• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61407
+
-

‌آغاز واکسیناسیون تب برفکی در بانه

رئیس شبکه دامپزشکی بانه گفت: مرحله نخست واکسیناسیون سال ۹۸ تب برفکی در این شهرستان از ابتدای تیر آغاز شد.«آرام بحری» با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی در برخی از استان‌ها به فارس اعلام کرد: مرحله نخست واکسیناسیون سال ۹۸ تب برفکی در شهرستان بانه از ابتدای تیر آغاز شد. در این مرحله از واکسیناسیون، جمعیت دام سبک (گوسفند و بز) و دام سنگین (گاو و گوساله) شهرستان بانه علیه بیماری تب برفکی مایه‌کوبی می‌شود.

وی افزود: همزمان با دیگر مناطق کردستان، شبکه دامپزشکی بانه هم مایه‌کوبی جمعیت دامی موجود را با استفاده از واکسن‌های باکیفیت و با اولویت کانون‌های بیماری در سال‌های قبل، شعاع کانون‌ها، دامداری‌های صنعتی، نیمه‌صنعتی و مناطق پرخطر آغاز کرد.  بحری تصریح کرد: این مرحله از واکسیناسیون با حضور تمامی کارکنان شبکه دامپزشکی بانه و با همکاری بخش خصوصی در مدت ۴۵ روز (تا اواسط مردادماه) و به طور کاملا رایگان انجام می‌شود. وی با بیان این‌که امکان انتقال ویروس عامل بیماری تب برفکی از طریق دام و فراورده‌های خام دامی نظیر گوشت و شیر به انسان وجود ندارد، اضافه کرد: این ویروس به طور مستقیم از دام آلوده و به شیوه غیرمستقیم از طریق عوامل محیطی و فیزیکی انتقال می‌یابد و در صورت شیوع آن در گله‌ها می‌تواند خسارت اقتصادی قابل توجهی را به صنعت دامداری وارد کند.

بحری با اشاره به مرزی‌ بودن بانه و ضرورت مقابله با ورود عوامل بیماری‌زا از خارج خاطرنشان کرد: با توجه به کوچ جمعیت غالب دام سبک به ارتفاعات و مناطق دوردست برای چرا و خارج بودن گله‌ها از محدوده دسترسی برای مایه‌کوبی دامداران و روستاییان باید دام‌های خود را به روستاهای محل سکونت برگشت دهند. تلاش می‌کنیم برنامه زما‌ن‌بندی عملیات مایه‌کوبی و زمان حضور اکیپ‌ها در روستاها و مناطق مختلف شهرستان را به طور روزانه از طریق رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موجود به اطلاع دامداران برسانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید