• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62200
+
-

فرش‌های تبریز زینت‌بخش شهر شدند

نقاشی دیواری فرش‌های شاپان گول و افشان گول روی دیوار مجاور پردیس علامه امینی رونمایی شد

در شهر
فرش‌های تبریز زینت‌بخش شهر شدند

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۸ تبریز از تکمیل بزرگ‌ترین و زیباترین نقاشی دیواری مربوط به فرش‌های تبریز خبر داد.

به گزارش شهریار، «یدالله ابراهیم‌پور» گفت: ایده اجرای نقاشی دیواری در دیوار مجاور پردیس علامه امینی مربوط به سال ۹۷ است که به منظور زیباسازی این دیوار سیمانی و ایجاد چشم‌انداز زیبا در منطقه پل قاری، فراخوانی در اریبهشت ماه ۹۷ از سوی منطقه ۸ برگزار شد و قرار بود با داوری طرح‌ها، طرح برگزیده برای اجرای نقاشی دیواری در 7 تیر انتخاب و معرفی شود.

با توجه به تائید نشدن فنی طرح‌های ارسالی از سوی هیات داوران، مقرر شد این فراخوان تمدید و جلسه دوم داوری در ۲۸ مرداد مجددا برگزار شود که این جلسه نیز برگزار شد و طرح «علیرضا راشدی» از نقاشان برجسته فرش ریزبافت تبریز به عنوان طرح برتر فراخوان انتخاب و معرفی شد.

ابراهیم‌پور به زمان اجرای 6 ماهه طرح اشاره کرد و افزود: مدت زمان اجرای نقاشی دیواری فرش‌های تبریز، 6 ماه به طول انجامید که یکی از دلایل طولانی شدن روند اجرایی طرح، همزمانی اجرای این طرح با فصل پاییز و زمستان و وجود رطوبت و برودت هوا بود که سرعت اجرای پروژه را تحت تاثیر قرار می‌داد.

این مسئول بیان کرد: طرح نقاشی دیواری فرش‌های تبریز برگرفته از نقشه فرش‌های ریزبافت تبریز در دوره صفوی با طرح «شاپان گول» و «افشان گول» بود که برای زیبایی طرح از 2 نوع رنگ کرمی و پیازی در اجرای آن استفاده شده است. این نقاشی دیواری روی دیوار مجاور پردیس علامه امینی و در متراژ ۴۲۰ متر‌ مربع و با ۸ متر ارتفاع اجرا شده است که با نمایش منحصر به فرد فرش‌های بی‌همتای تبریز روی دیوار، چشم‌اندازی زیبا به محدوده پل قاری بخشیده و معرف زیبای فرش تبریز است که شهره جهانی دارد.

معاون خدمات شهری منطقه ۸ به جنس رنگ‌های مورد استفاده در این نقاشی دیواری اشاره و اظهار کرد: به منظور افزایش مقاومت این نقاشی، از رنگ‌های اکریلیک با زیرسازی‌های اصولی استفاده شده و به منظور افزایش ماندگاری نقاشی در برابر نور خورشید و رطوبت، لایه‌ای از مواد عایق نانو روی نقاشی اجرا شده است. وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم با اجرای چنین طرح‌های زیباسازی، شاهد افزایش زیبایی‌های بصری در منطقه تاریخی فرهنگی تبریز باشیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید