• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61688
+
-

بوفه شیرینی‌های فلسفی

کتابت
بوفه شیرینی‌های فلسفی

فیلسوفان در شرایط عادی هم چیزهایی می‌گویند که برای عامه مردم دشواریاب و دیرفهم است. حال اگر به بیان ایده‌هایی عجیب بپردازند که اوضاع پیچیده‌‌تر هم می‌شود و درک حرف‌هایشان سخت‌تر. با این همه، فلسفه غول نیست و نباید از آن ترسید. همانطور که ریاضیات و هیچ علمی هم غول نیست؛ فقط بستگی دارد که از چه منظر و موضعی به آنها نگاه شود تا اتفاقا خیلی هم شیرین و دوست‌داشتنی شوند. این همان کاری است که گری هیدن، نویسنده‌ کتاب «سرهم‌بندی نکن» انجام داده است؛ یعنی آمده و عجیب‌ترین ایده‌های فلسفی را که فلاسفه بزرگ تاریخ مطرح کرده‌اند، با زبانی ساده و طنزی زیرپوستی تشریح کرده تا همه سردربیاورند که حرف حساب این اندیشمندان چه بوده. او که سال‌ها به‌عنوان روزنامه‌نگار و پژوهشگر عرصه فلسفه در نشریات مختلف انگلیس قلم زده، از تجربه‌های مطبوعاتی‌اش بهره جسته تا بتواند عمیق‌ترین مسائل بشری را به ساده‌ترین زبان ممکن بیان کند؛مثلاً به این موضوعات پرداخته است:  جان ‌لاک بر چه مبنایی معتقد بود که پرتقال‌ها پرتقالی‌رنگ نیستند؟ چرا شوپنهاور می‌گفت جهان ما بدترین جهان ممکن است؟ کارما و مکافات عمل چیست؟ دن براون بهتر است یا شکسپیر؟ آیا رنج پایانی دارد؟ قمار پاسکال بر سر وجود خدا چه بود؟ و... .
از جمله ادعاهای عجیب و غریب دیگری که بزرگ‌ترین فلاسفه جهان مطرح کرده‌اند و گری هیدن به تشریح آنها پرداخته است، اینهاست: اسب تک‌شاخ وجود دارد، جهان چیزی جز اعداد نیست، هری پاتر وجود خارجی ندارد، ذهن تأثیری روی رفتار نمی‌گذارد، ماده وجود خارجی ندارد و... .
سرهم ‌بندی نکن که عنوان فرعی‌اش «ایده‌هایی عجیب از فیلسوفان بزرگ تاریخ» است، توسط شهاب‌الدین عباسی ترجمه شده است. او ازچهره‌های نام ‌آشنا در تالیف و ترجمه‌کتاب‌های عرصه اندیشه، عرفان و فلسفه است و بیش از ۴۰ عنوان کتاب درکارنامه‌اش دیده می‌شود. نظر مارتین کوهن، نویسنده کتاب «101مسئله فلسفی» درباره این کتاب این طور است: کتاب سرهم‌بندی نکن بوفه‌ای است از مسائل اشتهاآور که سادگی ظاهری برخی ایده‌های فلسفی را کنار می‌زند و در قلب آنها پیش می‌رود. «سرهم‌بندی نکن!» در ۲۲۴ صفحه و با بهای ۳۰ هزارتومان از سوی نشر«خزه»به کتا‌بفروشی‌ها راه‌یافته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید