• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62158
+
-

غربت هنر هفتم در بم

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بم: منتظر استقبال بخش خصوصی از ساخت سینما هستیم

فرهنگ
غربت هنر هفتم در بم

۱۶ سال از زمین‌لرزه ویرانگر بم می‌گذرد. با گذشت سال‌ها از این حادثه، هنوز 2 سینمای این شهر با وجود وعده‌های مسئولان در دولت‌های مختلف، بازسازی نشده‌اند. 
به گزارش مهر، در سال ۸۲ زمین‌لرزه‌ای مهیب شهر بم را لرزاند و ۹۰ درصد این شهر را ویران کرد. هرچند 4 سال بعد از زمین‌لرزه جشن بازسازی این شهر برگزار شد، ناله‌های بم هنوز هم به گوش می‌رسد.

شهر بم زخم‌های ناشی از زمین‌لرزه را بر جان خود احساس می‌کند. کوچه‌های خاکی بناهای بازسازی‌نشده و ارگ بمی که همچنان در حال بازسازی است، نمادی از دردهای این شهر  هستند. 


سینما در بم به خاطره تبدیل شده است

در حالی که روح و روان بمی‌ها همچنان در کشاکش از دست دادن ۳۰ هزار نفر طی ۱۰ ثانیه می‌لرزد، شادی و نشاط اجتماعی مهم‌ترین مرهم این مشکل است. اما دقیقاً در همین بخش کمترین اقدامات انجام شده است. نماد این حرف عدم بازسازی سینما ایران و سینما شهر تماشای بم است. 
یکی از شهروندان بمی می‌گوید: سینمای بم یکی از خاطره‌انگیزترین مکان‌های فرهنگی شهر بود؛ عصرها که هوا خنک می‌شد روبه‌روی درهای سینما مملو از مردمی بود که برای دیدن آخرین فیلمی که اکران می‌شد، وارد سینما می‌شدند. مردم این شهر با سینما و هنر خو گرفته‌اند و بخشی از زندگی هر بمی را هنر تشکیل می‌دهد. 

«امید کمال‌الدینی» می‌افزاید: دقیقاً از چند ماه بعد از زمین‌لرزه مسئولان فرهنگی هر زمان به این شهر می‌آمدند از بازسازی سینمای شهر می‌گفتند؛ حتی یک بار سینمای اداره فرهنگ و ارشاد را تجهیز کردند و فیلم «محمد رسول‌الله» را نمایش دادند، اما در تمام دولت‌های گذشته حتی یک آجر از سینمای بم هم سرجایش قرار نگرفته است. 


بمی‌ها برای دیدن فیلم باید به کرمان سفر کنند

سینمای بم در حالی بلاتکلیف به حال خود رها شده است که مردم این شهر برای دیدن فیلم‌های سینمایی روز باید مسیر کرمان – بم را طی کنند. یکی از شهروندان بمی می‌گوید: مسئولان مردم زلزله‌زده بم را فراموش نکنند. پیش از این در بم یک سینما به نام ایران وجود داشت که مشهور به هرندی بود و سینمای دیگر شهر تماشا نام داشت؛ اما هر دو این سینماها در زمین‌لرزه بم تخریب شدند. 

 «محمد طبسی» می‌افزاید: طی این سال‌ها مسئولان در دولت‌های مختلف آمدند و رفتند و وعده دادند، اما هیچ یک عملی نشد. اگر به مکان این 2 سینما بروید هنوز بقایایی ویرانه‌های سینماها وجود دارد و کاملاً پاک‌سازی نشده است. 
وی ادامه می‌دهد: برخی جوانان بمی برای دیدن فیلم‌های روز مجبور هستند صدها کیلومتر راه را تا کرمان طی کنند، در حالی که گفته می‌شود مردم بم به افزایش فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیاز دارند اما در این زمینه هنوز اقدامی انجام نشده است. 

یکی دیگر از شهروندان بمی می‌گوید: شهرستان بم سینما ندارد و این در حالی است که هر روز لیست اکران فیلم‌های سینمایی در پایتخت و شهرهای بزرگ کشور تیتر یک رسانه‌ها می‌شود. مردم بم هم می‌خواهند لذت تماشای فیلم سینمایی را در شهر خودشان احساس کنند. 
 «عباس سلجوقی» می‌افزاید: چگونه جشن پایان بازسازی شهر برگزار می‌شود، اما زیرساخت‌های شهر هنوز ساخته نشده است و با وجود مطالبه مردم هر سال در سالگرد زمین‌لرزه بم مسئولان صحبت می‌کنند و وعده می‌دهند و می‌روند. 


بخش خصوصی برای بازسازی سینما پیش‌قدم شود

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بم در خصوص آخرین وضعیت بازسازی سینماهای بم می‌گوید: پیگیری مداومی در راستای بازسازی سینمای بم انجام شده است و امیدواریم به زودی شاهد نمایش فیلم‌های سینمایی روز ایران در بم باشیم. 
 «اعظم جوشایی» می‌افزاید: بازسازی سینمای بم باید یک مطالبه عمومی مردمی باشد و در این صورت شاهد تسریع در روند بازسازی خواهیم بود. 

جوشایی می‌گوید: با پیگیری‌هایی که از سوی ادامه فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان انجام شده، تسهیلات مناسبی تحت عنوان پروژه سینما امید تعلق گرفته است. 
وی ادامه می‌دهد: این تسهیلات شامل ۸۰۰ میلیون تومان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۵۰۰ میلیون تومان از سوی وزارت کشور تخصیص یافته است. 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بم می‌گوید: منتظر استقبال بخش خصوصی در این مجموعه هستیم و از مردم و سرمایه‌گذاران بم می‌خواهیم در این زمینه پیش‌قدم باشند. 
پس از ۱۶ سال از زمین‌لرزه بم حالا مردم این شهر از مسئولان می‌خواهند در راستای توسعه نشاط اجتماعی در این شهر گام‌های موثر بردارند تا این شهر پس از گذشت سال‌ها از زمین‌لرزه بتواند مشکلات را پشت سر بگذارد.

یکی از شهروندان بمی به کمبود فضاهای تفریحی در شهر بم اشاره می‌کند و می‌گوید: در کنار سینمای شهر، شهربازی این شهر هم راه‌اندازی نشد؛ همچنین این شهر یک مرکز تفریحی مناسب برای مردم ندارد. 
 «زهرا اسلامی» می‌افزاید: در شهری مانند بم که در معرض آسیب‌های اجتماعی است باید زمینه تفریح و توسعه فرهنگی مهیا شود، چون بستری بزرگ مانند مردم هنرمند بم وجود دارد که نمونه آن صدها هنرمند درجه اولی است که فرهنگ بم در عرصه‌های مختلف معرفی کرده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید