• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61740
+
-

زور ملخ‌ها به پسته کرمان نرسید

مدیرجهاد کشاورزی رفسنجان: با توجه به این که ملخ‌ها به باغ‌های پسته آسیب نرسانده‌اند پیش‌بینی می‌شود تولید پسته بیش از ۱۰ برابر سال گذشته باشد

زراعت
زور ملخ‌ها به پسته کرمان نرسید

این روزها هزاران هکتارباغ پسته کرمان سرسبزتر از همیشه است. 

کشاورزان در تکاپو هستند و افزایش ۱۰ برابری تولید این محصول دل آن‌ها را شاد کرده است. پسته‌ای که مهم‌ترین محصول ارزآور بخش کشاورزی کشور است. 

به گزارش مهر، استان کرمان در سال جاری شاهد تحول عظیمی در حوزه کشاورزی است. هرچند در سال گذشته کرمان شاهد افت بی‌سابقه تولید محصولات مختلف بود، به یک باره در سال جاری با افزایش ۹۰ درصدی بارندگی‌ها امید در دل مردم زنده شده است. 

در این میان مهم‌ترین بخش کشاورزی کرمان که اتفاقاً ارزآورترین حوزه اقتصادی استان نیز محسوب می‌شود، بیش از حوزه‌های دیگر روند صعودی را طی می‌کند. 

تولید پسته در کرمان، که سالی 7/1 میلیارد دلار عاید کشور می‌کند، در سال گذشته ۹۰ درصد کاهش یافت و بازارهای ارزآور پسته از چنگ صادرکنندگان استان کرمان خارج شد. اما در سال جاری آمارها نشان می‌دهد وضعیت به صورت فزاینده‌ای بهبود یافته است و تولید پسته در کرمان حداقل ۱۰ برابر سال گذشته خواهد شد.
 
در ایران ۴۰۰ هزار هکتار باغ پسته وجود دارد که ۳۰۰ هزار هکتارآن که شامل ۹۰ درصد باغ‌ها می‌شود در کرمان قرار گرفته است. 

رفسنجان با تولید ۸۰ درصد پسته استان رتبه نخست تولید را دارد و پیش‌بینی می‌شود به صورت متوسط در سال جاری 2/1 میلیارد دلار تا 7/1 میلیارد دلار ارز از طریق فروش پسته عاید کشور شود که رفسنجان نقش تعیین‌کننده‌ای در این زمینه دارد. 

حالا به سادگی می‌توان هدف‌گذاری تولید حداقل ۱۴۰ هزار تن انواع ارقام پسته را در دسترس دانست. 


پسته ایران قابلیت تحریم ندارد

نکته جالب توجه این‌که پسته ایران هیچ زمان قابل تحریم نیست، چون کشش بازار بین‌المللی نسبت به پسته ایران همیشه بالا بوده است. بسیاری از تاجران جهان از هم‌اکنون در حال مذاکره برای خرید پسته سال جاری ایران هستند. 

یکی از تولیدکنندگان عمده پسته استان می‌گوید: تحریم هیچ‌گاه در تاریخ ایران بعد از انقلاب نتوانسته جلوی صادرات پسته استان کرمان را بگیرد؛ چون اصولاً پسته استان کرمان دارای قابلیت‌های خاصی است که آن را متمایز از محصولات تولیدی مشابه در مناطق دیگر دنیا می‌کند. 

«محسن جلال‌پور» می‌افزاید: طعم، میزان چربی و کیفیت بالای پسته کرمان موجب شده است مشتری‌های بالقوه‌ای در بازار جهانی داشته باشد. 

وی می‌افزاید: پسته محصولی صادراتی است که در شرایط کنونی اقتصادی ایران می‌تواند نقش بسیار تأثیرگذاری در ارزآوری داشته باشد. به همین دلیل حمایت از کشاورزان اهمیت بالایی دارد. 


لبخند پسته به کشاورزان رفسنجانی 

این در حالی است که مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان می‌گوید: در سال جاری وضعیت تولید پسته در رفسنجان شاهد افزایش جالب توجه است و امیدواریم بتوانیم تولیدی بیش از ۱۰ برابر نسبت به سال گذشته داشته باشیم. 

 «حسین رضایی» می‌افزاید: حدود ۳۰ هزار تن محصول پسته سال جاری در رفسنجان خواهد بود که به صورت سنتی بخش اعظم این تولیدات صادر می‌شود. کشورهای اروپایی آسیای دور، کشورهای عربی، آسیای میانه و به خصوص چین مقصد پسته رفسنجان خواهد بود. 

وی در خصوص از دست رفتن بازار پسته ایران طی افت تولید سال گذشته می‌گوید: پسته ایران با استفاده از پسته‌های انبارشده توانست تا حدودی بازار سال گذشته را تأمین کند. ضمن این‌که مرغوبیت پسته ایران به خصوص رفسنجان در سطحی است که به سادگی جای خود را در بازار باز می‌کند. 

رضایی می‌گوید: در سال جاری حدود ۶۵ میلی‌متر بارندگی در شهرستان رفسنجان روی داد و شرایط تولید هم‌اکنون بسیار مطلوب است. 


آفت پسیل کنترل شده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با اشاره به این‌که مخاطرات دمایی سپری شده است و در اواخر تابستان شاهد برداشت محصول و صادرات گسترده به بازار خواهیم بود، گفت: در سال جاری در زمینه آفت‌ها نیز مشکلی نداشتیم و شرایط تولید مساعد بود. آفت پسیل پسته به خوبی کنترل شده و جوانه‌زنی درختان برای سال آینده نیز بسیار عالی است. 

رضایی ادامه می‌دهد: در شرایط کنونی مهم‌ترین اقدامی که کشاورزان می‌توانند انجام دهند تغدیه مناسب درختان است، اگر روند تولید و اقدامات پیش‌تولید به خوبی انجام شود پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده میزان تولید دوبرابر سال جاری شود. 

کرمان در سال جاری شاهد تحولی جالب توجه در زمینه تولید انواع محصولات کشاورزی است که صادرات این محصولات می‌تواند اقتصاد استان را متحول کند.


بی‌تأثیر بودن هجوم ملخ‌های صحرایی بر میزان تولید باغ‌های پسته 

مدیر کل جهاد کشاورزی استان کرمان می‌گوید: در سال جاری میزان تولید پسته در همه شهرستان‌های کرمان بهبود یافته است و آفت نیز نتوانسته از میزان تولید بکاهد. 

 «عباس سعیدی» می‌افزاید: ملخ‌های صحرایی هیچ راهی به باغ‌های پسته نداشته‌اند و هیچ گزارشی در این خصوص نداشته‌ایم. تغییرات اقلیمی نیز در شهرستان‌های تولیدکننده پسته از جمله رفسنجان، انار، زرند، کرمان، سیرجان، شهربابک و راور گزارش نشده است. 

وی با اشاره به وجود یک‌چهارم باغ‌های کشور در کرمان می‌گوید: سال گذشته افت تولید در بیشتر محصولات داشتیم، اما در سال جاری در کنار پسته وضعیت خرما و گردو نیز مطلوب است. کرمان رتبه نخست سطح زیر کشت، خرما، پسته و گردو را دارد و همه این محصولات صادراتی هستند و وضعیت مطلوبی داریم. 

وی ادامه می‌دهد: سال گذشته فقط در زمینه پسته شاهد کاهش ۹۰ درصدی تولید بودیم که این روزها این مشکل رفع شده است. 

وی می‌گوید: در خصوص تولید سایر محصولات کشاورزی نیز وضعیت مشابهی داشته‌ایم و تأکید می‌کنم آفت ملخ به تولید هیچ‌یک از محصولات صدمه نزده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید