• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61480
+
-

ظرفیت سد کوثر پر شد

اکنون حجم آب موجود در مخزن این سد در گچساران 580 میلیون متر مکعب است

اخبار کهگیلویه و بویراحمد
ظرفیت سد کوثر پر شد

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ۱۰۰ درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر در این شهرستان با بارندگی‌های سال زراعی جاری آبگیری شده است. به گزارش ایرنا، «اکبر خدری» افزود: اکنون حجم آب موجود در مخزن سد کوثر ۵۸۰ میلیون متر مکعب است.

وی بیان کرد: با هدف مدیریت سد و سرریز نشدن در فصل بارندگی، ۱۵۰ میلیون متر مکعب از سد کوثر تا پیش از اول مهر رهاسازی خواهد شد. مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران افزود: رهاسازی با اطلاع‌رسانی قبلی و پس از هماهنگی با مسئولان انجام خواهد شد.

خدری گفت: هم‌اکنون رهاسازی آب با دبی یک تا ۲ متر مکعب در حال انجام است. به دلیل فعالیت‌های کشاورزی و برای پیشگیری از خسارت به بهره‌برداران منطقه رهاسازی آب به صورت جدی و با دبی ۱۰ تا ۱۵ متر مکعب در مرداد و شهریور انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: بارش باران در سال زراعی جاری ۷۰۷ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه پشت سد کوثر کرده است، در حالی که میزان ورودی آب در مدت مشابه پارسال ۱۱۲ میلیون متر مکعب آب وارد سد کوثر شد. خدری اظهار کرد: ۶۷۷ میلی‌متر باران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در حوزه آبریز سد کوثر ثبت شده که سبب بالا آمدن تراز مخزن آب به میزان ۳۰ متر شده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که در سال آبی گذشته ۲۱۰ میلی‌متر بارش در ایستگاه هواشناسی این سد به ثبت رسید. مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران عنوان کرد: از ابتدای سال زراعی تاکنون ۸۴ میلیون متر مکعب آب برای مصارف آشامیدنی 5 استان جنوبی کشور رهاسازی شد، در حالی که میزان رهاسازی آب در مدت مشابه پارسال ۸۱ میلیون متر مکعب بود.

وی همچنین میزان رهاسازی آب برای مصارف کشاورزی در سال آبی جاری را 5/22 میلیون متر مکعب ذکر کرد و افزود: در مدت مشابه سال گذشته ۲۶ میلیون متر مکعب آب کشاورزی رهاسازی شد. خدری توضیح داد: سال آبی پارسال به دلیل کم‌آبی در فصول پاییز، زمستان و بهار رهاسازی آب برای کشاورزی صورت گرفت، اما امسال به دلیل بارش‌های مطلوب رهاسازی تنها در فصل بهار صورت گرفت.

وی گفت: میزان رهاسازی آب صنعتی امسال بدون تغییر نسبت به مدت مشابه سال آبی پارسال 5/2 میلیون متر مکعب بوده است. خدری تصریح کرد: در بارندگی‌های سیل‌آسای فروردین ماه امسال ۱۹۰ میلیون متر مکعب آب وارد مخزن سد کوثر شد که در همین مدت بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از سد رها شد.

وی میزان بارندگی ثبت‌شده در مناطق بالادست سد کوثر در فروردین ماه امسال را ۱۶۲ میلی‌متر ذکر کرد. مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان این‌که حد نرمال تراز مخزن بتونی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است گفت: هم‌اکنون تراز این سد ۶۲۵ متر است. آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند. قرار است آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تأمین شود.
وی گفت: بیش از هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین‌دست سد کوثر در دشت لیشتر و منطقه خیرآباد از این سد آبیاری می‌شود.

در قالب طرح آبیاری و زهکشی لیشتر و خیرآباد از سد کوثر و با صرف هزینه‌ بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال ۷۲ کیلومتر خط اصلی انتقال، 1۲۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری، 4 ایستگاه پمپاژ آب،۳۲‌کیلومتر کانال روباز در دشت بزرگ لیشتر و اراضی دهستان خیرآباد در شهرستان گچساران اجرا شده 
است.

 نوع آبیاری در این اراضی تلفیقی از آبیاری‌های بارانی، قطره‌ای و غرقابی مدرن است. با بهره‌برداری از این طرح افزون بر ۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه خیرآباد و دشت لیشتر زیر پوشش آبیاری مکانیزه قرار می‌گیرد.
سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد. سد کوثر تنها سد بتونی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است. سدهای چم‌ شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید