• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61368
+
-

منع تجارت باله کوسه در کانادا

تنوع زیستی
منع تجارت باله کوسه در کانادا

با شدت گرفتن قاچاق کوسه در سراسر جهان، ‌حالا دولت کانادا واردات و صادرات باله کوسه را ممنوع می‌کند. این کشور بزرگ‌ترین خریدار باله کوسه در خارج از قاره آسیاست. در ایران نیز هرساله شمار زیادی کوسه به‌خاطر جدا کردن باله‌هایشان که عمدتا به مصرف چینی‌ها برای تهیه سوپ باله می‌رسد، ‌به‌صورت غیرقانونی قتل عام می‌شود. به‌طوری‌که تاکنون چندین بار، در بوشهر و چابهار محموله‌های بزرگ باله کوسه توسط مأموران محیط‌زیست کشف و توقیف شده است که تنها در یک مورد حدود 1600باله در یک لنج یافت شد.
انتشار تصاویر کوسه‌های نیمه جان بدون باله و خونین در سال‌های اخیر در سراسر جهان و ایران تا حد زیادی نگاه‌ها را به وضعیت بغرنج کوسه‌ها معطوف کرده و حالا کانادا برای مبارزه با این تجارت کثیف پیشگام شده است. به گزارش ایسنا، در سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) کانادا ۱۴۸ هزار کیلوگرم باله کوسه وارد کرده بود. این اقدام با هدف جلوگیری از انقراض کوسه‌ها اتخاذ شده است.

هر چند دولت کانادا شکار کوسه‌ها به قصد بریدن باله آنها را از سال ۱۹۹۴ ممنوع کرده بود اما واردات آن همچنان قانونی بود؛ به‌طوری که در سال ۲۰۱۷ این کشور ۱۷۰ هزار کیلوگرم باله کوسه خریداری کرده بود. سوپ باله کوسه یکی از گران‌ترین و معروف‌ترین غذاهای اشرافی در آسیای جنوب شرقی، به‌ویژه ژاپن و چین است.
ماهیگیران پس از بریدن باله درحالی‌که کوسه‌ها هنوز زنده هستند آنها را به دریا می‌اندازند. همزمان دانشمندان معتقدند، تجارت باله کوسه که سالانه موجب صید صدها هزار کوسه می‌شود یکی از دلایل به خطر افتادن این‌گونه جانوری در جهان است. تخمین زده می‌شود که یک‌سوم کوسه‌های صید شده در جهان از گونه‌های در معرض خطر این ماهی بزرگ هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید