• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62055
+
-

انتقاد از سند آمایش یزد

از میان خبرها
انتقاد از سند آمایش یزد

تدوین‌کننده‌ «برنامه 25 ساله ایران 1400» اظهار کرد: سند آمایش منتشر شده استان یزد در مسیر رفع مشکل توسعه نامتعادل این استان جهت‌گیری و تدوین نشده است.
به گزارش ایسنا، «کرامت‌الله زیاری» در نشست کانون تفکر دانشگاه یزد   با بیان این‌که سند آمایش استان یزد با وجود پتانسیل‌های فراوان استان، بسیار ضعیف و ابتدایی تدوین شده است، گفت: با وجود ظرفیت‌های فراوان استان یزد، سند آمایش این استان دارای ضعف‌های بسیار اساسی است، درحالی که اگر نظارتی قوی روی طرح انجام و از دانشگاه‌های مهم استان در تدوین این طرح و نظارت بر آن استفاده می‌شد، تدوین این سند بسیار قوی‌تر از اکنون بود.
زیاری با پیشنهاد تشکیل دبیرخانه‌ای برای بهبود و تقویت مفاد این سند، تصریح کرد: برای کمک به اجرای سند باید دبیرخانه‌ای تشکیل شود و این دبیرخانه روابط افقی و عمودی با نهادهای مختلف ایجاد کند تا سبب هماهنگی بیشتر شود.
وی افزود: در مطالعه انجام شده در مورد سطح توسعه‌یافتگی در شهرستان‌های استان، مشخص شد که شهرستان یزد با اختلاف زیاد، رتبه اول توسعه‌‌یافتگی را داراست و بهاباد، بافق و خاتم با اختلاف زیاد نسبت به یزد در انتهای جدول بهره‌مندی از امکانات توسعه قرار دارند، لذا 70 درصد استان یزد از این عدم تعادل منطقه‌ای رنج می‌برد.
زیاری با اشاره به تدوین سند آمایش استان به منظور رفع بی‌تعادلی‌های استان، گفت: سند منتشر شده استان، جهت‌گیری در مسیر توسعه را نشان نمی‌دهد و از منظر دیگر نیز در حالی که در کشورهایی مانند کره جنوبی، آلمان و هلند دو مسئله محیط‌زیست و آب در راس برنامه‌ها قرار دارد در سند آمایش یزد توجه بسیار ناچیزی به این دو مهم شده در حالی که هر توسعه‌ای در یزد متاثر از آب است.
وی با اشاره به این‌که به ازای یک شغل در صنعت، 3 شغل جانبی ایجاد می‌شود، گفت: این عدد در مورد فعالیت‌های خدماتی بیشتر است و به ازای یک شغل، 7 شغل خدماتی ایجاد می‌شود. از آنجایی که استان یزد یکی از استان‌های پرظرفیت در حوزه خدمات به خصوص گردشگری خلاق و خدمات برتری مانند آی.تی و آی.سی.تی است باید به این مسئله توجه شود.
عضو کارگروه تدوین برنامه ششم در حوزه آمایش با اشاره به تبیین الگوی استقرار فعالیت‌ها، الگوی استقرار نظام سلسله مراتبی سکونتگاه‌ها، الگوی توزیع خدمات اجتماعی و نظام خدمات برتر در طرح سند آمایش سرزمین اضافه کرد: باید براساس این داده‌ها، فعالیت‌های شهرستان‌ها، مناطق حفاظت‌شده، ملاحظات امنیتی و دفاعی و نحوه گسترش کریدور علم و فناوری و مناطق آزاد تعیین می‌شد.
 وی تقویت سند آمایش استان را گامی ضروری برای برنامه‌ریزی بهتر در جهت توسعه پایدار استان در آینده دانست و گفت: با تعریف آمایش به‌عنوان رابط سه بُعد انسان، فضا و فعالیت و سیاست اسکان جمعیت در پهنه سرزمین، سند آمایش سرزمین باید به دنبال ایجاد تعادل و رفع نابرابری‌ها باشد.
به گفته وی، چند سال پیش مطالعه‌ای با عنوان توسعه منطقه‌ای از دیدگاه آمایش سرزمین در یزد انجام شد که با استفاده از مدل‌ها و شاخص‌های مختلف، سازمان فضایی نظام شهری یزد تبیین و مشخص شد همه سرمایه‌ها و امکانات در یزد متمرکز است و این اقدام همانند اقدام پاریس در دهه 1940 است.
وی افزود: همچنین سازمان فضای روستایی نیز گواه تفرق و پراکندگی در استان بوده، به طوری که زیرساخت‌های شهری نامناسب است و شرق و غرب استان از نظر دسترسی به زیرساخت‌ها در وضعیت نامتعادلی قرار دارند؛ صنعت در غرب و جنوب استان، کمتر توسعه یافته است و کشاورزی نیز با دوری از مرکز کاهش می‌یابد.
تهیه‌کننده «برنامه 25 ساله ایران 1400» ادامه داد: توسعه یا عدم توسعه، محصول دو مولفه موانع طبیعی و تصمیمات سیاست‌گذاران است و یزد نیز می‌تواند مانند ژاپن با وجود حذف منابع طبیعی از برنامه‌ها، بدون توجه به محدودیت‌های طبیعی با مدیریت مطلوب به این توسعه دست یابد که در واقع، سند آمایش استان باید با جهت‌گیری درست، این هدف را محقق کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید