• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61502
+
-

«لنده» در مسیر توسعه

۱۰۰ میلیارد ریال طرح عمرانی و زیربنایی با هدف محرومیت‌زدایی شهرستان لنده تعریف شده است

توسعه
«لنده» در مسیر توسعه

محرومیت شهرستان لنده در بخش‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها به اندازه‌ای بوده که هیچ دولتی تاکنون منابع مالی کافی برای اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی در این منطقه را در اختیار نداشته است، اما این شهرستان هم‌اکنون با کمک بنیاد علوی وابسته به بنیاد مستضعفان در مسیر توسعه قرار گرفته است. به گزارش ایرنا، محرومیت لنده در جنوب غرب کهگیلویه و بویراحمد با وجود برخورداری از قدمت، وسعت و ظرفیت‌های فراوان موجب شد مسئولان استانی و کشوری، توسعه و محرومیت‌زدایی این منطقه کمتر توسعه‌یافته را در دستور کار قرار دهند.

شهرستان کوهپایه‌ای، گرمسیری و قدیمی لنده به مرکزیت شهر لنده از شهرستان‌های هشت‌گانه کهگیلویه و بویراحمد است. لنده با جمعیتی افزون بر ۲۳ هزار نفر در فاصله حدود ۲۷۰ کیلومتری یاسوج مرکز این استان واقع شده است.

لنده با وجود ظرفیت‌های بالقوه، تولید نفت و منابع آبی فراوان نسبت به سایر مناطق همجوار، همچنان گرفتار توسعه‌نیافتگی است. روستاها و اتاقک‌های کاهگلی در جای‌جای لنده گرچه از قدمت تاریخی و کهن این دیار حکایت می‌کند، فقر و محرومیت عمیق آن در جثه‌های نحیف کودکان، دستان پینه‌پسته مادران رنج‌دیده و پدران قدخمیده آن قابل‌مشاهده است.
مسئولان استانی وقتی دریافتند منابع موجود تکافوی محرومیت‌زدایی از لنده را نمی‌دهد، دست به دامن یکی از بزرگ‌ترین بنیادهای اقتصادی کشور شدند. پیگیری مسئولان استانی جواب داد و در شهریور ۹۷ با حضور «محمد سعیدی‌کیا» رئیس سازمان بنیاد مستضعفان کشور، در نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان لنده به عنوان دومین منطقه پایلوت محرومیت‌زدایی توسط بنیاد مستضعفان کشور انتخاب شد.

وی در این نشست افزود: محرومیت‌زدایی با روش توانمندسازی مردم با اتکا به حمایت، هدایت و نظارت بر امور توسط این بنیاد و دولت از اولویت‌های کاری این بنیاد است و بر این اساس، شهرستان لنده به عنوان دومین پایلوت محرومیت‌زدایی و توسعه اقتصادی در کشور انتخاب شد.
در پنجم دی ماه ۹۷ نیز معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با اشاره به انتخاب شهرستان لنده به عنوان پایلوت محرومیت‌زدایی کشوری اظهار کرد: باید مسئولان این شهرستان سند راهبردی برای محرومیت‌زدایی و توسعه اقتصادی آن تدوین کنند. «بابک دین‌پرست» در سفر یک‌روزه خود به استان و بازدید از شهرستان لنده افزود: باید مسئولان از ظرفیت بنیاد مستضعفان برای توسعه و محرومیت‌زدایی شهرستان لنده بیشترین استفاده را ببرند.

وی با اشاره به خدمات خوب بنیاد مستضعفان در شهرستان‌های محروم کشور گفت: مسئولان باید از این فرصت برای اشتغال‌زایی و تامین زیرساخت‌ها شهرستان لنده استفاده کنند. طرح محرومیت‌زدایی از لنده در کهگیلویه و بویراحمد به همت بنیاد علوی وابسته به بنیاد مستضعفان در حالی از آذر ماه وارد فاز ارائه طرح‌ها ازسوی دستگاه‌های اجرایی شده است که مهم‌ترین اصل در مسیر توسعه و اجرای موفقیت‌آمیز آن در وهله نخست ایجاد هماهنگی بیشتر و پرهیز از بخشی‌نگری بود.

مسئولان و به‌خصوص استاندار سابق برای اجرای موفق این طرح در شهرستان محروم لنده آذر ۹۷ به همراه گروهی از مسئولان استانی از قلعه گنج کرمان به عنوان نخستین منطقه پایلوت محرومیت‌زدایی کشور بازدید کرده بودند. در جلسه هم‌اندیشی و شورای راهبردی محرومیت‌زدایی لنده بر ضرورت استفاده و بهره‌مندی مناسب و انتقال تجربه‌ها و اقدام‌های انجام‌شده در منطقه قلعه گنج برای عبور از محرومیت‌های لنده تاکید شد.
بیش از ۵۰ طرح عمرانی، خدماتی و زیربنایی از سوی دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه بویراحمد به مشاوران و مسئولان طرح محرومیت‌زدایی لنده ارائه شد. معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: طرح‌های محرومیت‌زدایی شهرستان لنده باید در یک بازه زمانی پنج‌ساله اجرا و عملیاتی شوند.

«عزیز فیلی» یادآور شد که قرار است با اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی توسط بنیاد برکت از جمله در حوزه اشتغال پایدار، تقویت تولید، راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط و تقویت بخش‌های زیربنایی، کشاورزی و دام‌پروری به‌ویژه در روستاها و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و علمی از محرومیت‌های عمیق این منطقه کاسته شود. وی تصریح کرد: اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات روستایی یکی از طرح‌های مهم اقتصادی و محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان در شهرستان لنده خواهد بود.

فیلی گفت که بهره این تسهیلات ۱۸ درصد است و قرار است 5 درصد سود این وام توسط خود بنیاد مستضعفان 5 درصد نیز توسط دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری تامین و تنها 8 درصد سود توسط متقاضی پرداخت شود.
وی افزود: بانک سینا به عنوان بانک عامل برای پرداخت تسهیلات در شهرستان لنده استقرار یافته است و هم‌اکنون بیش از ۳۰ دفتر در بخش روستایی و شهری راه‌اندازی شده و مشغول احصا و شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه شهرستان در حوزه‌های گوناگون هستند. معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده، طرح‌های محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان در شهرستان لنده در ۱۲۷ شاخص در حال اجرا است.

فیلی تصریح کرد: طرح‌های محرومیت‌زدایی در مرحله نخست طرح پایلوت در شهرستان لنده در ۲۱ روستای بالای ۲۰ خانوار در حال اجرا و عملیاتی شدن هستند.
وی اضافه کرد: در مراحل بعدی نیز تمام روستاها و مناطق مختلف شهرستان مشمول اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی و عمرانی و خدماتی بنیاد مستضعفان خواهند شد. 

فرماندار لنده با اشاره به حضور بیش از یک‌ساله بنیاد علوی در این شهرستان گفت: این بنیاد کارهای عام‌المنفعه زیادی در حوزه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، تجهیز سالن‌های ورزشی و ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی آغاز کرده است. «سید خدادوست موسوی» با اشاره به اختصاص ۲ هزار متر‌ مربع زمین برای ساخت بیمارستان ۱۰ تختخوابی در لنده افزود: این مرکز درمانی با ۳۰ درصد پیشرفت روند اجرایی خوبی دارد.

وی راه‌اندازی بانک سینا از سوی بنیاد علوی در لنده را یکی دیگر از کارهای خوب این مرکز در شهرستان دانست و گفت: تاکنون ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی در زمینه‌های کشاورزی، دام‌پروری، صنعتی و خدماتی به ۳۶نفر از متقاضیان پرداخت شده است.
موسوی تشکیل صندوق‌های آبادانی و پیشرفت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار را از دیگر خدمات بنیاد دانست و اضافه کرد: تاکنون تسهیلات خوبی به متقاضیان پرداخت شده است. وی ارائه ۱۶ میلیارد ریال تجهیزات به مدراس را از خدمات خوب بنیاد علوی اعلام کرد و گفت: با همکاری بنیاد علوی، اداره راه و شهرداری ساخت پل موگرمون و توسعه و تجهیز المان شهری لنده را اجرا می‌کند.

فرماندار لنده با اشاره به این‌که بنیاد علوی تاکنون 8 میلیارد ریال برای احداث و بهسازی مساجد هزینه کرده است گفت: بهسازی تمام مدارس روستایی و مشارکت در ساخت ۶۰‌کلاس درس با همکاری نوسازی مدارس در حال انجام است.
 موسوی احداث مرکز توان‌بخشی با همکاری بهزیستی، تجهیز سالن‌های ورزشی و ارائه بسته‌های غذایی و اموزشی به مادران باردار و دانش‌آموزان، اعزام پزشکان متخصص به شهرستان و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان و کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت را از دیگر خدمات بنیاد علوی در لنده ذکر کرد. 

عضو هیات مدیره بنیاد علوی بیان کرد: تاکنون افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال طرح عمرانی و زیربنایی در حوزه‌های مختلف با هدف محرومیت‌زدایی شهرستان لنده در کهگیلویه و بویراحمد تعریف شده است.
«خداکرم جلالی» اظهار کرد: این طرح‌ها در بخش‌های ورزشی، آموزشی، بهداشت و درمان، مخابرات، کشاورزی، آب، راه و سایر طرح‌های اشتغال‌زایی و تولیدی در حال اجرا هستند.
وی گفت: اجرای ۶ طرح ورزشی شامل ساخت سالن‌های چندمنظوره و چمن مصنوعی، مرکز درمانی لنده، اجرای پل موگرمون و احداث سالن اجتماعات از جمله این طرح‌ها است. جلالی بر همکاری مدیران و مسئولان در اجرای این طرح‌ها تاکید کرد و گفت: همکاری و همراهی با این بنیاد نقش مهمی در شتاب‌بخشی در اجرای کارهای عمرانی و زیربنایی و توسعه شهرستان لنده خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید