشته با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور در رصدخانه وزارت بهداشت رونمایی شد. طبق قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت بهداشت باید سامانه‌ای تحت عنوان پرونده الکترونیک سلامت راه‌اندازی می‌کرد تا اطلاعات پزشکی هر شهروند ایرانی از بدو تولد تا لحظه مراجعه به مرکز درمانی در آن درج شده باشد. افزایش دسترسی به اطلاعات یکپارچه بیماران، صرفه‌جویی در زمان بیماران و کارمندان سلامت، کاهش خطاهای پزشکی به‌خصوص هنگام نسخه‌نویسی و جلوگیری از ایجاد تداخل دارویی از مهم‌ترین فواید الکترونیکی‌کردن پرونده‌های سلامت است. همچنین براساس اجرای پرونده الکترونیک سلامت زمانی که شهروندی به بیمارستان مراجعه می‌کند، براساس اطلاعات مربوط به پرونده بستری وی، پزشک می‌تواند بهترین تصمیم را برای درمان بیماری فرد اتخاذ کند. حسن روحانی دیروز در این مراسم گفت: امروز شاهد تحقق یکی از آرزوهای دیرین خود هستم. یکی از اهداف من در دولت، تحقق دولت الکترونیک بود و این یکی از قول‌های دولت در زمینه حقوق شهروندی و دولت الکترونیک است. این آغاز گام دوم در تحول سلامت در کشور است که خوشحالم این کار آغاز شده و می‌دانم رضایت بسیار زیادی را در شهروندان ایرانی به‌وجود خواهد آورد و همچنین هزینه درمان را کاهش خواهد داد. این کار هم برای پزشک، هم برای تحقیقات ما در آینده و هم برای پیشگیری ارزشمند خواهد بود  رئیس‌جمهور افزود:با استقرار پرونده الکترونیک سلامت احیاناً اگر مفاسدی وجود دارد، جلوی آن مفاسد نیز گرفته می‌شود و هزینه‌های غیرضروری نیز برداشته شده و سلامت مردم هم بهتر تامین می‌شود. سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز گفت: پرونده الکترونیک سلامت یکی از ریل گذاری‌های اصلی نظام سلامت است که در قوانین بالادستی و به‌ویژه برنامه پنجم و ششم توسعه به‌عنوان تکلیف برای ما تعیین شده بود و از این پس برای هر فرد بدون پرونده الکترونیک سلامت در زمان مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، این پرونده تشکیل و سابقه مراجعات و بیماری‌های وی نیز به آن منتقل می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید