• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61599
+
-

رفع کم‌آبی سمنان با تصفیه پساب

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان: از مجموع ۲۰ شهر استان فقط ۶ شهر دارای انشعاب فاضلاب هستند

گزارش
رفع کم‌آبی سمنان با تصفیه پساب

پساب سرمایه مغفول مانده‌ای است. تصفیه و استفاده دوباره از این طلای خاکستری می‌تواند ناجی منبع حیات و محیط‌زیست و ارتقا دهنده سلامت انسان‌ها شود. بنابراین فرایند بازچرخانی به‌ویژه در استان‌های مواجه با کمبود آب باید از سوی مسئولان جدی‌تر پیگیری شود.

به گزارش ایرنا، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با اشاره به مزیت استفاده دوباره از پساب فاضلاب افزود: تصفیه پساب علاوه بر کنترل و کاهش آلودگی منابع‌ زیست‌محیطی، ارتقای سلامت و توسعه اقتصاد، راهکاری مؤثر برای مقابله با چالش کم‌آبی استان سمنان است.

«محمد طاهری» با بیان این‌که امروزه تقاضای روزافزون آب سبب تنش‌هایی در جوامع شده بیان کرد: استفاده از آب‌های نامتعارف در بخش‌های صنعت و کشاورزی در کشورهای توسعه‌یافته یکی از رویکردهای اساسی در بحران و تنش‌های ناشی از کم‌آبی است.

وی تأکید کرد: جمع‌آوری، تصفیه و استفاده دوباره از پساب فاضلاب بیش از بیش نیازمند تأمین و ایجاد زیرساخت‌هاست.
طاهری اظهار کرد: جمع‌آوری ۱۱ هزار و ۹۸۶ متر مکعب روزانه و 4 میلیون و ۳۷۰ هزار متر مکعب فاضلاب شهری سالانه در استان سمنان ظرفیتی مناسب برای احیای آب و بازگرداندن آن به طبیعت و صنعت است.


بهره‌برداری از پساب فاضلاب با جدیت دنبال شود

استاندار سمنان با اشاره به وقوع خشکسالی در سال‌های پیاپی گفت: این استان به علت تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های پیاپی ناشی از آن، با کمبود منابع آبی روبه‌روست، تا جایی که منابع آب این خطه کفاف نیازها را نمی‌دهد.

«علیرضا آشناگر» به فعالیت 2020 واحد صنعتی در سمنان اشاره کرد و افزود: ۸۰۰ واحد معدنی این استان به علت کمبود آب به صورت خام فروشی فعالیت می‌کنند.

وی با تأکید بر احیای بافت کشاورزی در سمنان بیان کرد: برای احیای باغ‌ها و بهره‌وری مناسب از واحدهای صنعتی و معدنی در استان، استفاده دوباره از پساب فاضلاب باید با جدیت صورت گیرد و هیچ‌یک از منابع آبی از بین نرود.


هدررفت ۶۷ لیتر بر ثانیه پساب 

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: فقط ۳۳ لیتر بر ثانیه پساب در سمنان بازچرخانی می‌شود و ۶۷ لیتر بر ثانیه پساب این استان از شبکه‌های فاضلاب هدر می‌رود.

«ایرج حیدریان» با بیان این‌که کشورهای توسعه‌یافته می‌کوشند تا از آب به صورت بهینه استفاده کنند افزود: استفاده از آب خاکستری سال‌هاست در این کشورها مرسوم شده و در صنعت این کشورها از آب آشامیدنی در تولیدات استفاده نمی‌شود. از این رو با توجه به محدودیت‌های منابع آب ایران و استان سمنان باید به سمت استفاده از پساب در بخش صنعت استان 
گام برداشت.

وی ادامه داد: وضعیت بازچرخانی آب در شهرک‌های صنعتی این استان باید مورد بررسی واقع شود تا بتوان بر اساس میزان برآورد آب مصرفی در خصوص استفاده از پساب آب در تولیدات راهکار مناسب ارائه کرد.


فعالیت 5 واحد تصفیه‌خانه فاضلاب

طاهری با اشاره به این‌که از مجموع ۲۰ شهر استان فقط ۶ شهر دارای انشعاب فاضلاب هستند بیان کرد: 5 واحد تصفیه‌خانه فاضلاب در این استان در مدار بهره‌برداری قرار دارد که ظرفیت اسمی آنها ۳۷ هزار و ۶۲۰ متر مکعب در شبانه روز است. مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان سمنان به شروع دیرهنگام طرح‌های جمع‌آوری فاضلاب در سمنان اشاره و اضافه کرد: جمعیت زیر پوشش تأسیسات فاضلاب شهری در کشور معادل 8/50 درصد کل جمعیت شهری است که این مسأله در استان فقط 5/27 درصد کل جمعیت شهری این استان است.

وی گفت: 5110 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح‌های فاضلاب در شهرهای شاهرود، سمنان، دامغان، گرمسار، سرخه و شهمیرزاد نیاز است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با بیان این‌که اجرای شبکه فاضلاب در شهرهای سمنان، دامغان و شاهرود با مشکل نصب انشعاب فاضلاب به علت اقبال کم مردم مواجه است اضافه کرد: اقبال و حمایت عموم در بهره‌گیری دوباره از فاضلاب ضرورتی انکارناپذیر با هدف حرکت رو به جلو است که بسیاری از شهروندان نسبت به دریافت انشعاب راغب نیستند.

طاهری اظهار کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی و نیز تغییر پیش‌داوری‌ها در مورد خطر سلامت و نگرانی‌های اجتماعی و فرهنگی استفاده از پساب ضروری است.


پساب فاضلاب، گزینه مناسب تأمینآب صنایع

فرماندار سمنان گفت: استفاده از پساب فاضلاب و ایجاد تصفیه‌خانه گزینه مناسب و برتر برای رفع کم‌آبی در شهرک صنعتی و منطقه ویژه مرکز استان است. «سید عباس دانایی» افزود: انتقال آب تصفیه از فاضلاب‌های خانگی یکی از اولویت‌های مهم برای رفع کم‌آبی در بخش صنعت مرکز استان است که باید مسئولان برای اجرای طرح‌هایی از این دست پیگیری و تلاش بیشتری داشته باشند. وی بیان کرد: اکنون در شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی شهرستان سمنان برای جذب سرمایه‌گذار در صنایع آب‌بر با مشکلاتی روبه‌روست.

دانایی اضافه کرد: یک سرمایه‌گذار هندی در اجرای طرح تصفیه آب خانگی مرکز استان طرحی را اجرا کرده که تاکنون بر اساس آمار شرکت آب و فاضلاب شهری استان این طرح کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.


ضرورت اجرای طرح فاضلاب در روستاهای کوهستانی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان گفت: اجرای طرح فاضلاب به منظور جلوگیری از چالش‌های زیست‌محیطی به دلیل نوع بافت کوهستانی دامنه‌های شمالی روستاها در این مناطق استان به خصوص آبادی‌های کناره سد و بالادست آن ضروری است.

«منصور کشاورزیان» افزود: اجرای طرح فاضلاب روستایی نیازمند بسترسازی است و اگر این طرح با کیفیت و استاندارد انجام نشود در برخی موارد سبب مشکلات زیست‌محیطی می‌شود.
وی با بیان این‌که اجرای این طرح دستاوردهای مثبت زیست‌محیطی در اطراف سد شهید شاهچراغی دامغان و سد کالپوش را در پی دارد ادامه داد: با تلاش این شرکت بخشی از طرح فاضلاب روستایی در شهر کلاته رودبار دامغان اجرا شد و برای این طرح از محل دور اول سفر دولت تدبیر و امید به استان سمنان ۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت.

کشاورزیان اضافه کرد: با همکاری بانک توسعه اسلامی برای اجرای طرح فاضلاب روستایی در 3 منطقه فولادمحله دامغان، طرود شاهرود و حسین آباد میامی طرح‌هایی ارائه شد که به دلیل رانش زمین در منطقه کالپوش این طرح در روستای حسین‌آباد متوقف شده است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان گفت: اجرای طرح فاضلاب در روستای نام نیک میامی، روستای ابر شاهرود و آستانه و آهوان و دامغان از سوی این شرکت در دست بررسی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید