• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62046
+
-

کسب و کاری به نام ون‌فود

مسئولان مرکز بهداشت خوزستان معتقدند که فعالیت ون‌فودها تنها در سایه رعایت اصول بهداشتی می‌تواند ادامه یابد

نمای نزدیک
کسب و کاری به نام ون‌فود

میثاق حسینی | اهواز- خبرنگار:


گسترش بیکاری در خوزستان و نبود کار با درآمد مناسب برای بسیاری از خوزستانی‌ها سبب شده است تعداد زیادی از جوانان اهوازی در چند سال اخیر به سمت کسب و کارهای کم‌هزینه ولی با درآمد نسبتا خوب و قابل قبول بروند. گسترش کارهایی مانند فلافل‌فروشی، دکه‌های فروش چای و قهوه و جدیدا ون‌فودها از جمله این کارها هستند.

در سال‌های اخیر گسترش فلافل‌فروشی‌ها در خیابان انوشه لشکرآباد سبب ایجاد یک جاذبه گردشگری در کلان‌شهر اهواز شده اما همیشه بحث‌هایی درباره سلامت غذاهای این خیابان در جلسات حوزه بهداشت مطرح می‌شود و دوگانگی‌ای درباره نظارت بر عملکرد این اغذیه‌فروشی‌ها ایجاد شده است.

به هر حال، فعالیت زیاد فلافل‌فروشان در خیابان انوشه اهواز سبب نگاه جدیدی به گردشگری شده و با وجود مخالفت‌هایی از سوی برخی کارشناسان بهداشت، این اغذیه‌فروشی‌ها مورد استقبال شهروندان و گردشگران واقع شده‌اند و شاید به همین دلیل برنامه‌های جدیدی برای ادامه فعالیت این افراد تدوین شود.

در اقدامی نو، برخی از افراد برای ایجاد یک کسب و کار جدید و فرار از بیکاری به سمت راه‌اندازی اغذیه‌فروشی‌های سیار رفته‌اند. این اغذیه‌فروشی‌ها که در خودروهای ون راه افتاده‌اند و غیر از این‌که برای صاحبان خود کم‌هزینه‌اند و هزینه آب و برق و گاز ندارند، برای مردم جذابیت دارند و آنها را برای خوردن فست‌فود و نوشیدنی و... به سمت خود می‌کشانند. در این میان، برخی مسئولان معتقدند که فعالیت ون‌فودها از نظر اصول بهداشتی مشکل دارد و باید نظارت کافی بر عملکرد و فعالیت آنها صورت بگیرد چراکه تعداد آنها رو به افزایش است.


حذف ون‌فودها در وانفسای بیکاری

یکی از صاحبان ون‌فودهای اهواز به خبرنگار همشهری می‌گوید: در دوران دبیرستان، با مشاوره‌های ارائه شده از سوی مدرسه، رشته جوشکاری آرگون را انتخاب کردم و در دانشگاه هم این رشته را تا مقطع کارشناسی ادامه دادم که پس از پایان خدمت سربازی در یکی از شرکت‌های پتروشیمی یا نفت مشغول کار شوم.

«صالح محمدی» می‌افزاید: با وجود تلاشی که داشتم، متاسفانه نتوانستم در این شرکت‌ها استخدام شوم. برای همین مدتی در کشور عراق کار و در این مدت بخشی از درآمدم را پس‌انداز کردم. الان هم مدتی است که یک ون خریده‌ام و به فروش فست‌فود مشغولم. البته گهگاه خبرهای ناخوشایندی به گوشمان می‌رسد.

وی می‌گوید: امثال من ون‌فود را به ماندن در خانه یا بی‌انگیزه صبح را به شب رساندن ترجیح می‌دهیم ولی مسئولان معتقدند که به لحاظ بهداشتی کار ما مشکل دارد و باید ون‌فودها جمع‌آوری شوند. این جوان ادامه می‌دهد: ما بهداشت را رعایت می‌کنیم و پیشنهاد می‌کنیم مسئولان به جای این‌که به فکر جمع‌آوری ون‌فودها آن هم در این وانفسای بیکاری باشند، به فکر ساماندهی آنها باشند تا هم ما بیکار نشویم و هم این‌که با یک برنامه خوب، فعالیت ون‌فودها به جذب گردشگر منجر شود، همان‌طور که الان خیابان انوشه اهواز (راسته فلافل‌فروش‌ها) روزانه سبب جذب صدها توریست از نقاط مختلف می‌شود.

محمدی معتقد است که ون‌فود شغلی جذاب و با آینده روشن است و اگر مسئولان عمرانی و فرهنگی همت کنند و به جای پاک کردن صورت‌مساله در پی راه‌حل باشند، علاوه بر کاهش بیکاری در خوزستان، می‌تواند آمار گردشگران داخلی و خارجی اهواز را هم افزایش دهد.


ساماندهی ون‌فودها

مدیر سلامت محیط مرکز بهداشت خوزستان در این باره اظهار می‌کند: یکی از دغدغه‌های بهداشتی ما مراکز متعدد و سامان‌دهی‌نشده توزیع غذاست. ما باید فکری به حال عرضه دوره‌گردی غذا بکنیم. «فرهاد صفدری» می‌گوید: خودروهای عرضه مواد غذایی یا ون‌فودها نیز به ساماندهی نیاز دارند چراکه تعداد طرفداران آنها در استان به‌ویژه در اهواز در حال افزایش است. تا امروز 4 ون‌فود در اهواز شناسایی شده‌اند و مرکز بهداشت بر بهداشت فردی و مواد غذایی آنها به صورت مستمر نظارت می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: بخش دیگری که در حال توسعه است، کیوسک‌های مواد غذایی است که عملا به فست‌فود یا کبابسراهای کوچک تبدیل شده‌اند. مدیر سلامت محیط مرکز بهداشت خوزستان می‌گوید: از لحاظ اجرای تمام دستورالعمل‌های بهداشتی بر آنها نظارت داریم اما ساز و کار ساماندهی و پروانه کسب ون‌فودها و کیوسک‌های عرضه مواد غذایی باید مشخص و صادر شود.


به بهانه نظارت مانع کسب جوانان نشویم

استاندار خوزستان نیز در این زمینه می‌گوید: نظارت بر سلامت اغذیه‌فروشی‌ها نباید مانع تحرک اجتماعی شود چراکه جوانان به این‌گونه اماکن رغبت دارند. البته نوع خدمات و غذا تاثیر زیادی در جذب آنها دارد. «غلامرضا شریعتی» می‌افزاید: باید به گونه‌ای عمل کنیم که جوان با هزینه کم بتواند شغلی ایجاد کند و در کنار آن نیز نظارت بهداشت هم انجام شود تا حل مساله اغذیه‌فروشی‌ها با انعطاف و لحاظ مسائل اجتماعی همراه باشد.
***
افزایش نرخ بیکاری در خوزستان معضلی است که همواره توسط جوانان و برخی مسئولان مطرح و از آن شکایت می‌شود. قطعا یک جامعه بانشاط و پویا با جوانان امیدوار، بانشاط و پویا تشکیل می‌شود و رابطه این دو همواره رابطه‌ای مستقیم است.

اگر جوانان چشمانشان را بر همه تبعیض‌ها، اختلافات طبقاتی، پارتی‌بازی‌ها و هزاران مانع ریز و درشت که به عمد یا غیرعمد بر سر راه آنها برای دستیابی به شغل دلخواهش بسته‌اند و با وجود ناهنجاری‌ها در جامعه به سمت یک نوآوری با هدف خروج از رخوت و بیکاری گام برداشته‌اند، نشان می‌دهد که جامعه و شهر هنوز زنده است.

بنابراین پیشنهاد می‌شود مسئولان، خیابان انوشه اهواز را الگو قرار دهند و برای ون‌فودها راهکارهایی منطقی بیابند و بدانند در صورت ساماندهی و کمک به آنها ( اعم از نظارت‌های بهداشتی و صدور پروانه کسب و کار و...) می‌توانند سبب جذب گردشگر و حتی سرمایه‌گذار شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید