• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61672
+
-

اشتغال‌زایی برای 4900 نفر با تسهیلات اشتغال پایدار

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: 3120 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به این استان ابلاغ شده که تاکنون 2798 میلیارد ریال معادل ۹۰ درصد به استان تخصیص داده شده است. به گزارش ایرنا، «محمد تقی آبایی» در دومین کارگروه تخصصی اشتغال استان مرکزی افزود: 1230 میلیارد ریال این منابع مالی به بانک کشاورزی، ۴۷۶ میلیارد ریال به بانک توسعه و تعاون، ۴۷۴ میلیارد ریال به پست بانک و ۶۱۷ میلیارد ریال به صندوق کارآفرینی تخصیص داده شده است. 

وی ادامه داد: 1953 طرح تاکنون توسط کمیته‌های شهرستانی و استانی تأیید و به بانک‌های عامل برای دریافت 3640 میلیارد ریال معرفی شده است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: پیش‌بینی می‌شود با پرداخت این تسهیلات 4859 فرصت شغلی در مناطق روستایی و عشایری ایجاد شود.

 آبایی افزود: ۴۸۵ طرح با اعتباری بیش از 1340 میلیارد ریال توسط بانک‌های عامل در دست بررسی است و 1469 طرح با اعتباری بیش از 2180 میلیارد ریال مصوب شده است. وی ادامه داد: 1397 طرح از مجموع طرح‌های مصوب به انعقاد قرارداد منجر شده و 1368 طرح نیز پرداخت شده است. مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: با پرداخت این منابع مالی 2818 فرصت شغلی در مناطق روستایی و عشایری استان در سال جاری ایجاد می‌شود. آبایی گفت: ۱۴۰ عنوان طرح توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری جمع‌آوری و به استان‌ها ابلاغ شده است. 

وی ادامه داد: در بازرسی‌ این طرح‌ها ۱۳ درصد طرح‌ها انعقاد قرارداد و ۸۷ درصد پرداخت شده است. مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: ۹۰ درصد این طرح‌ها معادل ۱۲۵ فقره از نظر پیشرفت فیزیکی با زمان‌بندی بانک‌های عامل تطبیق داشتند. آبایی افزود: ۲۶ درصد این طرح‌ها معادل ۳۶ فقره در حوزه دام‌داری و دام‌پروری بوده که ۱۰۰ درصد آنها اجرا شده است. وی ادامه داد: ۵۷۹ طرح نیز در کمیته‌های فنی شهرستان‌ها بوده و اکنون بازدید از این طرح‌ها در حال انجام است. 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: 3 درصد طرح‌های نظارت شده در مرحله انعقاد قرارداد است و ۹۷ درصد در مرحله پرداخت قرار دارند. آبایی افزود: ۹۱ درصد این طرح‌ها معادل ۵۳۰ فقره از مجموع طرح‌های بازدید شده از بعد پیشرفت فیزیکی با زمان‌بندی پیش‌بینی شده در قرارداد بانک‌ها مطابقت دارد. وی ادامه داد: ۲۷ درصد معادل ۱۵۸ طرح در زمینه فعالیت‌های دام‌داری و دام‌پروری است که ۹۸ درصد آنها بخشنامه‌های مرتبط با دام را رعایت کرده‌اند. 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: ۲۸ درصد معادل ۳۹۲ نفر از اشتغال ایجاد شده دارای بیمه تأمین اجتماعی بوده‌اند. آبایی بیان کرد: ۴۶۱ مورد تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به متقاضیان دستگاه‌های حمایتی در استان مرکزی پرداخت شده که ۴۲۸ مورد معادل ۹۲ درصد آنها مربوط به کمیته امداد امام خمینی(ره) بوده است.

 وی ادامه داد: لازم است بنیاد شهید و اداره کل بهزیستی استان مرکزی در زمینه پرداخت این تسهیلات از تجربیات اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) بهره‌‌مند شوند. مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی نیز در این نشست گفت: طرح مهارت‌آموزی در محیط کار از سال ۹۶ در کشور تصویب شده که بر اساس آن امکان مهارت‌آموزی به افراد نیازمند مهارت در بنگاه‌های اقتصادی فراهم شده است. 

«سعیدرضا شاه محمدی» افزود: سال نخست اجرای این طرح در استان مرکزی ۲۴ نفر و ۱۲ واحد متقاضی در سامانه طرح مهارت‌آموزی در محیط کسب و کار ثبت‌ نام کردند که این تعداد پارسال به ۹۴۰ نفر و تعداد واحدهای پذیرنده به ۳۶۴ واحد افزایش یافت. وی ادامه داد: آموزش 1222 نفر در سال گذشته در این طرح برای اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی تعهد شده بود که ۷۸ درصد تکالیف محقق شده است. 

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی گفت: اصناف و واحدهای اقتصادی سال گذشته مشکلاتی در زمینه بیمه این افراد داشتند که امسال حل شده است. شاه محمدی افزود: مهارت‌آموزی به ۸۰۵ نفر امسال برای اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان مرکزی تعهد شده است که تاکنون ۱۱۲ نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: نرخ بیکاری استان بر اساس آمارهای موجود حدود 8 درصد است که این شاخص بین دانش‌آموختگان دانشگاهی افزایش می‌یابد. «مجید نیکی ملکی» افزود: نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی و تعادل نداشتن در بازار کار از جمله مهم‌ترین مشکلات استان مرکزی است.


وی ادامه داد: ایجاد اشتغال در زمینه فعالیت‌های صنعتی نیازمند 3 میلیارد ریال اعتبار است و ایجاد شغل با کمترین سرمایه‌گذاری از جمله مهم‌ترین طرح‌های کارورزی در کشور و استان مرکزی است.
مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مرکزی گفت: بر اساس آمارهای موجود حدود ۶۰ درصد افرادی که در طرح‌های کارورزی که در واحدها و بنگاه‌های اقتصادی برگزار می‌شود جذب بازار کار می‌شوند. بر این اساس، مدیریت این طرح در استان 1300 نفر اشتغال را در بین جوانان به همراه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید