• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61932
+
-

سقف بودجه کوتاه‌تر شد

معاون اول رئیس‌جمهوری: دستگاه‌های اجرایی کمربندها را محکم‌تر ببندند و برنامه‌های خود را در سقف بودجه تعدیل شده تنظیم کنند


دولت در جریان تدوین لایحه بودجه عمومی کل کشور در سال98، 2سقف برای درآمد و هزینه‌ها تعریف کرد که براساس سقف اول، رقم بودجه عمومی به 407هزارو700میلیارد تومان و براساس سقف دوم با احتساب 40هزار میلیارد تومان وصول مازاد منابع عمومی نسبت به ارقام مصوب، به 447هزارو700میلیارد تومان می‌رسید.

حالا اما، سخنگوی دولت از دستور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری به کلیه دستگاه‌های اجرایی مبنی بر تنظیم برنامه‌های خود در سقف بودجه تعدیل شده خبر داده است و این یعنی، مصارف برنامه‌ریزی شده در بودجه عمومی98 باید با منابعی محدودتر و به‌صورت انقباضی انجام شود.

مرکز اطلاع‌رسانی سازمان برنامه‌وبودجه از زبان علی ربیعی سقف بودجه بعد از تعدیل را ۳۸۶هزار میلیارد تومان اعلام کرده که حدود 21هزارو700میلیارد تومان کمتر از سناریوی اول دولت در تدوین بودجه است. به‌گزارش همشهری، براساس دستور اخیر جهانگیری، دستگاه‌های اجرایی باید برنامه افزایش بهره‌وری سازمانی را تنظیم کنند و تعدیل بودجه به‌هیچ‌وجه نباید شامل حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان و تعهدات مشابه دولت باشد. این در حالی است که از مجموع هزینه‌های بودجه98، بالغ‌بر ۱۱۵هزار میلیارد تومان به حقوق کارمندان دولت اختصاص دارد و این یعنی، دستگاه‌های اجرایی مجبورند مابقی هزینه‌های خود را با 8درصد منابع کمتر رفع‌ورجوع کنند که احتمالا تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد آنها خواهد داشت.

کاهش قدرت سیاسی قوه مجریه و افت سرمایه اجتماعی دولت ازجمله تبعاتی است که می‌تواند به‌دنبال انقباضی شدن بودجه تجربه شود. همچنین اجبار دستگاه‌های اجرایی به کم‌کردن هزینه‌ها، عملا می‌تواند به بدحساب شدن آنها در قبال پیمانکاران منجر شود یا به افت قابل‌توجه هزینه‌کردهای آنها بینجامد. البته با توجه به قرار گرفتن در شرایط جنگ اقتصادی، انقباضی‌شدن بودجه یکی از عاقلانه‌ترین کارهایی است که از سوی دولت قابل‌اجرا بوده و اگر دستگاه‌های اجرایی بتوانند به خواسته دولت عمل کنند، می‌توان انتظار داشت مسیر عبور از تحریم‌ها در سال98 هموارتر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید