• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62074
+
-

مرمت حافظیه ادامه دارد

این سو و آن سوی استان
مرمت حافظیه ادامه دارد

مرمت دیوار بیرونی آرامگاه حافظ همچنان ادامه دارد و داربست‌های مرمتگران در پیاده‌راه محور حافظیه برپا است.

به گزارش مهر، در روزهای اخیر، کسانی که برای بازدید از آرامگاه حافظ به این بنای تاریخی مراجعه می‌کنند آن را در محاصره داربست‌های مرمتی در بخشی از دیوارهای بیرونی بنا می‌بینند، زیرا بخشی از آجرهای این مجموعه ریخته و قرار است آجرهای جدید جایگزین آن شود. این در حالی است که به باور برخی از فعالان حوزه میراث فرهنگی، مرمت‌های غیراصولی گریبان این محوطه تاریخی را گرفته و منظر تاریخی این بنا را مخدوش کرده است.

«مصیب امیری» مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: مرمت دیوارهای حافظیه به شکل امانی به متخصصین سپرده شده است. وی از پیگیری این موضوع خبر داد و افزود: بازسازی و مرمت این بخش‌ها قطعاً زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام می‌گیرد.


فعالیت کارگاه مرمتی زیر نظر کارشناسان

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس هم گفت: جای نگرانی وجود ندارد و کارگاه مرمتی در این محوطه تاریخی زیر نظر کارشناسان فعال است. «عبدالرضا نصیری» از مرمت بخش‌های مختلف بناهای قدیمی مجموعه فرهنگی حافظ خبر داد و با بیان این‌که مرمتگران در این مجموعه تاریخی و فرهنگی مشغول کارند گفت: هم‌اکنون داربست‌های مرمتی در دیوارهای بیرونی این مجموعه نصب شده و قسمت‌های آسیب‌دیده این دیوارها در دست مرمت و بهسازی است.وی درباره استفاده از آجرهای جدید در بنای قدیمی این مجموعه نیز گفت: بنای فعلی متعلق به دوره پهلوی است و بی‌تردید نوع مرمت در این بنا متفاوت خواهد بود و حساسیت‌های کارشناسان در این مجموعه در مقایسه با تخت جمشید یا حتی ارگ کریم‌خانی کمتر است.

نصیری در خصوص استفاده از مصالح جدید در مرمت این بنای تاریخی که هیچ همخوانی با مصالح قدیمی ندارد و کارشناسی بودن آن تصریح کرد: این پرسش از اساس اشتباه است، زیرا این بنا پیشینه کمتری دارد و نوع نگاه‌ها به مرمت آثار هم متفاوت است. برای نمونه، استفاده از آجرهای معمولی در این بناهای قدیمی مانعی ندارد. معاون میراث فرهنگی فارس ادامه داد: بنای آرامگاه و دیوارهای اطراف آن قدمتی هشتادساله دارند و در آن دوران هم از مصالح کنونی استفاده می‌شد. از این رو برای مرمت این بناها محدودیت خاصی وجود ندارد.


تا زمانی که بودجه داشته باشیم طرح مرمت ادامه می‌یابد

وی درباره این‌که مرمت و بازسازی دیوار حافظیه تا چه زمانی ادامه می‌یابد اظهار کرد: تا زمانی که پول و بودجه داشته باشیم، طرح مرمت ادامه می‌یابد. نصیری با تصریح این‌که پروژه مرمت دیوار حافظیه در بخش‌هایی که دچار آسیب است به طور امانی انجام می‌گیرد توضیح داد: در این نوع پروژه‌ها پیمانکار نقشی ندارد و مرمت به شکل مستقیم توسط کارشناسان میراث فرهنگی اداره می‌شود.

به گفته معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس، اصرار داریم که این نوع مرمت‌ها پیمانی انجام نشود، زیرا وقتی نقش زمان به میان بیاید، قطعاً با توجه به عملکرد پیمانکار کیفیت پایین خواهد آمد. از این رو مرمت چنین بناهایی ممکن است طولانی شود.

نصیری ادامه داد: از آنجا که برای مرمت دیوارهای حافظیه نیاز است دانه‌دانه آجرها مورد توجه قرار گیرد و حتی شاید نیاز باشد هر یک از آنها بیرون آورده شود، ترجیح می‌دهیم کار با دقت و حوصله ادامه یابد. وی در عین حال اعلام کرد: مهلتی برای این مرمت تعیین نکردیم و درستش هم همین است، زیرا در هزینه‌کرد بودجه محدودیت داریم. ما تا ۳۱ تیر باید هزینه کنیم و اکنون یک ماه وقت داریم و به‌موقع این کار را به سرانجام می‌رسانیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید