• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61367
+
-

توافق مهم گردشگری و میراث‌فرهنگی ایران و عراق

معاون گردشگری: عراقی‌ها هزینه مرمت ایوان مدائن و گورستان وادی‌السلام را پرداخت می‌کنند

گردشگری
توافق مهم گردشگری و میراث‌فرهنگی ایران و عراق

سومین مذاکرات مشترک کمیته فنی همکاری‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی عراق و ایران در کشورمان به پایان رسید و براساس توافق انجام شده کارشناسان و مدرسان ایرانی برای آموزش طرف عراقی در حوزه گردشگری و مرمت و احیای آثار تاریخی با هزینه عراقی‌ها به آن کشور اعزام می‌شوند. در تصمیمی دیگر همچنین قرار شده است که پرونده ثبت مشترک پیاده‌روی اربعین در فهرست جهانی با همکاری ایران و عراق به یونسکو ارسال شود.

توافق دیگر این کمیته، مرمت و احیای 2 اثر تاریخی ایوان مدائن و گورستان وادی‌السلام، آن هم با هزینه کشور عراق است. اجرای بندهای دیگر تفاهمنامه همکاری ایران و عراق به چهارمین جلسه کمیته فنی مشترک 2کشور در کشور عراق موکول شده است. عراق رتبه نخست اعزام گردشگر به ایران را دارد و براساس اعلام محمدابراهیم لاریجانی، مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری، سال گذشته بیش از 2.5میلیون عراقی به ایران سفر کردند. بیشتر سفر عراقی‌ها به ایران نیز با هدف درمان بود که همین امسال رئیس سازمان میراث‌فرهنگی از تلفیق شدن سفرهای درمانی عراقی‌ها به ایران با تورهای تفریحی در ایران خبر داد.

ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی درخصوص توافقات صورت گرفته در سومین نشست کمیته فنی همکاری‌های ایران و عراق به همشهری گفت: در سومین نشست کمیته فنی مشترک ایران و عراق تفاهم شد که مدرسان ایرانی برای آموزش گردشگری و مرمت و احیای آثار تاریخی با هزینه طرف عراقی به آن کشور سفر کنند. او همچنین از توافق برای اعزام تورهای آشناسازی عراق به ایران خبر داد و گفت: استاندار اردبیل هزینه داخلی سفر هیأت عراقی برای معرفی گردشگری سلامت استان اردبیل را پذیرفته است.
معاون گردشگری همچنین از توافق برای مرمت و احیای ایوان مدائن و گورستان وادی‌السلام در حوزه میراث‌فرهنگی در کمیته مشترک فنی ایران و عراق با هدف اجرایی شدن تفاهمنامه گردشگری و فرهنگی بین 2کشور که به امضای روسای جمهوری ایران و عراق رسیده است، خبر داد. تیموری گفت: هزینه مرمت و احیای آثار تاریخی عراق نیز از سوی آن کشور تامین می‌شود.

به گزارش همشهری، نخستین جلسه کمیته مشترک فنی ایران و عراق سال گذشته در آن کشور برگزار شد که دستاورد آن رایگان شدن ویزا برای اتباع 2کشور ایران و عراق بود. جلسه دوم کمیته مشترک فنی ایران و عراق برای اجرایی شدن تفاهمنامه گردشگری و فرهنگی 2کشور بهمن ‌ماه سال گذشته در حاشیه نمایشگاه گردشگری تهران برگزار شد که دستاورد آن برگزاری تورهای آشناسازی برای توراپراتورهای ایرانی و عراقی شد. نشست سوم نیز همین هفته گذشته در حاشیه نمایشگاه گردشگری کشورهای عضو اکو برگزار شد و نتیجه آن توافق بر سر مرمت و احیای آثار تاریخی عراق، آموزش گردشگری و مرمت و احیای آثار تاریخی توسط کارشناسان ایرانی به طرف عراقی و ایجاد مرکز فروش دائمی صنایع‌دستی ایران در عراق بود.

قرار است چهارمین نشست کمیته مشترک فنی ایران و عراق برای همکاری‌های گردشگری و فرهنگی بین 2کشور در عراق برگزار شود. نشست کمیته فنی همکاری‌های گردشگری و فرهنگی ایران و عراق براساس توافق صورت گرفته هر شش ماه یک‌بار در 2کشور ایران و عراق برگزار می‌شود که تاکنون 2نشست در تهران و یک نشست در عراق برگزار شده و نشست بعدی نیز در کشور عراق انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید