• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61856
+
-

حاشیه‌نشیان تبریز، شهرک‌نشین می شوند

مدیرکل اداره راه و شهرسازی آذربایجان شرقی: شهرک جوانان، منطقه اسد گولی، قازان‌داغی، اراضی ملی آخر طالقانی و شهرک طلایی از اراضی هدف برای اسکان حاشیه‌نشینان هستند

بافت فرسوده
حاشیه‌نشیان تبریز، شهرک‌نشین می شوند

مدیر کل اداره راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به سکونت ۴۰۰ هزار نفر در بافت فرسوده تبریز، 5 شهرک را اراضی هدف برای اسکان حاشیه‌نشینان عنوان کرد.

 به گزارش همشهری، «ابوالقاسم سلطانی» رسیدگی به وضعیت حاشیه‌نشینی و بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد را فصل مشترک فعالیت‌های مدیران ارشد شهری عنوان کرد و گفت: اگر معماری سازمانی را بتوانیم در مجموعه راه و شهرسازی پایه‌گذاری کنیم اتفاقی خوب را شاهد خواهیم بود.

وی جابه‌جایی حاشیه‌نشینان را نیازمند یک همدلی بزرگ عنوان کرد و افزود: 48 هکتار از ضلع جنوبی حاشیه اتوبان پاسداران و 42 متری انقلاب درگیر معضل حاشیه‌نشینی است و در اولویت اول و دوم جابه‌جایی این اداره کل قرار دارد. 

شهرک جوانان، منطقه اسد گولی، قازان‌داغی، اراضی ملی آخر طالقانی و شهرک طلایی هم از اراضی هدف برای اسکان حاشیه‌نشینان هستند.  سلطانی با اشاره به این‌که مسئول بازآفرینی در آذربایجان‌ شرقی استاندار است، اظهار کرد: ۲۴ ارگان مسئولیت مستقیم در این ستاد دارند.


حاشیه‌نشینی، حاصل ساخت‌و‌ساز بدون سند

نایب رئیس شورای شهر هم با اشاره به وضعیت حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده در تبریز بیان کرد: بافت حاشیه‌ای در تبریز در طرح تفصیلی به صورت لکه‌گذاری مشخص شده است. «سونیا اندیش» افزود: زمین‌های ملی و دولتی بدون این‌که سند داشته باشند در چند سال گذشته از سوی ساکنان مناطق حاشیه‌نشین ساخته شده و اکنون به عنوان مناطق مسکونی در قسمت حاشیه‌نشین شهر مورد استفاده قرار گرفته است. 

این اراضی قابل تملک و در بحث تملک عرصه و اعیان قابل قیمت گذاری هستند، اما نکته اصلی این است که عرصه و اعیان این املاک متعلق به ساکنان مناطق حاشیه‌نشین نیست. بنابراین مشکلاتی را در بحث تملک به وجود آورده است.

اندیش تاکید کرد: اکثر این ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق شمال غربی تبریز و در محدودیت مناطق 10 و یک شهرداری قرار دارد. اصل قضیه به تعداد افراد ساکن در این مناطق برمی‌گردد. همه تخلفات به ماده 100 شهرداری ارجاع داده می‌شود، اما ضرورت دارد از مهاجرت بی‌رویه هم جلوگیری شود و سپس در یک برنامه چندساله ساکنان مناطق حاشیه به بافت سالم شهری انتقال داده شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید