• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61366
+
-

حمله به 3 جنگلبان با شمشیر و قمه

گزارش
حمله به 3 جنگلبان با شمشیر و قمه

بامداد روز جمعه، درحالی‌که قاچاقچیان چوب، خودروی پرایدشان را پر از چوب‌های بریده درختان توسکا کرده بودند با نگهبانان حفاظتی و جنگلبانان «قادیکلا» در چهاردانگه ساری درگیر شده و آنها را با قمه و شمشیر زخمی کردند.

سید محسن موسوی، ‌مدیرکل منابع طبیعی شرق مازندران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به جزئیات این اتفاق می‌گوید:‌ «قاچاقچیان بعد از اینکه با نگهبانان جنگل در منطقه قادیکلا مواجه شدند، با قمه و شمشیر به آنها هجوم آورده و آنها را زخمی کردند و بعد از حضور نیروهای 110این متخلفان نیز از محل گریختند». موسوی درخصوص صدمات وارد شده به 3جنگلبان نیز گفت:‌ «خدا را شکر صدمات عمقی نیست و هر سه جنگلبان که هر کدام از ناحیه کتف، دست و صورت زخمی شدند، به‌صورت سرپایی مداوا شدند».
محمد حجازیان، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ساری نیز در گفت‌وگو با همشهری از دستگیری هر دو متهم در شب گذشته خبر داد. او همچنین گفت: «نیروهای نگهبان جنگل با دست خالی در مقابل سلاح سرد این قاچاقچیان ایستادند». این در حالی است که براساس اطلاعات به‌دست آمده، نگهبانان جنگل که در قالب شرکت‌های پیمانکاری با سازمان جنگل‌ها همکاری می‌کنند حدود 8‌ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند و جنگلبانان و نیروهای نگهبان نیز اجازه استفاده از هیچ نوع سلاحی را ندارند.

آنگونه که مدیرکل منابع طبیعی شرق مازندران می‌گوید بعد از اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال، قیمت چوب افزایش بسیاری یافت؛ به‌گونه‌ای که هر کیلو چوب که به مبلغ 120تومان  به فروش می‌رفت هم‌اکنون بیش از یک هزار تومان به فروش می‌رسد. این افزایش بیش از 10برابری قیمت، تعداد قاچاقچیان چوب را هم افزایش داده است. حتی حدودیک‌ماه قبل نیز حدود 15نفر از قاچاقچیان چوب در برابر اداره کل منابع طبیعی مازندران تحصن کرده و به برخوردهای قانونی با قاچاق چوب اعتراض داشته و می‌گفتند این کاسبی ماست، ‌آن را کساد نکنید! 
موسوی به موضوع کمبود نیروهای حفاظتی نیز اشاره کرده و می‌افزاید:‌ «اداره کل منابع طبیعی مازندران در سال‌جاری 94نیروی بازنشسته داشت اما هنوز یک نفر هم جایگزین نشده است». ‌همچنین او معتقد است که مجازات درنظرگرفته شده برای قاچاقچیان چوب بازدارنده نیست و این متخلفان بعد از گذراندن محکومیت و پرداخت جریمه نقدی دوباره همین کار را ادامه می‌دهند. شهرستان ساری دارای 170هزارهکتار جنگل است اما به گفته حجازیان دارای 7سرجنگلبانی است که در مجموع شامل 24 نیرو می‌شود درحالی‌که براساس استانداردها، هر هزار هکتار نیازمند یک جنگلبان است؛ به‌عبارت دیگر جنگل‌های ساری نیازمند 170نیروی جنگلبان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید