• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62122
+
-

8 درصد هدررفت فیزیکی آب مشهد

خبرخوان
8 درصد هدررفت فیزیکی آب مشهد

مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد در مورد میزان هدررفت فیزیکی آب در مشهد توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش تسنیم، «حسین اسماعیلیان» گفت: آب شرب مورد نیاز مشهد از 450 حلقه چاه، 2 رشته قنات، یک دهنه چشمه و سدهای طرق، کارده، ارداک و دوستی تامین می‌شود. وی اظهار کرد: طی 10 سال اخیر سدها و منابع آب زیرزمینی محل تامین بیش از نیمی از آب این شهر بوده‌اند اما خشکسالی‌های اخیر سبب شده است ذخیره آب سدها به حداقل برسد. مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: در سال گذشته کمترین میزان برداشت از منابع آب‌های سطحی را داشتیم به نحوی که فقط 19 درصد از آب مورد نیاز برای شهر مشهد از طریق سد دوستی تامین می‌شد. این آمار در شرایطی است که قبلا این سد 60 درصد آب شهر را تامین می‌کرده است. 

اسماعیلیان افزود: به منظور عبور از شرایط اضطرار آبی پروژه‌هایی تعریف شده بود که بهره‌برداری حداکثری از 450 حلقه چاه از آن جمله بود. حفر و جابه‌جایی 83 حلقه چاه و افزایش ظرفیت تأمین آب جدید به میزان 1100 لیتر در ثانیه از دیگر پروژه‌هایی بود که عملیات اجرایی آن از سال گذشته آغاز شده است. وی گفت: با بارندگی‌های امسال شرایط خوبی برای منابع آب‌های سطحی فراهم شده و ظرفیت سد دوستی به 65 درصد، مخزن سد طرق 76 درصد، سد ارداک 99 درصد و 43 درصد از ظرفیت سد کارده آبگیری شده است. در نظر داریم شرایط حداقلی در پایداری آب مشهد ایجاد کنیم. در این زمینه پروژه‌های اضطراری تأمین آب با جدیت دنبال می‌شود. 

مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد خاطرنشان کرد: سرانه مصرف آب در مشهد 120 لیتر در شبانه‌روز بوده که نسبت به سایر کلان‌شهرها کمتر است ولی با توجه به شرایط اقلیمی باید این میزان نیز کاهش یابد. هدررفت فیزیکی آب در مشهد حدود 8 درصد است. اسماعیلیان ضمن تقدیر از همراهی‌های شورای پنجم شهر مشهد و مدیریت شهری، توضیح داد: 71 درصد از شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر مشهد انجام شده که عمده این اقدامات از ابتدای فعالیت این دوره از شورای شهر بوده است، چراکه اعتبارات تبصره 3 را پایدار کردند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید