• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61347
+
-

داخلی‌ها؛ قربانی فیلترینگ تلگرام

با خاموش‌شدن سرور نسخه‌های فرعی تلگرام ، اوضاع برای بومی‌ها بهتر می‌شود؟

از زمانی که فیلترینگ تلگرام در ۱۰اردیبهشت سال۹۷ با دستور‌ قضایی کلید خورد، یکی از علت‌های اصلی این اقدام امکان رشد پیام‌رسان‌های داخلی عنوان شده است. به همین‌خاطر هم از همان زمان هر‌چند نسخه‌های فرعی یا فارسی تلگرام تبدیل به راهی جدید برای مردم جهت استفاده از این پیام‌رسان شدند، اما مقام‌های وقت قضایی آنها را هم همچنان مانع رشد پیام‌رسان‌های داخلی می‌دانستند. تا جایی که عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون سابق دادستان کل کشور در امور فضای مجازی نسخه‌های فارسی تلگرام را به‌جای پیام‌رسان، فیلترشکن‌هایی دانست که مانع از مهاجرت کامل کاربران به پیام‌رسان‌های بومی شده‌اند. سیدابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی هم در گفت‌وگو با همشهری با تأیید اینکه مسیر ارتباطی و بدون فیلتر نسخه‌ها یا پوسته‌های فارسی تلگرام توسط نظام در اختیار آنها قرار گرفته، از این اپلیکیشن‌ها به‌عنوان راهی برای دوران‌گذار نام می‌برد تا سیاست خروج از انحصار تلگرام پیگیری شود. او در مصاحبه با همشهری تأکید کرده بود که به مدیران این پوسته‌ها ازجمله تلگرام طلایی و هاتگرام مهلت داده شده بود تا ارتباط خود را با سرورهای تلگرام قطع کرده و تبدیل به پیام‌رسان داخلی شوند. هر‌چند وزیر ارتباطات چندبار اعلام کرده که نمی‌تواند امنیت این پوسته‌ها را تضمین کند اما مردم به‌خاطر دسترسی به ارتباطات خود در تلگرام چاره‌ای جز پذیرش این میهمانان جدید در گوشی‌های خود نمی‌دیدند.اما واقعا فیلترینگ و حالا خاموش‌کردن سرور این پوسته‌ها می‌تواند عاملی برای رشد پیام‌رسان‌های داخلی باشد؟

ما خودمان قربانی هستیم 
برخــــــلاف نظر مقام‌های تصمیم‌گیرنده فضای مجازی به‌نظر می‌رسد تقریبا مدیران مهم پیام‌رسان‌های داخلی مخالف نظریه فیلترینگ برای رشد بومی‌ها هستند. مدیران ۳پیام‌رسان بومی اتفاقا به‌تازگی در پنلی اعلام کرده‌اند که فیلتر‌شدن تلگرام مانع‌شده تا آنها مسیر رشد خود را به شکل طبیعی طی کنند. در پنل «پیام‌رسان داخلی؛ ضرر یا ضرورت» که با حضور «مرتضی رحیمی» مدیرعامل پیام‌رسان سروش، «میثم عسگری» مدیرعامل پیام‌رسان آی‌گپ و «محمد تهرانی» مدیرخدمات ارزش افزوده پیام‌رسان گپ برگزار شد، این مسئله مورد بررسی قرار گرفته است. به‌عنوان نمونه محمد تهرانی در این پنل با اعلام اینکه قبل از فیلترینگ تلگرام، داخلی‌ها در حال رشد طبیعی خود بوده‌اند، می‌گوید:‌ اگر حالا حساسیتی روی فعالیت این پیام‌رسان‌ها وجود دارد، به‌خاطر فیلتر‌شدن تلگرام است. ما هیچ‌کدام موافق فیلتر تلگرام نبودیم تا به واسطه آن کسب‌وکارمان رشد کند. اگر تلگرام فیلتر نشده بود، شاید پیام‌سان‌های داخلی وضعیت بهتری داشتند و می‌توانستند بیشتر رشد کرده و کاربران را هم به سمت خود جذب کنند.

مشکل کجاست؟
ماجرای تلگرام اتفاقا مدل مشابهی در کشور داشته است. بارها گفته شده ‌که وزارت ارتباطات نتوانسته است حمایت لازم را از پیام‌رسان‌های داخلی داشته باشد. در حوزه اپلیکیشن‌ها اما مسیریاب‌ها تجربه مشابهی داشته‌اند و بدون فیلترینگ و بستن خارجی‌ها ازجمله ویز، رشد چشمگیری به‌دست آورده‌اند. وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با همشهری، همچنین درباره انتقادهای صورت‌گرفته درباره حمایت از پیام‌‌رسان‌های داخلی هم می‌گوید: معمولا این مطالبات وقتی وجهه سیاسی پیدا می‌کند، اینگونه می‌شود که می‌‌گویند وزارت ارتباطات چه کاری انجام داده است. اگر به زیرساخت فنی است، این همه اپلیکیشن ایرانی امروز دارند فعالیت می‌کنند، ۳۰میلیون مشترک دارند و با وجود پیچیدگی بیشتر از پیام‌رسان بدون مشکل کیفیتی مشغول کار هستند. پس مشکل از زیرساخت، سرور، امکانات و وام نیست. مشکل از جای دیگری است. بیاید این مشکل را حل کنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید