• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61416
+
-

گلاب؛ گلاب بانه

فرماندار: مزارع بانه برای کشت گل محمدی مستعدند و از این کشت حمایت می‌شود

شهرستان مرزی بانه به دلیل داشتن شرایط مناسب آب و هوایی، مستعد کشت گیاهان دارویی به‌ویژه گل محمدی است. در چند سال اخیر کشاورزان با حمایت‌های جهاد کشاورزی اقدام به کشت گل محمدی و گلابگیری کردند. 

به گزارش ایرنا، با توجه به شرایط آب و هوایی و توپوگرافی منطقه، اراضی کشاورزی و باغ‌های شهرستان بانه برای کشت گل محمدی بسیار مستعدند و از ۶ سال پیش یکی از کشاورزان روستای سیاحومه بخش نمشیر، کشت گل محمدی را در زمینی به مساحت ۵ هزار متر‌مربع آغاز کرد و اکنون سالانه ۴ تن گل برداشت می‌کند. این کشاورز در روستای سیاحومه گلابگیری را به صورت سنتی در کارگاه کوچک خود نیز انجام می‌دهد و در مدت یک ماه زمان برداشت در مزرعه خود برای تعداد زیادی از زنان و روستا اشتغال موقت ایجاد می‌کند. 


برداشت 4 تن گل محمدی

تولید‌کننده گل محمدی با اشاره به آغاز برداشت این محصول در خرداد ماه گفت: این مزرعه 5 هزار متر‌مربع با ۲ هزار ۵۰۰ بوته گل محمدی است و هر سال به طور متوسط ۴ تن از این محصول برداشت می‌شود.«جلال محمودزاده» افزود: در این مزرعه برای ۵۲۰ نفر از زنان و مردان روستای به صورت مستقیم در یک ماه اشتغال‌زایی ایجاد می‌کنیم و به صورت غیرمستقیم نیز برای افراد زیادی شغل و درآمدزایی ایجاده کرده‌ایم. 


وی اظهار کرد: آب و هوا و میزان بارندگی سالانه در شهرستان بانه شرایط را بر کشت گل محمدی فراهم کرده و از دیگر کشاورزان درخواست می‌کنم بخشی از زمین‌های خود را به کشت این محصول اختصاص دهند. محمودزاده با اشاره به ایده‌اش برای کشت گل محمدی گفت: ایده گشت گل محمدی از خرید یک شیشه گلاب شروع شد و به نظرم رسید شهرستان بانه شرایط مناسب برای کشت این محصول را دارد، ضمن این‌که می‌توانیم در زمینه تولید گلاب نیز خودکفا باشیم.

این کشاورز با بیان این‌که از ۶ سال قبل کاشت و برداشت گل محمدی را آغاز کرده است، افزود: این کار را با سرمایه ۴۰ میلیون ریالی شروع کردیم و در سال اول سودی از برداشت نصیب ما نشد اما در سال‌های بعد به سوددهی از محل برداشت گل و گلابگیری رسیدیم.

وی با بیان این‌که مزرعه گل محمدی از نعمت گاز محروم است، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما نبود کارگاه مناسب گلابگیری در کنار مزرعه است. ما سال‌های قبل در مزرعه و با سوخت مایع گلابگیری می‌کردیم اما امسال به کمک یکی از روستاییان در روستا در یک کارگاه کوچک دارای انشعاب گاز، گلابگیری می‌کنیم.

محمودزاده گفت: مزرعه ما حدود ۴۲۰ متر با روستا فاصله دارد اما با وجود درخواست‌های مکرر از شرکت گاز، هنوز به شبکه گاز سراسری متصل نشده‌ایم، لذا هر روز بعد از چیدن گل‌ها آنها را به کارگاه منتقل و عملیات گلابگیری را انجام می‌دهیم که زمان و هزینه بیشتری برای این کار صرف می‌شود. وی یادآور شد: با توجه به کیفیت بالای گلاب سیاحومه علاوه بر مشتریان داخلی، مشتریانی از اقلیم کردستان عراق نیز جذب کرده‌ایم و امسال بخشی از گلاب تولیدی خود را به اقلیم کردستان عراق صادر می‌کنیم. 


کشت ۱۲ هکتار گل محمدی در بانه 

رئیس جهاد کشاورزی بانه هم گفت: ‌اکنون در شهرستان ۱۲ هکتار زمین به کشت گل محمدی اختصاص یافته که بخشی از آن در روستای ساوان در یک سال اخیر کشت شده و هنوز به مرحله برداشت نرسیده است. «کریم شریفی» افزود: مزرعه گل محمدی روستای ساوان هنوز به مرحله برداشت نرسیده که این مزارع نیز در سال‌های آینده به مرحله برداشت می‌رسد که در اشتغال‌زایی و خودکفایی شهرستان به لحاظ تولید گل محمدی و گلاب نقش بسیار مهمی دارد.  وی اظهار کرد: در شهرستان بانه با توجه به سراشیبی زمین‌های کشاورزی، بارش مناسب باران و آب و هوای معتدلی که دارد شرایط مناسبی برای کشت گل محمدی داریم.

شریفی با اشاره به این‌که یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی توسعه و کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی است، یادآور شد: گل محمدی مصارف دارویی هم دارد و به عنوان چاشنی در شیرینی‌پزی استفاده می‌شود و مهم‌ترین خواص آن آرام بخش بودن است. وی اضافه کرد: در جهاد کشاورزی برای کشاورزان کلاس‌های ترویجی و آموزشی برگزار شده و تسهیلات کم‌بهره اشتغال‌زایی، نهال یارانه‌دار و قلمه رایگان نیز در اختیار کشاورزان قرار گرفته و این امر باعث استقبال آنها از کشت گیاهان دارویی به‌ویژه گل محمدی شده است.  

رئیس جهاد کشاورزی بانه با بین این‌که در صورتی که کشت گل محمدی به ۵۰ هکتار برسد سرمایه‌گذاری در این بخش ضروری است، گفت: ‌اکنون در بانه از گل محمدی به صورت سنتی گلابگیری می‌شود ولی اسانس و تهیه روغن گل محمدی که ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری دارند، انجام نمی‌شود.  وی با اشاره به توزیع ۲۰ هزار قلمه ریشه‌دار گل محمدی در سال جاری میان کشاورزان شهرستان افزود: گل محمدی از درختچه‌هایی است که به صورت سنتی در اطراف باغ‌ها و مزارع کشت شده و این محصول اکنون به صورت انبوه تولید می‌شود.

شریفی از سرمایه‌گذاران درخواست کرد در زمینه تولید اسانس و روغن گیاهان دارویی این نوع محصول سرمایه‌گذاری کنند، چراکه زمینه برای سرمایه‌گذاری در این بخش مناسب و سودآور است.


کشاورزان حمایت می‌شوند 

سرپرست فرمانداری بانه هم گفت: در شهرستان ظرفیت‌های بالقوه‌ای در زمینه کشاورزی وجود دارد که در چند سال اخیر با همت و تلاش روستاییان ظرفیت‌های این بخش فعال شده است. «محمد امین‌زاده» افزود: در سال جاری ۲۰۰ هکتار کاشت مکانیزه سیب‌زمینی، ۱۲۰ هکتار گوجه‌فرنگی، 3 هکتار زعفران و ۱۲ هکتار گل محمدی در اراضی این شهرستان انجام شده است.

وی یادآور شد: رویکرد دولت حمایت همه‌جانبه از بخش کشاورزی است و برای گاز‌رسانی به واحد تولید گلاب نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده و به‌زودی به این واحد گاز‌رسانی می‌شود. امین‌زاده ادامه داد: این طرح حدود ۴۲۰ متر با خط اصلی گاز‌رسانی فاصله دارد و برابر قانون باید هزینه گاز‌رسانی توسط مالک پرداخت شود اما دولت در راستای حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی هزینه را پرداخت می‌کند.

در شهرستان بانه از 3 سال گذشته گلابگیری از گل محمدی آغاز شده و گلاب تولیدی به شهرهای همجوار و اقلیم کردستان عراق نیز صادر می‌شود. کشت گل محمدی در شهرستان بانه از گذشته‌های دور در اطراف مزارع، باغ‌ها و کشتزارها مرسوم بوده است، بوته گل‌های محمدی و نسترن زینت‌بخش باغ‌ها و مزارع بانه بود، البته گل محمدی به صورت خود رویش است و کشت آن به آزمون و خطا نیاز ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید