• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61507
+
-

مبارزه بیولوژیک با آفت انار

در استان
مبارزه بیولوژیک با آفت انار

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مبارزه با آفت کرم گلوگاه در باغ‌های انار این استان به صورت کاملا بیولوژیکی انجام می‌شود. به گزارش ایرنا، «فاطمه حلاج‌نیا» اظهار کرد: با توجه به اهمیت صادرات انار امکان سم زدن به این محصول وجود ندارد، زیرا وجود هرگونه آفت در آن می‌تواند در کاهش مرغوبیت کالا و رغبت خریداران تأثیرگذار باشد، بنابراین مبارزه به موقع با آفت این میوه صادراتی بسیار مهم و حیاتی است. وی بر لزوم حساسیت کشاورزان در مورد شناسایی و مبارزه به موقع با آفت کرم گلوگاه انار تاکید کرد و افزود: با توجه به کاهش میزان تولید انار و افت چشمگیر حجم صادرات آن در سال گذشته، امسال کیفیت این محصول و مرغوبیت آن از اهمیت مضاعفی برخوردار است. 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: آمادگی به‌منظور آفت‌زدایی بیولوژیک در باغ‌های انار استان با پرورش زنبور تریکوگراما برای مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار در 2 مرکز تولید زنبور (انسکتاریم) انجام شده است. حلاج‌نیا همچنین گفت: امسال تاکنون گزارشی از مشاهده این آفت در باغ‌های انار دریافت نشده است، البته بروز آفت غیرمنتظره نیست و پیش‌بینی می‌شود با توجه به وضعیت آب‌وهوایی در آینده نزدیک شاهد گزارش مشاهده این آفت باشیم. بر این اساس 2 مرکز تولید زنبور (انسکتاریم) در خراسان رضوی به منظور تولید زنبورهای ویژه برای مبارزه بیولوژیک فعالیت دارند. 

او خاطرنشان کرد: مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار طی 2 روش مکانیکی و بیولوژیکی انجام می‌شود. در مبارزه مکانیکی، گل یا تاج انار جدا می‌شود اما در مبارزه بیولوژیک با رهاسازی زنبور تریکوگراما با آفت مقابله صورت می‌گیرد. پارسال نیز مبارزه بیولوژیک با آفت کرم گلوگاه انار در سطح ۱۲۵ هکتار باغ خراسان رضوی انجام شد. 7200 هکتار باغ بارور انار و ۱۳۰۰ هکتار باغ غیربارور این میوه در استان وجود دارد. پارسال ۹ هزار هکتار از مجموع 9700 هکتار انارستان خراسان رضوی دچار سرمازدگی شد و به دنبال آن تولید انار استان از ۱۵۰ هزار تن به ۱۵ هزار تن کاهش یافت. سالانه از سطح ۳۱۶ هزار هکتار باغ‌های خراسان رضوی یک میلیون و ۵۰ هزار تن انواع محصولات برداشت می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید